The research aims to analyze the relationship between the construction and destruction processes, which can be experienced through spatiality, with the concept of 'movement'. In this context,the ruptures it createsare evaluated on the axis of construction/destruction in spite of the new opportunities offered diversifying and increasing mobility under the influence of industrialization. It is argued that railway spatiality which itself emerged directly with industrialization and embodies 'movement', is a breaking point of the chaotic situation of modernization that construction and destruction coexist. In this context, wagons, which are railway wagons-space, are considered as a stage of this process and the research is exemplified by the first railway wagons of different scales.
Araştırma, modernleşme ile şekillenen ve etkileri günümüze kadar süren yapım ve yıkım süreçlerinin, ‘hareket’ kavramı ile ilişkisini çözümlemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda endüstrileşme etkisinde çeşitlenerek artan hareketliliğin sunduğu yeni olanaklara karşın bir yandan da yarattığı kopuşlar, yapım/yıkım ekseninde değerlendirilmektedir. Kendisi de doğrudan endüstrileşme ile ortaya çıkan ve ‘hareket’i somut biçimde örnekleyen demiryolu mekânsallığının, modernleşmenin dönüştürücü, yapım ve yıkımın aynı anda barındıran kaotik yapısına özgü bir kırılma noktası olduğu öne sürülmektedir. Bu bağlamda demiryolu araç-mekânı olan vagonlar bu sürecin bir sahnesi olarak ele alınmakta ve araştırma ‘farklı ölçeklerde ilk olma’ özelliği taşıyan demiryolu hatlarında kullanılan vagonlar üzerinden örneklendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |