Research Article
BibTex RIS Cite

POSTMODERN TURİST DENEYİMİ: MOTOSİKLETLİ KADIN GEZGİNLERİN DENEYİMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Year 2019, Volume: 9 Issue: 2, 630 - 645, 31.12.2019

Abstract

Bu
çalışmada, Türkiye’deki motosikletli kadın gezginlerin seyahat güdülerinin
belirlenmesi, seyahatlerini motosiklet ile gerçekleştiren kadınların demografik
özelliklerinin, seyahat öncesi ve sonrası deneyimlerinin neler olduğunun
anlaşılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, nitel araştırma tasarımı
planlanmış, seyahatlerini motosiklet ile gerçekleştiren sekiz kadın katılımcı
ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara kartopu
örnekleme tekniği ile ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri, 13 Mayıs – 7 Haziran
2019 tarihleri arasında üç katılımcı ile yüz yüze, beş katılımcı ile ise
görüntülü telefon görüşmesi yapılarak toplanmıştır. Katılımcılara yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile 19 adet açık uçlu soru sorulmuştur.
Görüşmelerden elde edilen veriler deşifre edilerek betimsel analiz yöntemiyle
değerlendirilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular, katılımcıların seyahat
planlamalarına öncelikle yol rotası oluşturmakla başladıklarını, seyahat
esnasında genellikle kamp alanlarını tercih ettiklerini ortaya koymuştur.
Motosikletli kadın gezginleri seyahat için güdüleyen unsurlar arasında ilk
olarak “motosiklet tutkusu” yer alırken, “özgürlük arayışı” ve “rutinden kaçma”
gibi güdüler de ön plandadır. Keşifsel nitelikte olan çalışma, motosiklet ile
seyahat eden postmodern kadın gezginlerin özelliklerine yönelik bilgi sağlaması
açısından önemlidir.

References

  • Altundaş, Eylül (2015). Erkekliğin İnşa Edildiği Bir Alan Olarak Motosiklet Kulüpleri: Toplumsal Cinsiyet Kodlarına Ve Kimlik İnşasına İlişkin Nitel Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Akoğlan Kozak, M., Evren, S. ve Çakır, O. (2013). “Tarihsel Süreç İçinde Turizm Paradigması.” Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1): 7-22.
  • Aşan, K., ve Akoğlan Kozak, M. (2015). Postmodern turist deneyimi ve bisiklet turizmi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(21), 265-288.
  • Austin, D. M., ve Gagné, P. (2008). Community in a mobile subculture: The world of the touring motorcyclist. In Studies in Symbolic Interaction (pp. 411-437). Emerald Group Publishing Limited.
  • Auster, C. J. (2001). Transcending potential antecedent leisure constraints: The case of women motorcycle operators. Journal of Leisure Research, 33(3), 272-298.
  • Bauman, Z. (2013). Postmodernizm ve hoşnutsuzlukları. İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (1996). Postmodern Etik [çev. Alev Türker], İstanbul: Ayrıntı Ya.
  • Bentley, T. A., Cater, C., & Page, S. J. (2010). Adventure and ecotourism safety in Queensland: Operator experiences and practice. Tourism Management, 31(5), 563-571.
  • Cater, C. (2012). Motorcycle Tourism in Ceredigion.
  • Cesur, M. (2014). Tek Başına Seyahat Eden Kadın Turistlerin Seyahat Kısıtlayıcıları. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Chiang, C. Y., & Jogaratnam, G. (2006). Why do women travel solo for purposes of leisure?. Journal of Vacation Marketing, 12(1), 59-70.
  • Cohen, E. (2012). Major trends in contemporary tourism. The Routledge Handbook of Tourism Research. (310). New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal Kitabevi.
  • Demir, Ö. (2000). Bilim felsefesi. Vadi Yayınları.
  • Donovan, J. (2012). Feminist theory: The intellectual traditions. A&C Black.
  • Ertaş, M., & Aktaş, G. (2017). Rekreatif Gruplarda Seyahat Etme Nedenleri: Motosiklet Kullanıcıları Üzerine Bir İnceleme. 18. Ulusal Turizm Kongresi, 18-22.
  • Funk, R. (2007). Ben ve biz: postmodern insanın psikanalizi (Ç. Tanyeri, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. (Eserin aslı 2005’te basılmıştır)
  • Green, E., Hebron, S., & Woodward, D. (1987). Leisure and gender. A study of Sheffield women's leisure experiences. Sports Council.
  • Glamser, F. D. (2003). Women motorcyclists: Childhood foundations and adult pathways. Free Inquiry in Creative Sociology, 31(2), 183-194.
  • Günindi Ersöz, A. (2016). Toplumsal cinsiyet sosyolojisi. Anı Yayınevi, Ankara. 53-54
  • Haigh, J., & Crowther, G. (2005). Interpreting motorcycling through its embodiment in life story narratives. Journal of Marketing Management, 21(5-6), 555-572.
  • Henderson, K. A. (1990). The meaning of leisure for women: An integrative review of the research. Journal of leisure Research, 22, 228-243.
  • Jackson, E. L. (1993). Recognizing patterns of leisure constraints: Results from alternative analyses. Journal of Leisure Research, 25, 129-14
  • Kayaman, R. ve Armutlu, C. E. (2003). Post-modern Tüketici Davranışının Pazar Bölümleme Kavramına Etkileri: Post- modern Klanlar, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1: 133-145.
  • Khan, S. (2011). Gendered leisure: Are women more constrained in travel for leisure?. Tourismos, 6(1).
  • Kozak, M. (2017). Bilimsel araştırma: tasarım, yazım ve yayım teknikleri. Detay Yayıncılık.
  • Nichols, C. M., & Snepenger, D. J. (1988). Family decision making and tourism behavior and attitudes. Journal of Travel Research, 26(4), 2-6.
  • Nyaupane, P.G. ve Andereck, K. (2008). Understanding Travel Constraints: Application and Extension of a Leisure Constraints Model. Journal of Travel Research, 46(4), 433-439.
  • Odabaşı, Y. (2004). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. İstanbul: Mediacat.
  • Özel, Ç. H., Yersüren, S., ve Çiftçi, F. (2018). Postmodern Klanlarda Yer Alan Turistlerin Güdüleri: Otostoprail Türkiye Örneği. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 207-234.
  • Pinch, P., & Reimer, S. (2012). Moto-mobilities: Geographies of the Motorcycle and Motorcyclists. Mobilities, 7(3), 439-457.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks. Cal.: Sage Publications.
  • Sugur, N., Sosyolojiye Giriş, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2013.
  • Sykes D and Kelly K (2012) A road map for studying motorcycle tourism: impacts and opportunities. Presented at International Conference on Tourism and Events: Opportunities, Impacts and Change, Ulster Business School Belfast, 20–22 June, University of Ulster, Northern Ireland.
  • Taş, G. (2016). Feminizm Üzerine Genel Bir Değerlendirme: Kavramsal Analizi, Tarihsel Süreçleri ve Dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler.
  • Quinn, J. F., & Forsyth, C. J. (2009). Leathers and Rolexes: The Symbolism and Values of The Motorcycle Club. Deviant Behavior , s. 235-265.
  • Wilson, E., & Harris, C. (2006). Meaningful travel: Women, independent travel and the search for self and meaning. Turizam: međunarodni znanstveno-stručni časopis, 54(2), 161-172.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • https://www.mic.org/#/history Erişim Tarihi: 12.05.2019
  • http://www.tkmk.org.tr/hakkimizda Erişim Tarihi: 01.07.2019
Year 2019, Volume: 9 Issue: 2, 630 - 645, 31.12.2019

Abstract

References

  • Altundaş, Eylül (2015). Erkekliğin İnşa Edildiği Bir Alan Olarak Motosiklet Kulüpleri: Toplumsal Cinsiyet Kodlarına Ve Kimlik İnşasına İlişkin Nitel Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Akoğlan Kozak, M., Evren, S. ve Çakır, O. (2013). “Tarihsel Süreç İçinde Turizm Paradigması.” Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1): 7-22.
  • Aşan, K., ve Akoğlan Kozak, M. (2015). Postmodern turist deneyimi ve bisiklet turizmi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(21), 265-288.
  • Austin, D. M., ve Gagné, P. (2008). Community in a mobile subculture: The world of the touring motorcyclist. In Studies in Symbolic Interaction (pp. 411-437). Emerald Group Publishing Limited.
  • Auster, C. J. (2001). Transcending potential antecedent leisure constraints: The case of women motorcycle operators. Journal of Leisure Research, 33(3), 272-298.
  • Bauman, Z. (2013). Postmodernizm ve hoşnutsuzlukları. İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (1996). Postmodern Etik [çev. Alev Türker], İstanbul: Ayrıntı Ya.
  • Bentley, T. A., Cater, C., & Page, S. J. (2010). Adventure and ecotourism safety in Queensland: Operator experiences and practice. Tourism Management, 31(5), 563-571.
  • Cater, C. (2012). Motorcycle Tourism in Ceredigion.
  • Cesur, M. (2014). Tek Başına Seyahat Eden Kadın Turistlerin Seyahat Kısıtlayıcıları. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Chiang, C. Y., & Jogaratnam, G. (2006). Why do women travel solo for purposes of leisure?. Journal of Vacation Marketing, 12(1), 59-70.
  • Cohen, E. (2012). Major trends in contemporary tourism. The Routledge Handbook of Tourism Research. (310). New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal Kitabevi.
  • Demir, Ö. (2000). Bilim felsefesi. Vadi Yayınları.
  • Donovan, J. (2012). Feminist theory: The intellectual traditions. A&C Black.
  • Ertaş, M., & Aktaş, G. (2017). Rekreatif Gruplarda Seyahat Etme Nedenleri: Motosiklet Kullanıcıları Üzerine Bir İnceleme. 18. Ulusal Turizm Kongresi, 18-22.
  • Funk, R. (2007). Ben ve biz: postmodern insanın psikanalizi (Ç. Tanyeri, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. (Eserin aslı 2005’te basılmıştır)
  • Green, E., Hebron, S., & Woodward, D. (1987). Leisure and gender. A study of Sheffield women's leisure experiences. Sports Council.
  • Glamser, F. D. (2003). Women motorcyclists: Childhood foundations and adult pathways. Free Inquiry in Creative Sociology, 31(2), 183-194.
  • Günindi Ersöz, A. (2016). Toplumsal cinsiyet sosyolojisi. Anı Yayınevi, Ankara. 53-54
  • Haigh, J., & Crowther, G. (2005). Interpreting motorcycling through its embodiment in life story narratives. Journal of Marketing Management, 21(5-6), 555-572.
  • Henderson, K. A. (1990). The meaning of leisure for women: An integrative review of the research. Journal of leisure Research, 22, 228-243.
  • Jackson, E. L. (1993). Recognizing patterns of leisure constraints: Results from alternative analyses. Journal of Leisure Research, 25, 129-14
  • Kayaman, R. ve Armutlu, C. E. (2003). Post-modern Tüketici Davranışının Pazar Bölümleme Kavramına Etkileri: Post- modern Klanlar, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1: 133-145.
  • Khan, S. (2011). Gendered leisure: Are women more constrained in travel for leisure?. Tourismos, 6(1).
  • Kozak, M. (2017). Bilimsel araştırma: tasarım, yazım ve yayım teknikleri. Detay Yayıncılık.
  • Nichols, C. M., & Snepenger, D. J. (1988). Family decision making and tourism behavior and attitudes. Journal of Travel Research, 26(4), 2-6.
  • Nyaupane, P.G. ve Andereck, K. (2008). Understanding Travel Constraints: Application and Extension of a Leisure Constraints Model. Journal of Travel Research, 46(4), 433-439.
  • Odabaşı, Y. (2004). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. İstanbul: Mediacat.
  • Özel, Ç. H., Yersüren, S., ve Çiftçi, F. (2018). Postmodern Klanlarda Yer Alan Turistlerin Güdüleri: Otostoprail Türkiye Örneği. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 207-234.
  • Pinch, P., & Reimer, S. (2012). Moto-mobilities: Geographies of the Motorcycle and Motorcyclists. Mobilities, 7(3), 439-457.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks. Cal.: Sage Publications.
  • Sugur, N., Sosyolojiye Giriş, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2013.
  • Sykes D and Kelly K (2012) A road map for studying motorcycle tourism: impacts and opportunities. Presented at International Conference on Tourism and Events: Opportunities, Impacts and Change, Ulster Business School Belfast, 20–22 June, University of Ulster, Northern Ireland.
  • Taş, G. (2016). Feminizm Üzerine Genel Bir Değerlendirme: Kavramsal Analizi, Tarihsel Süreçleri ve Dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler.
  • Quinn, J. F., & Forsyth, C. J. (2009). Leathers and Rolexes: The Symbolism and Values of The Motorcycle Club. Deviant Behavior , s. 235-265.
  • Wilson, E., & Harris, C. (2006). Meaningful travel: Women, independent travel and the search for self and meaning. Turizam: međunarodni znanstveno-stručni časopis, 54(2), 161-172.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • https://www.mic.org/#/history Erişim Tarihi: 12.05.2019
  • http://www.tkmk.org.tr/hakkimizda Erişim Tarihi: 01.07.2019
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section DERGİNİN TAMAMI
Authors

Merve Ay 0000-0002-9873-711X

Çağıl Hale Özel This is me 0000-0002-4898-0867

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Ay, M., & Özel, Ç. H. (2019). POSTMODERN TURİST DENEYİMİ: MOTOSİKLETLİ KADIN GEZGİNLERİN DENEYİMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 630-645.