Research Article
BibTex RIS Cite

Uzaktan Eğitimle Öğrenim Gören İngilizce Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenme Tutumları ve İngilizce Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 469 - 490, 31.12.2023

Abstract

Bu araştırmada ile Necmettin Erbakan Üniversitesi İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin “çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumları ve İngilizce ile ilgili özyeterlik inançları” arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2020- 2021 eğitim öğretim yılında, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu uzaktan eğitim yoluyla ders alan ve İngilizce hazırlık sınıflarında öğrenim gören 371 öğrenci katılmıştır. Veriler “Demografik Bilgi Formu”, Usta, Uysal ve Okur (2016) tarafından geliştirilen “Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği” ve Hancı-Yanar ve Bümen (2012) tarafından geliştirilen “İngilizce ile ilgili Özyeterlik İnancı Ölçeği” yoluyla elde edilmiştir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırma sonuçları için bir istatistik paket programından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumları orta düzeyde bulunurken, İngilizce ile ilgili özyeterlik inançları orta düzeyden biraz yüksek bulunmuştur. Cinsiyetlerine göre öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumları üzerinde anlamlı bir farklılık bulunurken, İngilizce ile ilgili özyeterlik inançları üzerinde cinsiyetin anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Öğrencilerin İngilizce özyeterlikleri ile çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumları arasında istatistiksel açıdan anlamlı pozitif yönde, düşük düzeyde bir ilişkinin olduğu saptanmıştır.

References

  • Adewole-Odeshi, E. (2014). Attitude of students towards e-learning in South-West Nigerian Universities: An application of technology acceptance model. Library Philosophy and Practice (e-journal). https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1035
  • Adıyaman, A. (2020). Öğretim elemanlarının e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Akbulut, E. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin özyeterlik inançları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Ally, M. (2004). Foundations of educational theory for online learning. İçinde Terry (Ed.), The theory and practice of online learning (s. 3−31). Athabasca.
  • Alpsülün, H. (2022). Üniversitelerin beden eğitimi ve spor bilimlerindeki öğrencilerin uzaktan eğitim ortamlarının kullanımı ve çevrimiçi öğrenme tutumlarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Harran Üniversitesi.
  • Anderson, B., ve Simpson, M. (2012). History and heritage in open, flexible, and distance education. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 16(2), 1–10.
  • Aslım, S., & Kocabatmaz, H. (2019). The relationship between teacher candidates’selfefficacy levels and lifelong learning tendencies. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 9(1), 179-202. https://doi.org/10.31704/ijocis.2019.008
  • Aykaç Duman, B. (2007). Lise öğrencilerinin İngilizceye yönelik özyeterlik algı puanlarının cinsiyete, alanlara ve farklı düzeylere göre ingilizce başarısını yordama gücü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: asocial cognitive theory. Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. Freeman and Company.
  • Bong, M., & Clark, R. (1999). Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research. Educational Psychologist, 34, 139-153.
  • Büyükduman, F. İ. (2005). İlköğretim okulları İngilizce öğretmenlerinin birinci kademe İngilizce öğretim programına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Dergisi, 28 (28), 55-64.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimleri için veri analiz el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chang, C. S., Liu, E, Z.-F., Sung, H. Y., Lin, C. H., Chen, N. H., & Cheng, S. S. (2014). Effects of online college student’s Internet self-efficacy on learning motivation and performance. Innovations in Education and Teaching International, 51(4), 366-377. http://doi: 10.1080/14703297.2013.771429
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Education.
  • Çavuşoğlu, G. & Acar, K. (2020). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ile yaşam boyu öğrenme düzeyleri arasındaki ilişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11 (3), 207-220. https://doi: 10.17155/omuspd.819058
  • Çekerol, K. (2020). Çevrimiçi eğitim. Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Çelik, H. C. & Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
  • Çetin, F. (2019). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin öğrenme yaklaşımları ve özyeterlik ile ilişkisinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi] Sakarya Üniversitesi Açık Akademik Arşiv Sistemi https://acikerisim.sakarya.edu.tr/handle/20.500.12619/74332
  • Çetintaş, R. & Berkant, H. G. (2021). Lise öğrencilerinin İngilizceye yönelik özyeterlik inançlarının ve yabancı dil öğrenme kaygılarının incelenmesi: Bir Anadolu lisesi örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (3), 1545-1571. DOI: 10.33437/ksusbd.928516.
  • Frank, M., Reich, N. & Humphreys, K. (2003). Respecting the human needs of students in the development of e-learning. Computers & Education, (40), 57-70.
  • Garrison, D.R., & Anderson, T. (2003). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. RoutledgeFalmer.
  • Gömleksiz M. & Kılınç H. (2014). Lise 12. Sınıf öğrencilerinin İngilizce özyeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 43- 60.
  • Gömleksiz, M. N. (2002). Üniversitelerde yürütülen yabancı dil derslerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 143-158.
  • Hancı-Yanar, B. & Bümen, N.T. (2012). İngilizce ile ilgili özyeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97-110.
  • Horzum, M. B. (2010). Uzaktan eğitimde uzaklığın boyutları ve tasarımı: Coğrafi uzaklığa karşın transaksiyonel (psikolojik ve iletişimsel) uzaklığın azaltılması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 95-118.
  • Ilgın, İ. (2020). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançlarıyla yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki (Sakarya ili örneği). [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi]. Sakarya Üniversitesi Açık Akademik Açık Erişim Sistemi. https://hdl.handle.net/20.500.12619/74603
  • Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15.
  • İlbeği, A.S. (2020) İngilizce hazırlık programına devam eden üniversite öğrencilerinin İngilizce özyeterlik inançlarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Açık Arşivi. http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12475
  • Jinks, J. & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: an ınventory scale, the clearing house: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 72(4), 224-230. DOI: 10.1080/00098659909599398
  • Kasuma, S. A. A., Akhiar, A., Haron, H., Fesal, S. N. H. S., & Kadir, N. F. A. (2021). University students’ perceptions of motivation, attitude, and self-efficacy in online English language learning. Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 29(4), 101–121. https://doi.org/10.47836/pjssh.29.4.36.
  • Kiryakova, G. (2009). Review of distance education. Trakia Journal of Sciences, 7(3), 29-34.
  • Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40, 494-507. http://doi:10.117700222194070400060201.
  • Kurbanoğlu, S. (2004). Öz-yeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152. Liaw, S.S., Huang, H.M. & Chen, G.D. (2007). Surveying instructor and learner attitudes toward e-learning. Computers & Education, 49(4), 1066–1080.
  • Lien, H.Y. (2016). Effects of efl individual learner variables on foreign language reading anxiety and metacognitive reading strategy use. Psychological Reports, 119 (1), 124–135.
  • Linnenbrink, E. & Pintrich, P.R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading &Writing Quarterly, 19 (2), 119-137.
  • Matsui, T., Matsui, K. & Ohnishi, R. (1990). Mechanisms underlying math self-efficacy learning of college students. Journal of Vocational Behavior, 37(2), 225–238. https://doi.org/10.1016/0001-8791(90)90042-Z
  • Memduhoğlu, H. B. & Çelik, Ş. N. (2015). Student teachers’ and university students planning to be teachers sense of self efficacy beliefs towards English, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 17-32. https://doi.org /10.17679/iuefd.16286266
  • Moore, M. & Kearsley, G. (2012). Distance Education: A Systems View Of Online Learning (3. Baskı). Wadsworth Publishing.
  • Mutlu Bozkurt T. (2021). Spor bilimleri fakültesinde eğitim alan öğrencilerin sporda eöğrenmeye yönelik tutumları, akademik erteleme davranışları ve duygusal zekâ özelliğinin incelenmesi [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. https://avesis.gazi.edu.tr/dosya?id=d6cdc9e8-f29a-4fbe-9251-dd48f660ad0c
  • Ocak, G., Küçükçınar, A. & Karakuyu A. (2022). Ortaokul öğrencileri için İngilizce dil becerileri kullanım özyeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 1-36.
  • Ormrod, J. E. (2020). Human Learning (M. Baloğlu, Çev.) Nobel Yayın. (Orijinal çalışma basım tarihi 1990).
  • Özcan, M. (2009). Çevrimiçi öğrenme destekli yabancı dil öğreniminde öğrenenlerin teknoloji uyumlarının tutum, özyeterlik algısı ve farklı ortamların kullanım sıklıklarıyla belirlenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. Anadolu Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşiv. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/3023?show=full
  • Sadeghi, M. (2019). A shift from classroom to distance learning advantages and limitation. International Journal of Research in English Education, 4(1), 80-88.
  • Saraç, Y. (2020). Yükseköğretim Kurul. [Basın Açıklaması]. https://basin.yok.gov.tr/KonusmaMetinleriBelgeleri/2020/04- (Erişim tarihi 27.09.2023).
  • Sarıbaş, M. & Meydan, A. (2020). Coğrafya bölümü öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye karşı tutumları. Türk Coğrafya Dergisi, 76, 95-106. DOI: 10.17211/tcd.811297.
  • Sarıtaş, E. & Barutçu, S. (2020). Öğretimde dijital dönüşüm ve öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşluluğu: Pandemi döneminde Pamukkale Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi, 11(1), 5-22.
  • Schunk, D. H. (2000). Coming to terms with motivation constructs. Contemporary Educational Psychology. 25, 116-119. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1018
  • Schunk, D. H. & Pajares, F. (2007). The development of academic self-efficacy. Development of Achievement Motivation, (1446), 15–31. https:// doi:10.1016/b978-012750053-9/50003-6
  • Schunk, D.H. (2011). Learning Theories an Educational Perspective (Eğitimsel Bir Bakışla Öğrenme Teorileri). Çev. Ed. Muzaffer Şahin, Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya (23. Basım). Yargı Yayınevi. Sevimbay, A. (2016). 11.Sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumları ve özyeterlik inançları arasındaki ilişkiler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Bartın Üniversitesi.
  • Sharma, P. & Westbrook, K. (2016). Online and blended language learning book. İçinde F. Farr & L. Murray (Ed), The routledge handbook of language learning and technology (s. 320-334). Routledge.Snyder,
  • Smith, R.E. (1989). Effects of coping skills training on generalized self-efficacy and locus of control. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 228-233.
  • Snyder, C. R. & Lopez, S. J. (2002). Handbook of positive psychology. Oxford University Press.
  • Soner, O. (2007). Türkiye’de yabancı dil eğitimin dünü bugünü. Öneri, 7(28), 397-404.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F.G. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (4.baskı). Anı Yayıncılık.
  • Tuncer, M. & Akmençe, A. E. (2019). Lise öğrencilerinin İngilizce dili özyeterlik inançlarının araştırılması. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(16),97-111.
  • Usher, E. L. & Pajares, F. (2008). Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions. Review of Educational Research, 78, 751–796.
  • Usta, İ., Uysal, Ö. & Okur, M. R. (2016). Çevrimiçi öğrenme tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. Journal of International Social Research, 9(43), 2215-2222.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Paradigma Akademi.
  • Yaman, S., Bal-İncebacak, B., & Sarışan-Tungaç, A. (2022). Öğretmen niteliklerinin belirlenmesinde paydaşların görüşleri. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 4(2), 376-397.
  • Yanar, B. H. & Bümen, N. T. (2012). İngilizce ile ilgili özyeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97-110.
  • Widjaja, A. E. & Chen, J. V. (2017). Online learners’ motivation in online learning: The effect of online-participation, social presence, and collaboration. Learning Technologies in Education: Issues and Trends, 72-93.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-Efficacy And Educational Development. İçinde A. Bandura (Ed.), Selfefficacy in changing societies (s. 202–231). Cambridge University Press.

The Relationships Among the Attitudes Towards Online Learning and Beliefs of Self Efficacy in English of English Preparatory Students in Distance Education

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 469 - 490, 31.12.2023

Abstract

In this study, it was aimed to examine the relationships between Necmettin Erbakan University English preparatory class students' "attitudes towards online learning and self-efficacy beliefs about English". In the academic year of 2020-2021, 371 students studying at Necmettin Erbakan University, School of Foreign Languages, taking courses through distance education and studying in English preparatory classes participated in the study. The data were obtained through the "Demographic Information Form", the "The Scale of Attitude Towards Online Learning" developed by Usta, Uysal, and Okur (2016), and the "Self-Efficacy Beliefs Scale for English" developed by Hancı-Yanar and Bümen (2012). A statistical package program was used for the results of the research in which the correlational survey model was used. According to the findings of the study, while university preparatory class students' attitudes towards online learning were found to be at a medium level, their self-efficacy beliefs about English were found to be slightly higher than medium level. While there was a significant difference in students' attitudes towards online learning according to their gender, there was no significant effect of gender on their self-efficacy beliefs about English. It was found that there was a statistically significant positive, low level relationship between students' English self-efficacy and their attitudes towards online learning.

References

  • Adewole-Odeshi, E. (2014). Attitude of students towards e-learning in South-West Nigerian Universities: An application of technology acceptance model. Library Philosophy and Practice (e-journal). https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1035
  • Adıyaman, A. (2020). Öğretim elemanlarının e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Akbulut, E. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin özyeterlik inançları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Ally, M. (2004). Foundations of educational theory for online learning. İçinde Terry (Ed.), The theory and practice of online learning (s. 3−31). Athabasca.
  • Alpsülün, H. (2022). Üniversitelerin beden eğitimi ve spor bilimlerindeki öğrencilerin uzaktan eğitim ortamlarının kullanımı ve çevrimiçi öğrenme tutumlarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Harran Üniversitesi.
  • Anderson, B., ve Simpson, M. (2012). History and heritage in open, flexible, and distance education. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 16(2), 1–10.
  • Aslım, S., & Kocabatmaz, H. (2019). The relationship between teacher candidates’selfefficacy levels and lifelong learning tendencies. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 9(1), 179-202. https://doi.org/10.31704/ijocis.2019.008
  • Aykaç Duman, B. (2007). Lise öğrencilerinin İngilizceye yönelik özyeterlik algı puanlarının cinsiyete, alanlara ve farklı düzeylere göre ingilizce başarısını yordama gücü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: asocial cognitive theory. Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. Freeman and Company.
  • Bong, M., & Clark, R. (1999). Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research. Educational Psychologist, 34, 139-153.
  • Büyükduman, F. İ. (2005). İlköğretim okulları İngilizce öğretmenlerinin birinci kademe İngilizce öğretim programına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Dergisi, 28 (28), 55-64.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimleri için veri analiz el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chang, C. S., Liu, E, Z.-F., Sung, H. Y., Lin, C. H., Chen, N. H., & Cheng, S. S. (2014). Effects of online college student’s Internet self-efficacy on learning motivation and performance. Innovations in Education and Teaching International, 51(4), 366-377. http://doi: 10.1080/14703297.2013.771429
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Education.
  • Çavuşoğlu, G. & Acar, K. (2020). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ile yaşam boyu öğrenme düzeyleri arasındaki ilişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11 (3), 207-220. https://doi: 10.17155/omuspd.819058
  • Çekerol, K. (2020). Çevrimiçi eğitim. Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Çelik, H. C. & Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
  • Çetin, F. (2019). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin öğrenme yaklaşımları ve özyeterlik ile ilişkisinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi] Sakarya Üniversitesi Açık Akademik Arşiv Sistemi https://acikerisim.sakarya.edu.tr/handle/20.500.12619/74332
  • Çetintaş, R. & Berkant, H. G. (2021). Lise öğrencilerinin İngilizceye yönelik özyeterlik inançlarının ve yabancı dil öğrenme kaygılarının incelenmesi: Bir Anadolu lisesi örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (3), 1545-1571. DOI: 10.33437/ksusbd.928516.
  • Frank, M., Reich, N. & Humphreys, K. (2003). Respecting the human needs of students in the development of e-learning. Computers & Education, (40), 57-70.
  • Garrison, D.R., & Anderson, T. (2003). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. RoutledgeFalmer.
  • Gömleksiz M. & Kılınç H. (2014). Lise 12. Sınıf öğrencilerinin İngilizce özyeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 43- 60.
  • Gömleksiz, M. N. (2002). Üniversitelerde yürütülen yabancı dil derslerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 143-158.
  • Hancı-Yanar, B. & Bümen, N.T. (2012). İngilizce ile ilgili özyeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97-110.
  • Horzum, M. B. (2010). Uzaktan eğitimde uzaklığın boyutları ve tasarımı: Coğrafi uzaklığa karşın transaksiyonel (psikolojik ve iletişimsel) uzaklığın azaltılması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 95-118.
  • Ilgın, İ. (2020). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançlarıyla yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki (Sakarya ili örneği). [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi]. Sakarya Üniversitesi Açık Akademik Açık Erişim Sistemi. https://hdl.handle.net/20.500.12619/74603
  • Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), 15.
  • İlbeği, A.S. (2020) İngilizce hazırlık programına devam eden üniversite öğrencilerinin İngilizce özyeterlik inançlarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Açık Arşivi. http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12475
  • Jinks, J. & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: an ınventory scale, the clearing house: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 72(4), 224-230. DOI: 10.1080/00098659909599398
  • Kasuma, S. A. A., Akhiar, A., Haron, H., Fesal, S. N. H. S., & Kadir, N. F. A. (2021). University students’ perceptions of motivation, attitude, and self-efficacy in online English language learning. Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 29(4), 101–121. https://doi.org/10.47836/pjssh.29.4.36.
  • Kiryakova, G. (2009). Review of distance education. Trakia Journal of Sciences, 7(3), 29-34.
  • Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities, 40, 494-507. http://doi:10.117700222194070400060201.
  • Kurbanoğlu, S. (2004). Öz-yeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152. Liaw, S.S., Huang, H.M. & Chen, G.D. (2007). Surveying instructor and learner attitudes toward e-learning. Computers & Education, 49(4), 1066–1080.
  • Lien, H.Y. (2016). Effects of efl individual learner variables on foreign language reading anxiety and metacognitive reading strategy use. Psychological Reports, 119 (1), 124–135.
  • Linnenbrink, E. & Pintrich, P.R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading &Writing Quarterly, 19 (2), 119-137.
  • Matsui, T., Matsui, K. & Ohnishi, R. (1990). Mechanisms underlying math self-efficacy learning of college students. Journal of Vocational Behavior, 37(2), 225–238. https://doi.org/10.1016/0001-8791(90)90042-Z
  • Memduhoğlu, H. B. & Çelik, Ş. N. (2015). Student teachers’ and university students planning to be teachers sense of self efficacy beliefs towards English, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 17-32. https://doi.org /10.17679/iuefd.16286266
  • Moore, M. & Kearsley, G. (2012). Distance Education: A Systems View Of Online Learning (3. Baskı). Wadsworth Publishing.
  • Mutlu Bozkurt T. (2021). Spor bilimleri fakültesinde eğitim alan öğrencilerin sporda eöğrenmeye yönelik tutumları, akademik erteleme davranışları ve duygusal zekâ özelliğinin incelenmesi [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. https://avesis.gazi.edu.tr/dosya?id=d6cdc9e8-f29a-4fbe-9251-dd48f660ad0c
  • Ocak, G., Küçükçınar, A. & Karakuyu A. (2022). Ortaokul öğrencileri için İngilizce dil becerileri kullanım özyeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 1-36.
  • Ormrod, J. E. (2020). Human Learning (M. Baloğlu, Çev.) Nobel Yayın. (Orijinal çalışma basım tarihi 1990).
  • Özcan, M. (2009). Çevrimiçi öğrenme destekli yabancı dil öğreniminde öğrenenlerin teknoloji uyumlarının tutum, özyeterlik algısı ve farklı ortamların kullanım sıklıklarıyla belirlenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. Anadolu Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşiv. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/3023?show=full
  • Sadeghi, M. (2019). A shift from classroom to distance learning advantages and limitation. International Journal of Research in English Education, 4(1), 80-88.
  • Saraç, Y. (2020). Yükseköğretim Kurul. [Basın Açıklaması]. https://basin.yok.gov.tr/KonusmaMetinleriBelgeleri/2020/04- (Erişim tarihi 27.09.2023).
  • Sarıbaş, M. & Meydan, A. (2020). Coğrafya bölümü öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye karşı tutumları. Türk Coğrafya Dergisi, 76, 95-106. DOI: 10.17211/tcd.811297.
  • Sarıtaş, E. & Barutçu, S. (2020). Öğretimde dijital dönüşüm ve öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşluluğu: Pandemi döneminde Pamukkale Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi, 11(1), 5-22.
  • Schunk, D. H. (2000). Coming to terms with motivation constructs. Contemporary Educational Psychology. 25, 116-119. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1018
  • Schunk, D. H. & Pajares, F. (2007). The development of academic self-efficacy. Development of Achievement Motivation, (1446), 15–31. https:// doi:10.1016/b978-012750053-9/50003-6
  • Schunk, D.H. (2011). Learning Theories an Educational Perspective (Eğitimsel Bir Bakışla Öğrenme Teorileri). Çev. Ed. Muzaffer Şahin, Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya (23. Basım). Yargı Yayınevi. Sevimbay, A. (2016). 11.Sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumları ve özyeterlik inançları arasındaki ilişkiler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Bartın Üniversitesi.
  • Sharma, P. & Westbrook, K. (2016). Online and blended language learning book. İçinde F. Farr & L. Murray (Ed), The routledge handbook of language learning and technology (s. 320-334). Routledge.Snyder,
  • Smith, R.E. (1989). Effects of coping skills training on generalized self-efficacy and locus of control. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 228-233.
  • Snyder, C. R. & Lopez, S. J. (2002). Handbook of positive psychology. Oxford University Press.
  • Soner, O. (2007). Türkiye’de yabancı dil eğitimin dünü bugünü. Öneri, 7(28), 397-404.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F.G. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (4.baskı). Anı Yayıncılık.
  • Tuncer, M. & Akmençe, A. E. (2019). Lise öğrencilerinin İngilizce dili özyeterlik inançlarının araştırılması. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(16),97-111.
  • Usher, E. L. & Pajares, F. (2008). Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions. Review of Educational Research, 78, 751–796.
  • Usta, İ., Uysal, Ö. & Okur, M. R. (2016). Çevrimiçi öğrenme tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. Journal of International Social Research, 9(43), 2215-2222.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Paradigma Akademi.
  • Yaman, S., Bal-İncebacak, B., & Sarışan-Tungaç, A. (2022). Öğretmen niteliklerinin belirlenmesinde paydaşların görüşleri. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 4(2), 376-397.
  • Yanar, B. H. & Bümen, N. T. (2012). İngilizce ile ilgili özyeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97-110.
  • Widjaja, A. E. & Chen, J. V. (2017). Online learners’ motivation in online learning: The effect of online-participation, social presence, and collaboration. Learning Technologies in Education: Issues and Trends, 72-93.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-Efficacy And Educational Development. İçinde A. Bandura (Ed.), Selfefficacy in changing societies (s. 202–231). Cambridge University Press.
There are 64 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ceren Doğan 0000-0002-6153-3674

Işıl Sönmez 0000-0001-6061-0677

Early Pub Date December 25, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date July 5, 2023
Acceptance Date December 11, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Doğan, C., & Sönmez, I. (2023). Uzaktan Eğitimle Öğrenim Gören İngilizce Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenme Tutumları ve İngilizce Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 469-490.