Accounting
education in Turkey is given higher education that includes Accounting and
Taxation, Business Management, Banking and Finance and Insurance etc.
programmes at Vocational Schools and related programmes at Faculty of Economics
and Administrative Sciences, Political Sciences and also given at commercial high schools before
higher education. At the same time accounting
education is given at master and PhD levels.
Vocational schools have an important place in the development of
accounting intermediate staff with the qualifications required by the business
life in these educational institutions.
The purpose of this study is to evaluate the
accounting education of the vocational school alumni who work as accounting
profession staff. For this purpose, an online questionnaire was applied to
vocational school alumni and the data were analyzed and interpreted by using
SPSS 22 Statistics Package Program. According to the results of the analysis,
the alumni stated that the theoretical education should be supported by practise.
Türkiye’de
muhasebe eğitimi yükseköğrenim öncesi ticaret liselerinde, yükseköğrenimde ise
meslek yüksekokullarının muhasebe ve vergi uygulamaları, işletme yönetimi,
bankacılık-finans ve sigortacılık gibi programları ile fakültelerin iktisadi ve
idari bilimler fakültesi, siyasal bilgiler bölümlerinde verilmektedir. Aynı
zamanda muhasebe eğitimi yüksek lisans ve doktora düzeyinde de verilmektedir. Bu
öğretim kurumları içerisinde meslek yüksekokulları iş hayatının gerektirdiği
niteliklere sahip muhasebe ara elemanı yetiştirilmesi konusunda önemli bir yere
sahiptir.
Çalışmada
muhasebe meslek elemanı olarak çalışan meslek yüksekokulu mezunlarının,
yüksekokulda aldıkları muhasebe eğitimini değerlendirmeleri amaçlanmıştır. Bu
amaçla yüksekokul mezunlarına online anket uygulanmış ve elde edilen veriler
SPSS 22 İstatistik Paket Programı kullanılarak analiz edilip yorumlanmıştır. Analiz
sonucuna göre mezunlar aldıkları teorik eğitimin uygulama ile desteklenmesi
gerektiği yönünde görüş belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2019 |
Submission Date | November 14, 2018 |
Acceptance Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.