Amaç: Bu araştırma, akıllı telefon kullanan öğrenci hemşirelerin nomofobik davranışlarının sosyal fobi üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel tipteki ve ilişki arayıcı bu çalışma, Türkiye'de bir devlet üniversitesine kayıtlı hemşirelik öğrencilerinin (N=409) katılımıyla 1 Mart-30 Eylül 2019 tarihleri arasında gerçekleştirildi.
Bulgular: Yapılan regresyon ve korelasyon analizleri sonuçlarına göre ölçekler arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edildi. (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin akıllı telefonlarla geçirdikleri süre ve bu konunun zararları konusunda farkındalık yaratılması oldukça önemlidir. Ayrıca ülkelerin bireyleri nomofobi ve sosyal fobiden korumak için sosyal ve politik önlemler almaları gerekmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin telefona harcadıkları zaman göz önüne alındığında akıllı telefon kullanımı olumlu bir yöne çevrilebilir (eğitim, online kurs, kişisel gelişim). Bu sayede sosyal fobi yaşayan hemşirelik öğrencilerine destek olunabilir.
none
Aim: This study was carried out to determine the effects of the nomophobic behaviors of student nurses using smartphones on their social phobia levels.
Methods: This cross-sectional and correlational study was carried out between 1 March and 30 September 2019 with the participation of nursing students (N=409) enrolled at a state university in Turkey.
Results: A significant relationship was determined between nomophobic behavior and social phobia according to the results of the regression and correlation analyses carried out between the scale scores of the participants (p<0.05).
Conclusion: It is highly important to raise awareness on the time spent with smartphones by nursing students and the harms of this issue. Additionally, countries need to take social and political precautions to protect individuals from nomophobia and social phobia. Considering the time that nursing students spend on the phone, the use of smartphones can be turned into a positive direction (educational, online course, personal development). This way, nursing students who experience social phobia might be supported.
none
none
We thank our students who participated in our study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | none |
Publication Date | January 24, 2022 |
Submission Date | July 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without reference. Responsibility of the articles belong to the authors
Ayşegül Tuğuz
from composition of İlter Uzel named “Dioscorides and his Student
Address
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir / Mersin