Yapay zekânın örgütsel yaratıcılığın birçok alanında devrim yaratması muhtemeldir. Bu makale; çok düzeyli bir teorik mercek aracılığıyla, birey, grup ve örgüt düzeylerinde yaratıcılık üzerine mevcut bilgi birikimini gözden geçirmekte ve yapay zekânın uygulanmasının her bir düzeyi nasıl etkileyebileceğine dair bir dizi önermede bulunmaktadır. Bilişsel, davranışsal ve psikolojik alanları kapsayan önermelerimiz, yapay zekâdan etkilenmesi muhtemel yaratıcılıkla ilgili önemli alanlarda gelecekteki araştırmaları yönlendirmeyi amaçlamaktadır; bunlar arasında yakınsak ve ıraksak düşünme arasındaki denge, becerilerin gruplar içindeki dağılımı ve örgütlerin özümseme kapasitesi yer almaktadır.
Artificial intelligence is likely to revolutionize multiple aspects of organizational creativity. Through a multilevel theoretical lens, the present paper reviews the extant body of knowledge on creativity at individual, team and organizational levels, and draws a series of propositions on how the implementation of artificial intelligence may affect each level. Spanning cognitive, behavioural and psychological domains, our propositions aim at directing future research efforts on important creativity-related areas likely to be affected by artificial intelligence, including the trade-off between convergent and divergent thinking, the distribution of skills within groups, and the absorptive capacity of organizations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Arts (Other) |
Journal Section | Translated Articles |
Authors | |
Translators | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | December 17, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 2 |