The purpose of this study is to evaluate the German language curriculum implemented in the Fırat University German Language and Literature undergraduate program in line with the experiences and opinions of the students and to make suggestions for the improvement or development of the curriculum by determining the efficiency and purpose of the curriculum in line with the obtained data. To achieve this aim, phenomenology method, one of the qualitative research methods, was preferred in the study. The research group of this study consists of 1st, 2nd, 3rd and 4th year students studying in the German Language and Literature undergraduate program at Fırat University who have experience related to the subject of the study. The data of this study were obtained by semi-structured interview technique. The data obtained by using the interview technique in the study were analyzed by descriptive analysis method. It has been determined that the curriculum implemented in the German language and literature undergraduate program has a positive contribution to German grammar according to all participants, but does not contribute to the use of the language. It has been concluded that the implemented curriculum does not serve the purpose of the undergraduate program in terms of the acquisition of language skills, literature and linguistics courses. It has been found that the official program and the implemented program are different from each other. In this context, it is suggested that the German language and literature curriculum of Fırat University be updated by taking into account the data obtained from the study, the curriculum of other universities, and the conditions and expectations of today's business and educational world of German language and literature.
Bu çalışmanın amacı Fırat Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı lisans programında uygulanan Almanca öğretim programını öğrencilerin deneyim ve görüşleri doğrultusunda değerlendirmek ve elde edilen veriler doğrultusunda uygulanan öğretim programının verimliliği ve amaca hizmet etme durumunu belirleyerek öğretim programının iyileştirilmesi veya geliştirilmesine ilişkin önerilerde bulunmaktır. Bu amaca ulaşmak için çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji yöntemi tercih edilmiştir. Bu çalışmanın araştırma grubunu çalışmanın konusuna ilişkin deneyimleri olan Fırat Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı lisans programında öğrenim gören 1.,2.,3., ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle elde edilmiştir. Çalışmada görüşme tekniği kullanılarak elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.
Alman dili ve edebiyatı lisans programında uygulanan öğretim programının genel olarak tüm katılımcılara göre Almanca dilbilgisine olumlu katkısının olduğu ancak dil kullanımına katkı sağlamadığı belirlenmiştir. Uygulanan öğretim programı dil becerilerinin edinimi, edebiyat ve dilbilim dersleri açısından lisans programının amacına hizmet etmediği sonucuna ulaşılmıştır. Resmi program ile uygulanan programın birbirinden farklı olduğu bulgulanmıştır. Bu bağlamda çalışmadan elde edilen verilerin, diğer üniversitelerin öğretim programları ve Alman dili ve edebiyatının günümüz iş ve eğitim dünyasının koşulları ve beklentileri dikkate alınarak Fırat üniversitesi Alman dili ve edebiyatı öğretim programının güncellenmesi önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Articles - Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 25, 2024 |
Publication Date | December 1, 2024 |
Submission Date | August 19, 2024 |
Acceptance Date | October 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |