Installation can be defined as a form of exhibition where an object is evaluated and reproduced in conjunction with the space, especially in the 20th century. In installation, the artist reveals their work by incorporating the space into the artwork. When an artwork is displayed in a particular space, it becomes a part of that environment, in addition to its formal characteristics. Therefore, the artwork becomes a part of the space or, in other words, the space becomes an extension of the artwork. Particularly since the 20th century, installations have been seen in ceramic art as well. These installations are arrangements where multiple units are used to create a single work. These installations, where small and similar ceramic objects are displayed in a space, have been explained within the theme of standardization. The concept of standardization, which has been dealt with in various forms throughout art history, has been briefly touched upon with examples from different art disciplines, followed by explanations of Ai Wei Wei's "Sunflower Seeds" and Antony Gormley's "Field Series" ceramic installations based on this theme.
Enstalasyon, özellikle 20. yüzyılda, nesnenin mekân ile bir arada değerlendirilip, yeniden üretildiği bir sergileme biçimi olarak tanımlanabilir. Enstalasyonda sanatçı, mekânı da esere dahil edecek bir biçimde eserini ortaya çıkartmaktadır. Bir sanat eseri belirli bir mekânda sergilendiğinde, kendi biçimsel özelliklerinin yanında, bulunduğu ortama da dahil olmuş olur. Dolayısıyla eser mekânın bir parçası olmaktadır veya başka bir deyişle, mekân eserin bir uzantısı olmaktadır. Özellikle 20.yy’dan itibaren seramik sanatında da enstalasyonlar görülmektedir. Bu enstalasyonlar çok sayıda birim kullanılarak, tek bir eserin oluşturulduğu düzenlemelerdir. Küçük ve birbirine benzeyen, çok sayıda seramik objenin bir mekân içerisinde sergilendiği bu enstalasyonlar, tektipleşme teması çerçevesinde açıklanmıştır. Sanat tarihi boyunca farklı biçimlerde ele alınan tektipleşme kavramına, farklı sanat disiplinlerinden örneklerle kısaca değinilmiş, sonrasında ise Ai Weiwei’nin “Ay Çekirdekleri” ve Antony Gormley’nin “Field Serisi” isimli seramik enstalasyonları bu tema üzerinden açıklanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Ceramic Design |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2023 |
Publication Date | June 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 1 |