Bu çalışmanın amacı; Selçuk Üniversitesi’ne dünyanın farklı yerlerinden gelip eğitim gören uluslararası öğrencilerin farklı bir toplumsal yapıya aitlik seviyesini ve birlikte hareket etme düzeyini inceleyerek sosyal sermaye profiline yönelik değerlendirmede bulunmaktır. Bu temel amaç doğrultusunda Selçuk Üniversitesi’ne dünyanın farklı bölgelerinden gelen 157 öğrenci ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırma da örneklem seçiminde basit rastgele olasılık örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS İstatistik Yazılımı Sürüm 26.0'’da betimsel ve çıkarımsal olarak analiz edilmiştir. Çalışma sonuçlarından araştırmaya katılan öğrencilerin en fazla hocalarına güven duydukları boş vakitlerinde daha çok diğer ülke öğrenciler ile ev/yurt ortamında vakit geçirmeyi tercih ettikleri ve kişisel bir sorun yaşadığına yetkili merciler yerine akrabaları ile iletişime geçtikleri tespit edilmiştir. Ayrıca sonuçlarından öğrencilerin sosyal ağlara katılma düzeyinin güven düzeyine göre daha yüksek olduğu anlaşılmaktadır.
Çalışma kapsamında elde edilen sonuçlar, sosyal sermayenin kurumsal, yerel, ulusal ve uluslararası ölçekte giderek daha fazla önem kazanan uluslararasılaşma üzerinde etkisine bir perspektif sunabilecektir
The aim of this study is to evaluate the social capital profile of international students who come to Selçuk University from different parts of the world and study at their level of belonging to a different social structure and their level of spending time together. In line with this main purpose, a survey was conducted with 157 students who came to Selçuk University from different parts of the world. The simple random sampling method was used in selecting the sample for the research. The data obtained were analyzed descriptively and inferentially using SPSS Statistics Software Version 26.0. The study findings reveal that students who participated in the research primarily trust their instructors, preferring to spend their leisure time with fellow students from other countries in home or dormitory environments. It has also been observed that when facing personal issues, these students tend to reach out to their relatives rather than seeking assistance from authorities. Additionally, the results suggest that students' level of engagement in social networks is higher in correlation with their level of trust. The results obtained within the scope of the study will be able to provide a perspective on the impact of social capital on internationalization, which is becoming increasingly important at institutional, local, national and international scales.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internationalization in Higher Education, International Politics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 20, 2024 |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | January 17, 2024 |
Acceptance Date | May 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |