Bu
araştırmada, sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi
sınav (LGS) hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi desenlerinden tarama
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Malatya ilinde görev yapan 121 fen
bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde uygun örnekleme
yöntemi tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Liselere Geçiş Sınavına
Yönelik Görüşler Anketi kullanılmıştır. Anket, “MEB’e göre sistemin getirdiği
yenilikler”, “öğretmen tarafından algılanan yenilikler”, “öğrencilere
etkileri”, “sorularının niteliği”, “fen bilimleri ders programı ile ilişkisi”
ve “öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal özelliklerini yansıtması” alt
boyutlarından oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerden
yararlanılmıştır. Ayrıca kadın ve erkek öğretmenlerin puanlarının
karşılaştırılmasında parametrik bir test olan bağımsız örneklemler t testi, fen
bilimleri öğretmenlerinin anketten aldıkları puanların hizmet süresi
değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için ise tek
yönlü varyans analizi (ANOVA) yürütülmüştür. Elde edilen bulgular
incelendiğinde, katılımcıların her bir alt boyutta yer alan maddelere genel
olarak orta düzeyde katıldıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte kadın ve
erkek katılımcıların puanları arasında; “öğretmen tarafından algılanan
yenilikler” boyutunda kadın katılımcılar lehine, “soruların niteliği” ve “fen
bilimleri ders program ile ilişkisi” boyutlarında ise erkek katılımcılar lehine
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Katılımcıların
görüşleri neticesinde öğretmenlerin derslerini yapılandırmacı yaklaşıma göre
planlamaları, derslerinde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini, eleştirel
ve analitik düşünme becerileri gibi becerileri geliştirecek etkinliklere yer
vermeleri önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | DERGİNİN TAMAMI |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |