Bu
çalışma, lisans düzeyinde muhasebe derslerinden en az birini alan öğrencilerin
öğrenme yaklaşımlarına eğilim düzeylerini belirlemeyi ve bazı değişkenler
(cinsiyet, yaş, sınıf, eğitim şekli, mezun olunan lise türü, derslere devam
durumu, dersleri tekrar etme sıklığı ve başarı durumu) ile öğrenme yaklaşımları
arasında ilişki olup olmadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Bayburt Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde muhasebe derslerinden en az birini
almış olan öğrencilere anket uygulanmıştır. Uygulamaya ilişkin veriler Bağımsız
T-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile test edilmiştir. Araştırma
sonucunda, ne derin öğrenme ne de yüzeysel öğrenme yaklaşımı açısından baskın
olarak nitelemeye yetecek kadar ciddi bir fark bulunmuştur. Ancak kısmen de
olsa öğrencilerin muhasebe eğitiminde yüzeysel öğrenmeye eğilimli oldukları
söylenebilir. Son olarak, yirmi bir ve
üzeri yaş aralığında, dördüncü sınıf, imam hatip lisesi mezunu ve derste
işlenen konuları hiç tekrar etmeyen öğrenciler yüzeysel öğrenmeye, derste
işlenen konuları ders saatleri dışında sürekli olarak tekrar eden ve not
ortalaması yüksek olan öğrenciler ise derin öğrenmeye daha yatkın oldukları
tespit edilmiştir.
The purpose of this study is to determine learning
approach level of students who have undergraduate accounting education and it
is aimed to determine whether there is a relationship between some variables
(gender, age, class, type of education, type of high school graduated,
attendance to classes, frequency of repeating lessons, achievement status) and
learning approaches. For this purpose, a questionnaire was applied to the
students who had taken at least one of the accounting courses in Bayburt
University Faculty of Economics and Administrative Sciences. Questionnaire data
were tested with Independent T-Test and One-way ANOVA. As a result of the
research, neither a deep learning nor a surface learning approach has been
found to be dominant. However, it can be said that students are more prone to
surface learning in accounting education. Finally, it has been determined that
students who are repeatedly taught and who have a high grade average are more
likely to have a deep learning approach, while students who are in the age
range of twenty-one and over, fourth grade, graduates of religious high schools
and never repeating lessons have tendency to surface learning approach.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | April 2, 2018 |
Acceptance Date | July 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.