Vibration damping and sound insulation are essential for all vehicles. Because moving parts and external factors such as wind, tracks, etc. can cause vibration and noise. Wave which is a dynamic force, drive system and HVAC systems are the main vibration and noise generators in a vessel. These all can affect comfort level on board yachts. Different types of isolators and absorbers such as sylomer®, cork panels, etc. are used to reduce these effects. Comfort level on board yachts can be increased using these types of materials. Otherwise, discomfort of passenger and crew may increase. These materials not only reduce structure-borne and air-borne noise and vibrations from waves, air, engines, pumps, generators and HVAC systems but also protect vibration sensitive interior or fittings. Noise and vibration evaluation is an important issue for this reason. And, measurement tools must be used not only to minimize this problem but also fulfill the regulations such as “comfort class”. Besides, providing quiet and low vibration increases the costs too. From this point of view, this study aims to explain clearly how noise and vibration damping can be done in a yacht.
Titreşim sönümlemesi ve ses yalıtımı tüm
taşıtlar için gereklidir. Çünkü hareketli parçalar ve rüzgar, zemin, vd. gibi
dış etkenler titreşime ve gürültüye neden olabilirler. Dinamik bir kuvvet olan
dalga, tahrik ve iklimlendirme sistemleri deniz taşıtlarındaki temel titreşim
ve gürültü üreteçleridir. Bunların hepsi yat üzerindeki konfor seviyesini
etkileyebilir. Sylomer®, mantar panel, vd., değişik tipte izolasyon malzemeleri
ve soğurucular, bu etkileri azaltmak için kullanılmaktadır. Aksi durumda yolcu
ve mürettebat konforu azalabilir. Bu malzemeler sadece dalga, hava, motor,
pompa, jeneratör ve iklimlendirme sistemlerinden kaynaklanan yapı ve hava
kaynaklı gürültü ve titreşimleri düşürmez aynı zamanda titreşime duyarlı iç
mekân ve donanımları da korur. Gürültü ve titreşim ölçümü bu sebeplerden dolayı
önemli bir konudur. Ve ölçüm aletleri sadece bu sorunu en aza indirmek için
değil aynı zamanda “Klas” gereksinimlerini karşılamalıdır. Bunun yanında, daha
sessiz ve titreşimsiz bir ortam sağlamak maliyeti arttırır. Bu bakış açısıyla
bu çalışma bir yatta gürültü ve titreşim sönümlemesinin nasıl yapıldığını
anlaşılır şekilde açıklamayı amaçlamaktadır.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Journals |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 2 |
Mugla Journal of Science and Technology (MJST) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license.