BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 37 Issue: 1, 149 - 164, 07.09.2015
https://doi.org/10.14780/iibd.19898

Abstract

The aim of this study is to identify the effect of the innovation performance and customer performance on the financial performance of medium sized enterprises. In this perspective, 88 medium sized manufacturing enterprises based in Düzce, were chosen as the population of the study. It was planned to collect the data of all enterprises in the population. Collecting the required data from 65 medium sized manufacturing enterprises which, were willing to participate in the survey, was implemented. According to the result of research, both innovation performance and customer performance have positive effects on the financial performance of the medium sized manufacturing enterprises. Besides, innovation performance has positive effect on the customer performance

References

  • AKAL, Zuhal. İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri. Ankara: MPM Yayıncılık, 2005.
  • ALPKAN, Lütfihak, et al. «Şirket Girişimciliğin Şirket Performansına Etkileri.» Do- ğuş Üniversitesi Dergisi 6.2 (2005): 175-189.
  • AVCI, Umut. «Konaklama işletmelerinde Finansal ve Finansal Olmayan Performans Ölçümüne İlişkin Bir Alan Araştırması.» Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi 2.1 (2005): 5-11.
  • BLESA, Andreu ve Maria Ripolles. «The Influence of Marketing Capabilities on Economic International Performance.» International Marketing Review 25.6 (2007): 651-673.
  • BOLAT, Tamer. Toplam Kalite Yönetimi: Konaklama İşletmelerinde Uygulaması. İstanbul: Beta Yayıncılık, 2000.
  • CARSON, David. «Some Exploratory Models for Assessing Small Firms’ Marketing Performance (A Qualitative Approach).» European Journal of Marketing 24.11 (1990): 8-51.
  • CHENHALL, Robert H. ve Kim L. Smith. «Multiple Perspectives of Performance Measures.» European Management Journal 27.4 (2007): 266-282.
  • DOUGHERTY, Deborah ve Cythia Hardy. «Sustained Product Innovation in Large, Mature Organizations: Overcoming Innovation-To-Organization Problems.» Academy of Management Journal 39.5 (1996): 1065-1083.
  • DURDUDİLER, Mehmet. Perakende Sektöründe Tedarikçi Performans Değerlemesinde AHP ve Bulanık AHP Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul, 2006.
  • FOLAN, Paul, Jim Browne ve Harinder Jagdev. «Performance: Its Meaning and Contend for Today’s Business Research.» Computer in Industry 58.1 (2007): 605-620.
  • GOLDEN, Brain R. «SBU Strategy and Performance: the Moderating Effects of the Corporate – SBU Relationship.» Strategy Management Journal 13.2 (1992): 145-158.
  • HITT, Michael A., Robert E. Hoskisson ve Hicheon Kim. «International diversification: Effects on innovation and firm performance in product-diversified firms.» Academy of Management journal 40.4 (1997): 767-798.
  • ITTNER, Christopher D. ve David F. Larcker. «Are Nonfinancial Measures Leading Indicators of Financial Performance? An Analysis of Customer Satisfaction.» Journal of Accounting Research 36 (1998): 1-35.
  • KAPLAN, Robert S. ve David P. Norton. «Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: Part I.» Accounting Horizons 15.1 (2001): 87-104.
  • KAPLAN, Robert S. ve David P. Norton. «Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: Part II.» Accounting Horizons 15.2 (2001): 147-160.
  • KASIM, Nor Aziah Abu ve Badriyah Minai. «Linking CRM Strategy, Customer Performance Measures and Performance in the Hotel Industry.» Int. Journal of Economics and Management 3.2 (2009): 297-316.
  • KAZANÇOĞLU, Yiğit. Lojistik Yönetim Sürecinde Tedarikçi Seçimi Ve Performans Değerlemesinin Yöneylem Araştırması Teknikleri İle Gerçekleştirilmesi; AHP (Analitik Hiyerarşik Süreç) ve DEA (Veri Zarflama Analizi. Yayınlanmamaış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir, 2008.
  • KESKİN, Halit. «Market Orientation, Learning Orientation, and Innovation Capabilities in SMEs.» European Journal of Innovation Management 9.4 (2006): 396-417.
  • KILINÇ, İzzet, Muammer Mesci ve Yetkin Güler. «Dengeli Ölçüm Kartının (Balanced Scorecard) Alanya’daki Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Uygulanabilirliğine Yönelik Bir Araştırma.» Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22.1 (2008): 157-175.
  • LAURAS, Mathieu, Guillaume Marques ve Didier Gourc. «Towards Multi-Dimensional Project Performance Measurement System.» Decision Support System 48.1 (2010): 342-353.
  • MARIANNE, Gloet ve Terziovski Milé. «Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance.» Journal of Manufacturing Technology Management 15.5 (2004): 402-409.
  • MENGÜC, Bulent ve Seigyoung Auh. «Creating A Firm-Level Dynamic Capability Through Capitalizing on Market Orientation And Innovativeness.» Journal of the Academy of Marketing Science 34.1 (2006): 63-73.
  • MUCHİRİ, Peter, et al. «Development of Maintenance Function Performance Measurement Framework and Indicator.» International Journal of Production Economics 131.1 (2010): 295-302.
  • NAKİP, Mahir. Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar. Ankara: Seçkişn Yayıncılık, 2006.
  • NGAİ, Jimmy C. H. ve Poul Ellis. «Market orientation and Business Performance: Some Evidence From Hong Kong.» International Marketing Review 15.2 (1998): 119-139.
  • O’CONNOR, Gina Colarelli. «Major Innovation As A Dynamic Capability: A Systems Approach.» Journal of Product Innovaation Management 25.1 (2008): 313-330.
  • SIN, Leo Y.M, et a«An Analysis of the Relationship Between Market Orientation and Business Performance in the Hotel Industry.» Hospitality Management 24.1 (2005): 555-577.
  • SOUTHERN, Geoff. «A System Approach to Performance Measument in the Hospitality.» International Journal of Contemporary Hospitality Management 11.7 (1999): 366-376.
  • TUCKER, Matthew ve Michael Pitt. «Customer performance measurement in facilities management: A strategic approach.» International Journal of Productivity and Performance Management 58.5 (2009): 407-422.
  • TURUNÇ, Ömer. Bilgi Teknolojileri Kullanımının İşletmelerin Örgütsel Performansına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Isparta, 2006.
  • YASIN, Mahmoud M. ve Carlos F. Gomes. «Performance Management in Services Operational Settings: A Selective literature Examination.» Benchmarking: An International Journal 17.2 (2010): 214-231.
  • YILMAZ, Yıldırım ve Ümit Bititçi. «Performance Measurement in the Value Chain: Manufacturing v. Tourism.» International Journal of Productivity and Performance Management 55.5 (2006): 371-389.

YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Year 2015, Volume: 37 Issue: 1, 149 - 164, 07.09.2015
https://doi.org/10.14780/iibd.19898

Abstract

Bu çalışmanın amacı, orta ölçekli işletmelerde yenilik ve müşteri performansının finansal performans üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu çerçevede, Düzce’de bulunan 88 orta ölçekli imalat işletmesi araştırmanın evreni olarak belirlenmiştir. Evren ulaşılabilir büyüklükte olması nedeniyle tam sayım yapılması hedeflenmiş ve araştırmaya katılmayı kabul eden 65 orta ölçekli imalat işletmesinden veri toplanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, orta ölçekli imalat işletmelerinde hem yenilik performansı hem müşteri performansı finansal performansını etkilemektedir. Bunun yanında, yenilik performansı müşteri performansını etkilemektedir.

References

  • AKAL, Zuhal. İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri. Ankara: MPM Yayıncılık, 2005.
  • ALPKAN, Lütfihak, et al. «Şirket Girişimciliğin Şirket Performansına Etkileri.» Do- ğuş Üniversitesi Dergisi 6.2 (2005): 175-189.
  • AVCI, Umut. «Konaklama işletmelerinde Finansal ve Finansal Olmayan Performans Ölçümüne İlişkin Bir Alan Araştırması.» Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi 2.1 (2005): 5-11.
  • BLESA, Andreu ve Maria Ripolles. «The Influence of Marketing Capabilities on Economic International Performance.» International Marketing Review 25.6 (2007): 651-673.
  • BOLAT, Tamer. Toplam Kalite Yönetimi: Konaklama İşletmelerinde Uygulaması. İstanbul: Beta Yayıncılık, 2000.
  • CARSON, David. «Some Exploratory Models for Assessing Small Firms’ Marketing Performance (A Qualitative Approach).» European Journal of Marketing 24.11 (1990): 8-51.
  • CHENHALL, Robert H. ve Kim L. Smith. «Multiple Perspectives of Performance Measures.» European Management Journal 27.4 (2007): 266-282.
  • DOUGHERTY, Deborah ve Cythia Hardy. «Sustained Product Innovation in Large, Mature Organizations: Overcoming Innovation-To-Organization Problems.» Academy of Management Journal 39.5 (1996): 1065-1083.
  • DURDUDİLER, Mehmet. Perakende Sektöründe Tedarikçi Performans Değerlemesinde AHP ve Bulanık AHP Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul, 2006.
  • FOLAN, Paul, Jim Browne ve Harinder Jagdev. «Performance: Its Meaning and Contend for Today’s Business Research.» Computer in Industry 58.1 (2007): 605-620.
  • GOLDEN, Brain R. «SBU Strategy and Performance: the Moderating Effects of the Corporate – SBU Relationship.» Strategy Management Journal 13.2 (1992): 145-158.
  • HITT, Michael A., Robert E. Hoskisson ve Hicheon Kim. «International diversification: Effects on innovation and firm performance in product-diversified firms.» Academy of Management journal 40.4 (1997): 767-798.
  • ITTNER, Christopher D. ve David F. Larcker. «Are Nonfinancial Measures Leading Indicators of Financial Performance? An Analysis of Customer Satisfaction.» Journal of Accounting Research 36 (1998): 1-35.
  • KAPLAN, Robert S. ve David P. Norton. «Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: Part I.» Accounting Horizons 15.1 (2001): 87-104.
  • KAPLAN, Robert S. ve David P. Norton. «Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: Part II.» Accounting Horizons 15.2 (2001): 147-160.
  • KASIM, Nor Aziah Abu ve Badriyah Minai. «Linking CRM Strategy, Customer Performance Measures and Performance in the Hotel Industry.» Int. Journal of Economics and Management 3.2 (2009): 297-316.
  • KAZANÇOĞLU, Yiğit. Lojistik Yönetim Sürecinde Tedarikçi Seçimi Ve Performans Değerlemesinin Yöneylem Araştırması Teknikleri İle Gerçekleştirilmesi; AHP (Analitik Hiyerarşik Süreç) ve DEA (Veri Zarflama Analizi. Yayınlanmamaış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir, 2008.
  • KESKİN, Halit. «Market Orientation, Learning Orientation, and Innovation Capabilities in SMEs.» European Journal of Innovation Management 9.4 (2006): 396-417.
  • KILINÇ, İzzet, Muammer Mesci ve Yetkin Güler. «Dengeli Ölçüm Kartının (Balanced Scorecard) Alanya’daki Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Uygulanabilirliğine Yönelik Bir Araştırma.» Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22.1 (2008): 157-175.
  • LAURAS, Mathieu, Guillaume Marques ve Didier Gourc. «Towards Multi-Dimensional Project Performance Measurement System.» Decision Support System 48.1 (2010): 342-353.
  • MARIANNE, Gloet ve Terziovski Milé. «Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance.» Journal of Manufacturing Technology Management 15.5 (2004): 402-409.
  • MENGÜC, Bulent ve Seigyoung Auh. «Creating A Firm-Level Dynamic Capability Through Capitalizing on Market Orientation And Innovativeness.» Journal of the Academy of Marketing Science 34.1 (2006): 63-73.
  • MUCHİRİ, Peter, et al. «Development of Maintenance Function Performance Measurement Framework and Indicator.» International Journal of Production Economics 131.1 (2010): 295-302.
  • NAKİP, Mahir. Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar. Ankara: Seçkişn Yayıncılık, 2006.
  • NGAİ, Jimmy C. H. ve Poul Ellis. «Market orientation and Business Performance: Some Evidence From Hong Kong.» International Marketing Review 15.2 (1998): 119-139.
  • O’CONNOR, Gina Colarelli. «Major Innovation As A Dynamic Capability: A Systems Approach.» Journal of Product Innovaation Management 25.1 (2008): 313-330.
  • SIN, Leo Y.M, et a«An Analysis of the Relationship Between Market Orientation and Business Performance in the Hotel Industry.» Hospitality Management 24.1 (2005): 555-577.
  • SOUTHERN, Geoff. «A System Approach to Performance Measument in the Hospitality.» International Journal of Contemporary Hospitality Management 11.7 (1999): 366-376.
  • TUCKER, Matthew ve Michael Pitt. «Customer performance measurement in facilities management: A strategic approach.» International Journal of Productivity and Performance Management 58.5 (2009): 407-422.
  • TURUNÇ, Ömer. Bilgi Teknolojileri Kullanımının İşletmelerin Örgütsel Performansına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Isparta, 2006.
  • YASIN, Mahmoud M. ve Carlos F. Gomes. «Performance Management in Services Operational Settings: A Selective literature Examination.» Benchmarking: An International Journal 17.2 (2010): 214-231.
  • YILMAZ, Yıldırım ve Ümit Bititçi. «Performance Measurement in the Value Chain: Manufacturing v. Tourism.» International Journal of Productivity and Performance Management 55.5 (2006): 371-389.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

M. Öncü This is me

Murat Bayat

Önder Kethüda

Emre Zengin

Publication Date September 7, 2015
Submission Date September 7, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 37 Issue: 1

Cite

APA Öncü, M., Bayat, M., Kethüda, Ö., Zengin, E. (2015). YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 37(1), 149-164. https://doi.org/10.14780/iibd.19898
AMA Öncü M, Bayat M, Kethüda Ö, Zengin E. YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. September 2015;37(1):149-164. doi:10.14780/iibd.19898
Chicago Öncü, M., Murat Bayat, Önder Kethüda, and Emre Zengin. “YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. Marmara Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi 37, no. 1 (September 2015): 149-64. https://doi.org/10.14780/iibd.19898.
EndNote Öncü M, Bayat M, Kethüda Ö, Zengin E (September 1, 2015) YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 37 1 149–164.
IEEE M. Öncü, M. Bayat, Ö. Kethüda, and E. Zengin, “YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA”, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 37, no. 1, pp. 149–164, 2015, doi: 10.14780/iibd.19898.
ISNAD Öncü, M. et al. “YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 37/1 (September 2015), 149-164. https://doi.org/10.14780/iibd.19898.
JAMA Öncü M, Bayat M, Kethüda Ö, Zengin E. YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2015;37:149–164.
MLA Öncü, M. et al. “YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. Marmara Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 37, no. 1, 2015, pp. 149-64, doi:10.14780/iibd.19898.
Vancouver Öncü M, Bayat M, Kethüda Ö, Zengin E. YENİLİK VE MÜŞTERİ PERFORMANSININ FİNANSAL PERFORMANS ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ORTA ÖLÇEKLİ SANAYİ İŞLETMELERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2015;37(1):149-64.