Specific learning disorder (SLD) is defined as the difficulty an individual has been experiencing for at least six months in using their learning and academic skills despite appropriate interventions being provided. Family physicians are doctors who comprehensively evaluate individuals under their responsibility for diagnosis, treatment, rehabilitation, and counseling services. Therefore, it is important that family physicians notice the symptoms of SLD in children and direct them for diagnosis, evaluation, and intervention. The aim of this study was to examine the knowledge and awareness levels of family physicians about SLD. For the research, the Special Learning Disorder Knowledge and Awareness Level Questionnaire" was developed by the researchers and administered to family physicians serving in various cities in Turkey. The data were obtained with the voluntary participation of 125 family physicians in an electronic environment. Statistical analyses were conducted by calculating the frequency and percentage values of the responses given by the family physicians to the questionnaire items. According to the research findings, it was determined that family physicians have knowledge deficiencies regarding the definition, etiology, prevalence, diagnosis, evaluation, and intervention processes of SLD. Additionally, it was determined that the awareness of family physicians about SLD is low and they mostly acquire information through the internet and social media (such as Instagram/Twitter) and books/articles. It is vital to implement the necessary interventions along with the early diagnosis of SLD. Therefore, it is important to increase the knowledge and awareness of family physicians so that they can notice individuals with SLD in early childhood and direct them to the diagnosis-evaluation and intervention processes.
Çalışma bir proje ile desteklenmemiştir.
Özgül öğrenme bozukluğu (ÖÖB), bireye gerekli müdahaleler yapılmasına rağmen bireyin en az altı aydır devam eden öğrenme ve akademik becerilerini kullanmada yaşadığı güçlük olarak ifade edilmektedir. Aile hekimleri sorumluluğu altında olan hastaları tanı, tedavi, rehabilitasyon ve danışmanlık hizmetleri kapsamında bütüncül olarak ele alıp değerlendiren hekimlerdir. Dolayısıyla aile hekimlerinin kendilerine başvuran çocukların ÖÖB belirtilerini fark edip bu çocukları tanı-değerlendirme ve müdahale için yönlendirmelerinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada, aile hekimlerinin ÖÖB’ye ilişkin bilgi ve farkındalık düzeylerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda Türkiye’nin çeşitli illerinde hizmet veren aile hekimlerine "Özgül Öğrenme Bozukluğu Bilgi ve Farkındalık Düzeyi İnceleme Anketi" araştırmacılar tarafından geliştirilerek uygulanmıştır. Veriler, elektronik ortamda 125 aile hekiminin gönüllü katılımıyla elde edilmiştir. Anket maddelerine ilişkin aile hekimlerinin verdikleri cevapların frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre aile hekimlerinin ÖÖB’nin tanım, etiyoloji, yaygınlık, tanılama, değerlendirme ve müdahale süreçlerine ilişkin bilgi eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, aile hekimlerinin ÖÖB farkındalığının düşük olduğu, daha çok internet ve sosyal medya (Instagram/Twitter gibi) ile kitap/makaleler aracılığıyla bilgi edindikleri belirlenmiştir. ÖÖB erken tanısı ile birlikte gerekli müdahalelerin uygulanması oldukça önemlidir. Bu nedenle, aile hekimlerinin ÖÖB’li bireyleri erken çocukluk döneminde fark edip tanı-değerlendirme ve müdahale süreçlerine yönlendirebilmeleri için bilgi ve farkındalıklarının artırılmasının önemli olduğu düşülmektedir.
Çalışmayı destekleyen herhangi bir kurum ya da kuruluş bulunmamaktadır.
Çalışma bir proje ile desteklenmemiştir.
Çalışmanın katılımcıları olan aile hekimlerine teşekkür ederiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internal Diseases, Clinical Sciences (Other) |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Project Number | Çalışma bir proje ile desteklenmemiştir. |
Publication Date | December 19, 2023 |
Submission Date | May 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 3 |