Neo-liberal
globalization wave, which gained momentum in the 1980s and peaked after the
collapse of the Union of Soviet Socialist Republic (USSR) provided new
opportunities for illegal capital as well as legal ones. This approach, which
is based on the principle of leaving the communication, energy, capital and
banking markets to private sector actors, has accelerated the privatization
policies and regulating and supervising these markets necessitated the
establishment of Regulatory and Supervisory Authorities (RSA).
It can be said
that these regulatory and supervisory functions based on the technical
expertise of the RSAs are a special law enforcement activity consisting of a
combination of functions of law enforcement authorities and units. Energy,
cigarette, and alcohol are the markets where terrorist financing actions are
carried out and it is difficult to keep these markets under control by
traditional law enforcement methods. In this context, RSAs can be effective in
the struggle against financing of terrorism. In this study, literature and
legislative review method are used.
This paper aims
to develop policy proposals for increasing the effectiveness levels of the RSAs
in Turkish administrative structure in terrorism financing. The scope of the
study is limited to Tobacco and Alcohol Department In the study, literature and
legislative review method are used.
1980’li yıllarda ivme kazanan ve Sovyet Sosyalist
Cumhuriyetler Birliği’nin (SSCB) yıkılması sonrasında zirve yapan neo-liberal
küreselleşme dalgası, yasal sermaye yanında yasadışı sermayeye de yeni
olanaklar sağlamıştır. Enerji, sermaye, bankacılık, iletişim gibi piyasaları
özel sektör aktörlerine bırakma prensibine dayanan bu yaklaşım, özelleştirme
politikalarına hız kazandırmış ve özelleştirilen piyasaların düzenlenmesi ve
denetlenmesine duyulan ihtiyaç, Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların (DDK)
kurulmasını gerektirmiştir.
DDK’lara yüklenen teknik uzmanlık bilgisine dayalı
bu düzenleme denetleme işlevlerinin, kolluk makam ve birimlerinin işlevlerinin
kombinasyonundan oluşan özel bir kolluk faaliyeti olduğu söylenebilir. Sigara
ve alkollü içkiler piyasaları, terörün finansmanı eylemlerinin de yürütüldüğü
alanlardır ve bu alanların geleneksel kolluk yöntemleriyle kontrol altında
tutulmaları güçtür. Bu bağlamda, terörün finansmanıyla mücadelede DDK’lar etkin
rol oynayabilir.
Bu çalışmanın amacı, Türk yönetim yapısındaki
DDK’ların terörün finansmanıyla mücadeledeki rollerini ortaya koyarak konuya
ilişkin etkinlik düzeylerinin artırılmasına dönük politika önerileri
geliştirmektir. Çalışmanın kapsamı, Tütün ve Alkol Dairesi ile sınırlı
tutulmuştur. Çalışmada alan-yazın taraması ve mevzuat incelemesi yöntemi
kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | DERGİNİN TAMAMI |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |