Aim:
The study aimed to analyze the content, quality and adequacy of information on YouTube videos regarding maxillofacial trauma.
Material and Methods:
The keyword “maxillofacial trauma” was obtained from Google Trends, YouTube was then searched, and 200 videos were selected to be analyzed for the study. Of the 200 videos, 108 were found eligible and then rated for quality and adequacy. After evaluating the demographic features of the videos, the viewing rates of the videos were determined. The quality of the videos was assessed by the Information Quality Index (VIQI) and the Global Quality Scale (GQS). The videos were categorized as low and high-content groups using a 16-point score system. Shapiro-Wilk test, Mann-Whitney U test, Pearson chi-square test and Fisher-Freeman-Halton were used for statistical analysis.
Results:
The vast majority of YouTube videos were uploaded by healthcare professionals (55.6%). The low content videos were classified as 88 videos (81.5%) and 20 videos (18.5%) as high content. The anatomic structures were the most covered topic (43.5%), followed by trauma area (40.7%), treatment procedure (32.4%), intraoral complications (31.5%), and definition of maxillofacial trauma (30.6%). A lower percentage of videos (13.9%) mentioned post-operative. Prognosis and survival (17.6%) were another low finding. The high-content video group had a significantly higher median value of GQS and VIQI score. A positive correlation was obtained from the total content score along with the total VIQI (r=0.792, p<0.001) and GQS (r=0.778, p<0.001) score and also it was determined that there was a statistically significant positive correlation between VIQI and GQS scores (r=0.930, p<0.001).
Conclusions:
The findings of this study highlight the need for improved content quality and accuracy of YouTube videos on maxillofacial trauma, particularly for layperson audiences. This could be achieved through collaboration between healthcare professionals, commercial entities, laypersons and YouTube to create, review, and promote reliable educational content. By doing so, YouTube can become a more valuable resource for patient education and awareness regarding maxillofacial trauma management and treatment.
Amaç:
Bu çalışmada maksillofasiyal travma ile ilgili YouTube videolarındaki bilgilerin içerik, kalite ve yeterliliğinin analiz edilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler:
"Maksillofasyal travma" anahtar kelimesi Google Trends'ten elde edilmiş, ardından YouTube'da arama yapılmış ve çalışma için analiz edilmek üzere 200 video seçilmiştir. Bu 200 videodan 108'i uygun bulundu ve daha sonra kalite ve yeterlilik açısından değerlendirildi. Videoların demografik özellikleri değerlendirildikten sonra videoların izlenme oranları belirlenmiştir. Videoların kalitesi Bilgi Kalitesi Endeksi (VIQI) ve Küresel Kalite Ölçeği (GQS) ile değerlendirilmiştir. Videolar 10 puanlık bir puan sistemi kullanılarak düşük ve yüksek çerikli gruplar olarak kategorize edilmiştir. İstatistiksel analiz için Shapiro-Wilk testi, Mann-Whitney U testi, Pearson ki-kare testi ve Fisher-Freeman-Halton kullanılmıştır.
Bulgular:
YouTube videolarının büyük çoğunluğu sağlık çalışanları tarafından yüklenmiştir (%55.6). Düşük çerikli videolar 88 video (%81.5) ve yüksek çerikli videolar 20 video (%18.5) olarak sınıflandırılmıştır. Anatomik yapılar en çok işlenen konu olurken (%43.5), bunu travma bölgesi (%40.7), tedavi prosedürü (%32.4), ağız ve çene komplikasyonları (%31.5) ve maksillofasyal travmanın tanımı (%30.6) takip etmiştir. Videoların daha düşük bir yüzdesi (%13.9) ameliyat sonrasından bahsetmiştir. Operasyon sonrası muayene (%18.5) bir diğer düşük bulgu olarak görülmüştür. Yüksek çerikli video grubunun GQS ve VIQI skoru medyan değeri anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Toplam içerik skoru ile toplam VIQI (r=0.792, p<0.001) ve GQS (r=0.778, p<0.001) skoru arasında pozitif bir korelasyon elde edilmiş ve ayrıca VIQI ve GQS skorları arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif bir korelasyon olduğu tespit edilmiştir (r=0.930, p<0.001).
Sonuçlar:
Bu çalışmanın bulguları, özellikle meslekten olmayan izleyiciler için maksillofasyal travma ile ilgili YouTube videolarının içerik kalitesinin ve doğruluğunun iyileştirilmesi ihtiyacını vurgulamaktadır.
Sağlık profesyonelleri, ticari kuruluşlar, sağlık çalışanı olmayan kişilerler ve YouTube arasındaki işbirliğiyle güvenilir eğitici içeriği oluşturmayı, gözden geçirmeyi ve teşvik etmeyi başarabiliriz. Bu sayede, YouTube maksillofasyal travma yönetimi ve tedavisi hakkında hasta eğitimi ve farkındalığı için daha değerli bir kaynak haline gelebilir.
Anahtar Kelimeler: maksillofasyal travma, hasta bilgilendirmesi, YouTube, GQS, VIQI
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | June 6, 2023 |
Acceptance Date | November 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.