Ülkemiz örgün eğitim sistemi içerisinde muhasebe eğitiminin ilk adımı Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne bağlı orta öğretim kurumlarında atılmaktadır. Muhasebe eğitimi veren ortaöğretim kurumlarının 12. Sınıf öğrencilerine haftada 24 kredilik zorunlu ders olarak okutulan işletmelerde beceri eğitimi uygulaması ile öğrenciler haftanın iki günü okulda teorik dersler alırken kalan üç günde ise işletmelerde usta öğreticiler nezaretinde sektörde çalışmaktadır. Bu uygulama ile okullarda aktarılan teorik bilgilerin pratik bilgiye dönüşmesi amaçlanmış ve böylece sektörün ihtiyaç duyduğu donanıma sahip ara elamanlarının yetiştirilmesi amaçlanmıştır. Bu uygulama öğrencilerin teorik bilgilerini pratik bilgiye dönüştürmesinin yanında aynı zamanda öğrencilere iş tecrübesi ve özgüven kazandırmaktadır. Çalışmada işletmelerde beceri eğitimi uygulamasının sektörün ihtiyaç duyduğu muhasebe elemanlarının yetişmesine katkısının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne bağlı ortaöğretim kurumlarında verilen muhasebe eğitimi hakkında genel bilgilere yer verilmiş ve İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulamasına değinilmiştir. Çalışmanın son kısmında ise Tokat il genelindeki Mesleki Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne bağlı liselerin Muhasebe ve Finansman Alanı Bilgisayarlı Muhasebe Dalı öğrencilerine anket uygulanmıştır. Elde edilen verilere SPSS 25 yardımıyla frekans analizi, faktör analizi ve t-testi uygulanmıştır. Yapılan anket çalışması sonucunda öğrencilerin işletmelere okul idaresi tarafından yerleştirilmesinin öğrencinin öz kazanımına daha faydalı olduğu sonucuna varılmıştır.
The first step of accounting education in the formal education system of our country is taken in secondary education institutions affiliated to the General Directorate of Vocational Technical Education. 12th grade students in secondary education institutions providing accounting education are given the application of skill training in businesses as a compulsory course of 24 credits per week. Students take theoretical lessons in the school two days a week while the remaining three days work in the sector under the supervision of master trainers. With this practice, it is aimed to transform the theoretical knowledge transferred in schools to practical knowledge and thus to train intermediate staff who are equipped with the required equipment. This practice not only transforms students' theoretical knowledge into practical knowledge, but also gives students work experience and self-confidence. In this study, the contribution of the skill training in businesses to the training of the accounting personnel required by the sector was examined. For this purpose, firstly, general information about accounting education given in the secondary education institutions under the General Directorate of Vocational Technical Education is given and Application of Skill Training in Businesses is mentioned. In the last part of the study, a questionnaire technique was applied to the students of the Accounting and Finance Area Computerized Accounting Department of the high schools affiliated to the General Directorate of Vocational Technical Education in Tokat. The data were analyzed using Frequency Analysis, Factor Analysis and T-test in SPSS 25 program. As a result of the survey, it was concluded that the placement of the students to the enterprises by the school administration is more beneficial for the student's self-acquisition.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2021 |
Submission Date | March 20, 2020 |
Acceptance Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 1 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.