Araştırmanın amacı, sosyal başarı hedeflerinin akran zorbalığına etkisini kademeli bir şekilde incelemektir. Araştırmanın örneklemi 331 lise öğrencisidir. Araştırmanın verileri amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak online olarak elde edilmiştir. Katılımcıların 194'ü (%59) kadın, 137'si (%41) erkektir. 64 katılımcı 9. sınıf, 92 katılımcı 10. sınıf, 79 katılımcı 11. sınıf, 96 katılımcı 12. sınıf öğrencisidir. Araştırmada, Sosyal Başarı Hedefleri Ölçeği (Ölçek 3 alt boyut ve 5’li Likert tipinden oluşmaktadır) ve Akran Zorbalığı Ölçeği (Ölçek 10 maddeden ve bir alt boyuttan oluşmaktadır) kullanılmıştır. Sosyal başarı hedeflerinin alt boyutu ile; Performansa yaklaşma / Performanstan kaçınma ve akran zorbalığı. Ebeveyn tutumları ile akran zorbalığı davranışları arasındaki ilişki incelendiğinde, baskıcı ebeveyn tutumlarına sahip bireyler ile hoşgörülü ebeveyn tutumlarına sahip bireyler arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Baskıcı ebeveyn tutumlarına maruz kalan bireylerin akran zorbalığı davranışlarının kendilerinin de zorba olma düzeyinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ANOVA testi sonuçlarına göre bireylerin zorbalık davranışları babaların tutumlarına göre anlamlı farklılık göstermiştir. Ayrıca ergenlerin zorbalık davranışları, babalarının baskıcı tutumlarına karşı babalarının hoşgörülü tutumlarından giderek artmaktadır. Ayrıca akran zorbalığı davranışları da ergenlerin annelerinin tutumlarına göre farklılık göstermektedir. Annesi baskıcı tutum sergileyen ergenlerin zorbalık davranışları, annesi hoşgörülü tutum sergileyen ergenlere göre daha yüksektir. Öte yandan ergenlerin sosyal becerilerini olumsuz etkileyen performanstan kaçınma davranışlarının baba tutumları açısından göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Koruyucu baba tutumuna sahip ergenlerin performanstan kaçınma davranışları, hoşgörülü baba tutumuna sahip ergenlerin performanstan kaçınma davranışlarından daha yüksektir. Araştırmanın bulguları literatür kapsamında tartışılmıştır.
The aim of the study is to examine the effect of social achievement goals on peer bullying in a gradual manner. Participants of the study were 331 high school students. Data of the study were obtained from a web-based cross-sectional study by using a convenience sampling method. Of the participants, 194 were female (59%) and 137 were male (41%). 64 participants are 9th grade, 92 participants are 10th grade, 79 participants are 11th grade, 96 participants are 12th grade. Social Achievement Goals Scale (The scale consists of three sub-dimensions: 'Mastery', 'Performance Approach' and 'Performance Avoidance'. The items in the scale are answered between 1 and 5 as (1) not at all true, (2) sometimes true, (3) partly true, (4) often true, and (5) very true) and Peer Bullying Scale (The scale consists of a total of 10 items in 5-point Likert-type and a sub-dimension) were used. Positive relationship was found between with sub-dimension of social achievement goals; Performance-approach / Performance-avoid and peer bullying. When the relationship between parental attitudes and peer bullying behaviors was examined, it was observed that there was a significant difference between individuals with oppressive parent attitudes and those with tolerant parent attitudes. It has been concluded that the peer bullying behaviors of individuals who are exposed to oppressive parental attitudes are at a higher level of being bullies themselves. Also, according to the results of the ANOVA test, bullying behavior of individuals showed significant differences according to the attitudes of fathers. Also, adolescents' bullying behaviors gradually increase from their fathers' tolerant attitudes to fathers' oppressive attitudes. In addition, Peer bullying behaviors also differ according to the attitudes of the mothers of the adolescents. Bullying behaviors of adolescents whose mothers had an oppressive attitude were higher than those whose mothers had a tolerant attitude. On the other hand, performance avoidance behaviors, which negatively affect adolescents' social skills, were found to differ significantly according to fathers' attitudes. Performance avoidance behaviors of adolescents with protective father attitude are higher than performance avoidance behaviors of adolescents with tolerant father attitude.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 12, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | August 20, 2023 |
Acceptance Date | November 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.