Research Article
BibTex RIS Cite

Uluslararası öğrencilerin sosyal sermaye düzeylerine yönelik bir araştırma: Selçuk üniversitesi örneği

Year 2024, , 643 - 662, 25.06.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1421191

Abstract

Bu çalışmanın amacı; Selçuk Üniversitesi’ne dünyanın farklı yerlerinden gelip eğitim gören uluslararası öğrencilerin farklı bir toplumsal yapıya aitlik seviyesini ve birlikte hareket etme düzeyini inceleyerek sosyal sermaye profiline yönelik değerlendirmede bulunmaktır. Bu temel amaç doğrultusunda Selçuk Üniversitesi’ne dünyanın farklı bölgelerinden gelen 157 öğrenci ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırma da örneklem seçiminde basit rastgele olasılık örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS İstatistik Yazılımı Sürüm 26.0'’da betimsel ve çıkarımsal olarak analiz edilmiştir. Çalışma sonuçlarından araştırmaya katılan öğrencilerin en fazla hocalarına güven duydukları boş vakitlerinde daha çok diğer ülke öğrenciler ile ev/yurt ortamında vakit geçirmeyi tercih ettikleri ve kişisel bir sorun yaşadığına yetkili merciler yerine akrabaları ile iletişime geçtikleri tespit edilmiştir. Ayrıca sonuçlarından öğrencilerin sosyal ağlara katılma düzeyinin güven düzeyine göre daha yüksek olduğu anlaşılmaktadır.
Çalışma kapsamında elde edilen sonuçlar, sosyal sermayenin kurumsal, yerel, ulusal ve uluslararası ölçekte giderek daha fazla önem kazanan uluslararasılaşma üzerinde etkisine bir perspektif sunabilecektir

References

  • Abdioğlu, H. ve Yavuz, S. (2013). İşletmelerde sosyal sermayenin ölçümlenmesi ve raporlanmasına yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(1): 25-56.
  • Almeida, D.J., Byrne, A. M. & Ruiz, S. (2021). How relevant is grit? the importance of social capital in first-generation college students academic success. Journal of College Student Retention: Research, Theory& Practice 23(3), 539-559.
  • Aydemir, M. A. (2011). Sosyal sermaye (topluluk duygusu ve sosyal sermaye araştırması). Çizgi Kitabevi.
  • Başak, S. ve Öztaş, N. (2010). Güven ağbağları, sosyal sermaye ve toplumsal cinsiyet. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(1), 27-56.
  • Boşgelmez, G. (2012). Sivil toplum kuruluşlarında güven ve gönüllülük açısından sosyal sermayenin değerlendirilmesi: isparta örneği [Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bourdieu, P. (1987) What makes a social class? on the theoretical and practical existence of groups. Berkeley Journal of Sociology, 32, 1-17.
  • Büyükbeşe, T., & Demirağ, B. (2018). Öğretim elemanlarının eğitim ortamı algısının sosyal sermaye boyutları üzerindeki etkisi üzerine nicel bir araştırma: hasan kalyoncu üniversitesi örneği. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(1), 53-7.
  • Can İ. (2015). Türkiye’de siyasal güven. Pınar Yayınları.
  • Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. The American Journal of Sociology. 94, 95-120.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, & G. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik, spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dika, S. L., & Singh, K. (2002). Applications of social capital in educational literature: A critical synthesis. Review of Educational Research, 72(1), 31-60.
  • Doğan, Ö., & Bostancı, B.A. (2017). Okulların sosyal sermaye düzeyleri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(özel sayı 2), 313-334
  • Field, J. (2008). Social capital. Routledge. London.
  • Fine, B. (2011). Sosyal sermaye sosyal bilime karşı. Yordam Kitap.
  • Fukuyama, F. (2005). Güven: sosyal erdemler ve refahın yaratılması. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Fukuyama, F. (1 October 1999). Social capital and civil society. The Institute of Public Policy Conference. Virginia.
  • Güney, A., Çelik, E. (2019). Sosyal sermaye ile işsizlik kaygısı arasındaki ilişki: atatürk üniversitesi iibf son sınıf öğrencileri üzerine bir uygulama. İstanbul İktisat Dergisi, 2019, 69 (1), 103-131.
  • Günkör, C., & Özdemir, M. Ç. (2017). Sosyal sermaye ve eğitim ilişkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 70-90.
  • Hacımahmutoğlu, H. & Yüksel-Kaptanoğlu, İ. (2021). Social capital revisited: concept and measurement. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 24(3), 135-184.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L. & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice-Hall International, Inc.
  • Çalışkanoğlu, S. & Koşar, D. (2023). Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin sosyal sermayeye ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 58(3), 2156-2177.
  • Hüsnü, K. (2008). Sosyal sermaye ve organizasyonların öngörü yeteneğini geliştirme gücü. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22 (1), 259-288.
  • Martin, N. D. (2009). Social capital, academic achievement, and post graduation plans at an elite, Private University. Sociological Perspectives, 52(2), 185–210.
  • Öz, İ (2014). Sosyal sermaye düzeyini belirleyen faktörler Dumlupınar Üniversitesi Örneği [Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özdikmenli-Demir, G. (2010). Üniversite öğrencilerinde kimlik gelişimi: kimlik statülerinin sosyal sermaye ve kimlik sermayesi ile olan ilişkisi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık, 34(2): 1-10.
  • Paksoy, H. M. & Gül, M. (2019). Sosyal sermaye üzerine bir araştırma. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies. 5 (13), 321-332.
  • Putnam, R. (2005). Social capital: measurement and consequences. Kennedy School of Government, Harvard University
  • Rose, R. & Mishler, W. (1997). Social capital in civic and stressful societies. Studies in Comparative International Development, 3(32), 85–111.
  • Sayın, Y., Usta. S., Güzelipek., Y., A., ve Alkın, R., C. (2022). Konya’da uluslararası öğrencilik. Selçuklu Belediyesi Dış İlişkiler Müdürlüğü.
  • Şahin, S. (2011). Kültürel sermaye kibar hırsız ve şehir. Bağlam Yayınları.
  • Şan, M. K. (2007). Bilgi toplumuna geçişte sosyal sermayenin taşıdığı önem ve türkiye gerçeği. Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management, 2, 70-95.
  • Tatlı, H. (2013). Sosyal sermayenin bireylerin istihdamı üzerindeki etkisi hanehalkı reisleri üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3): 87-114.
  • Tokmak, M., Kandemir, H., Karaca, M. & Aydoğan, S. (2022). Sosyal sermayenin akademik başarıya etkisi: gelendost meslek yüksekokulu örneği. Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS), 6(20): 160-176.
  • Tüysüz, N. (2011). Sosyal sermayenin ekonomik gelişme açısından önemi ve sosyal sermaye endeksinin hesaplanması. Ankara Kalkınma Bakanlığı Yayınları.
  • Uğuz, H. E. (2010). Kişisel ve kurumsal gelişmeye farklı bir yaklaşım: sosyal sermaye. Ankara: Orion Kitabevi.
  • Üzüm, B., Şenol L. & Dadashova R. (2020). Türk dünyası’nda sosyal sermaye, kültürel sermaye, sosyal yenilikçilik üzerine bir araştırma: türkiye-azerbaycan üniversite öğrencileri örneği. Turkish Studies-Social, 15 (3), 1625-1642.
  • Woolcock, M. (1998). Social capital and economic development: toward a theoretical synthesis and policy framework. Theory and Society, 27(2), 151-208.
  • Zaker Salehi, G. (2008). The paradox of social capital of iranian educated people: survey and study on the relationship between higher education and social capital in iran. Journal of Engineering Education, 40(1), 25-51.
  • Ziapour, A., Ziapour, A., Abbasi, P., Ozdenk, G. D., & Kianipour, N. (2018). Study on the role of social capital in student's health at kermanshah university of medical sciences: the role of demographic variables. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 12(11).
  • Zihnioğlu, Ö. & Dalkıran, M. (2022). From social capital to social cohesion: syrian refugees in turkey and the role of NGOs as intermediaries. Journal Of Ethnic and Migration Studies, 48 (11) 2455-2472.

A research on social capital levels of international students: The case of Selçuk University

Year 2024, , 643 - 662, 25.06.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1421191

Abstract

The aim of this study is to evaluate the social capital profile of international students who come to Selçuk University from different parts of the world and study at their level of belonging to a different social structure and their level of spending time together. In line with this main purpose, a survey was conducted with 157 students who came to Selçuk University from different parts of the world. The simple random sampling method was used in selecting the sample for the research. The data obtained were analyzed descriptively and inferentially using SPSS Statistics Software Version 26.0. The study findings reveal that students who participated in the research primarily trust their instructors, preferring to spend their leisure time with fellow students from other countries in home or dormitory environments. It has also been observed that when facing personal issues, these students tend to reach out to their relatives rather than seeking assistance from authorities. Additionally, the results suggest that students' level of engagement in social networks is higher in correlation with their level of trust. The results obtained within the scope of the study will be able to provide a perspective on the impact of social capital on internationalization, which is becoming increasingly important at institutional, local, national and international scales.

References

  • Abdioğlu, H. ve Yavuz, S. (2013). İşletmelerde sosyal sermayenin ölçümlenmesi ve raporlanmasına yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(1): 25-56.
  • Almeida, D.J., Byrne, A. M. & Ruiz, S. (2021). How relevant is grit? the importance of social capital in first-generation college students academic success. Journal of College Student Retention: Research, Theory& Practice 23(3), 539-559.
  • Aydemir, M. A. (2011). Sosyal sermaye (topluluk duygusu ve sosyal sermaye araştırması). Çizgi Kitabevi.
  • Başak, S. ve Öztaş, N. (2010). Güven ağbağları, sosyal sermaye ve toplumsal cinsiyet. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(1), 27-56.
  • Boşgelmez, G. (2012). Sivil toplum kuruluşlarında güven ve gönüllülük açısından sosyal sermayenin değerlendirilmesi: isparta örneği [Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bourdieu, P. (1987) What makes a social class? on the theoretical and practical existence of groups. Berkeley Journal of Sociology, 32, 1-17.
  • Büyükbeşe, T., & Demirağ, B. (2018). Öğretim elemanlarının eğitim ortamı algısının sosyal sermaye boyutları üzerindeki etkisi üzerine nicel bir araştırma: hasan kalyoncu üniversitesi örneği. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(1), 53-7.
  • Can İ. (2015). Türkiye’de siyasal güven. Pınar Yayınları.
  • Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. The American Journal of Sociology. 94, 95-120.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, & G. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik, spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dika, S. L., & Singh, K. (2002). Applications of social capital in educational literature: A critical synthesis. Review of Educational Research, 72(1), 31-60.
  • Doğan, Ö., & Bostancı, B.A. (2017). Okulların sosyal sermaye düzeyleri ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(özel sayı 2), 313-334
  • Field, J. (2008). Social capital. Routledge. London.
  • Fine, B. (2011). Sosyal sermaye sosyal bilime karşı. Yordam Kitap.
  • Fukuyama, F. (2005). Güven: sosyal erdemler ve refahın yaratılması. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Fukuyama, F. (1 October 1999). Social capital and civil society. The Institute of Public Policy Conference. Virginia.
  • Güney, A., Çelik, E. (2019). Sosyal sermaye ile işsizlik kaygısı arasındaki ilişki: atatürk üniversitesi iibf son sınıf öğrencileri üzerine bir uygulama. İstanbul İktisat Dergisi, 2019, 69 (1), 103-131.
  • Günkör, C., & Özdemir, M. Ç. (2017). Sosyal sermaye ve eğitim ilişkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 70-90.
  • Hacımahmutoğlu, H. & Yüksel-Kaptanoğlu, İ. (2021). Social capital revisited: concept and measurement. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 24(3), 135-184.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L. & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice-Hall International, Inc.
  • Çalışkanoğlu, S. & Koşar, D. (2023). Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin sosyal sermayeye ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 58(3), 2156-2177.
  • Hüsnü, K. (2008). Sosyal sermaye ve organizasyonların öngörü yeteneğini geliştirme gücü. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22 (1), 259-288.
  • Martin, N. D. (2009). Social capital, academic achievement, and post graduation plans at an elite, Private University. Sociological Perspectives, 52(2), 185–210.
  • Öz, İ (2014). Sosyal sermaye düzeyini belirleyen faktörler Dumlupınar Üniversitesi Örneği [Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özdikmenli-Demir, G. (2010). Üniversite öğrencilerinde kimlik gelişimi: kimlik statülerinin sosyal sermaye ve kimlik sermayesi ile olan ilişkisi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık, 34(2): 1-10.
  • Paksoy, H. M. & Gül, M. (2019). Sosyal sermaye üzerine bir araştırma. International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies. 5 (13), 321-332.
  • Putnam, R. (2005). Social capital: measurement and consequences. Kennedy School of Government, Harvard University
  • Rose, R. & Mishler, W. (1997). Social capital in civic and stressful societies. Studies in Comparative International Development, 3(32), 85–111.
  • Sayın, Y., Usta. S., Güzelipek., Y., A., ve Alkın, R., C. (2022). Konya’da uluslararası öğrencilik. Selçuklu Belediyesi Dış İlişkiler Müdürlüğü.
  • Şahin, S. (2011). Kültürel sermaye kibar hırsız ve şehir. Bağlam Yayınları.
  • Şan, M. K. (2007). Bilgi toplumuna geçişte sosyal sermayenin taşıdığı önem ve türkiye gerçeği. Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management, 2, 70-95.
  • Tatlı, H. (2013). Sosyal sermayenin bireylerin istihdamı üzerindeki etkisi hanehalkı reisleri üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3): 87-114.
  • Tokmak, M., Kandemir, H., Karaca, M. & Aydoğan, S. (2022). Sosyal sermayenin akademik başarıya etkisi: gelendost meslek yüksekokulu örneği. Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS), 6(20): 160-176.
  • Tüysüz, N. (2011). Sosyal sermayenin ekonomik gelişme açısından önemi ve sosyal sermaye endeksinin hesaplanması. Ankara Kalkınma Bakanlığı Yayınları.
  • Uğuz, H. E. (2010). Kişisel ve kurumsal gelişmeye farklı bir yaklaşım: sosyal sermaye. Ankara: Orion Kitabevi.
  • Üzüm, B., Şenol L. & Dadashova R. (2020). Türk dünyası’nda sosyal sermaye, kültürel sermaye, sosyal yenilikçilik üzerine bir araştırma: türkiye-azerbaycan üniversite öğrencileri örneği. Turkish Studies-Social, 15 (3), 1625-1642.
  • Woolcock, M. (1998). Social capital and economic development: toward a theoretical synthesis and policy framework. Theory and Society, 27(2), 151-208.
  • Zaker Salehi, G. (2008). The paradox of social capital of iranian educated people: survey and study on the relationship between higher education and social capital in iran. Journal of Engineering Education, 40(1), 25-51.
  • Ziapour, A., Ziapour, A., Abbasi, P., Ozdenk, G. D., & Kianipour, N. (2018). Study on the role of social capital in student's health at kermanshah university of medical sciences: the role of demographic variables. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 12(11).
  • Zihnioğlu, Ö. & Dalkıran, M. (2022). From social capital to social cohesion: syrian refugees in turkey and the role of NGOs as intermediaries. Journal Of Ethnic and Migration Studies, 48 (11) 2455-2472.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Internationalization in Higher Education, International Politics
Journal Section Articles
Authors

Önder Aytaç Afşar 0000-0003-1394-3975

Seda Çankaya Kurnaz 0000-0001-6977-300X

Early Pub Date June 20, 2024
Publication Date June 25, 2024
Submission Date January 17, 2024
Acceptance Date May 7, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Afşar, Ö. A., & Çankaya Kurnaz, S. (2024). Uluslararası öğrencilerin sosyal sermaye düzeylerine yönelik bir araştırma: Selçuk üniversitesi örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(2), 643-662. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1421191