İnsanlık tarihi boyunca göç
hareketleri bireyleri ve onların ailelerini birçok yönden etkilemiştir.
Özellikle çocuklar ruhsal, fiziki veya sosyal gelişimlerini yeterince
tamamlayamadıkları için bu göç hareketlerinden en fazla etkilenen grubu
oluşturmaktadırlar. Bu nedenle de, çocuklara yönelik yazılan eserlerin, içerik
ve biçimsel yönden nitelikli olması, çocukların gelişim özellikleri, ilgi ve
ihtiyaçları dikkate alınarak hazırlanmış olması gerekmektedir. Bu araştırma ile
çocuk kitaplarında göçmenlere yönelik kullanılan dil, zaman, ve mekâna ilişkin
özellikler incelenmiştir. Daha sonra elde edilen bulgular doğrultusunda çocuk
kitabı yazarlarına, öğretmenlere, yöneticilere ve diğer bireylere önerilerde
bulunulmuştur. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi
ile toplanan veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Seçilen
çocuk kitapları, uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilen analiz formu ile
ayrıntılı olarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda, kitapların % 48’inde
göçmenlere karşı kullanılan dilin birtakım olumsuz (hakaret edici, aşağılayıcı)
ifadeler barındırdığı görülmüştür. Ayrıca incelenen kitapların % 87’sinde
göçmenlerin, ya evsiz oldukları ya da yıkık dökük, pis, loş, karanlık veya
nemli yapılarda kısa ya da uzun süre yaşamak zorunda kaldıkları görülmüştür.
İncelenen çocuk kitaplarının yaklaşık % 35’i, Almanya’ya göç veya Suriye’den
göç konularını ele almaktadır. Bu durum çocuk kitaplarının çevresel ve sosyal
koşullara kayıtsız kalmadığının en önemli göstergesi olarak görülebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | DERGİNİN TAMAMI |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |