Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 764 - 785, 30.12.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.683057

Abstract

References

  • Açıkgöz, R. (2008). Adalet ve özgürlük bağlamında Türkiye’de demokrasi. Köprü Dergisi. https://www.yeniasya.com.tr/semseddin-cakir/esitlik-mi-adalet-mi_468005 adresinden 25.09.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Aktaş, M. (2015). Demokrasi kavramına eleştirel bir bakış. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 87-105. Aliefendioğlu, Y. (2005). Temsili demokrasinin “seçim” ayağı. TBB Dergisi, 60, 71-96.
  • Assiotis, A., & Sylwester, K. (2015). Does democracy promote the rule of law?. Journal of Economic Development, 40(1), 63-92.
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2013). 8. sınıf Amerikan ve Türk öğrencilerinin vatandaşlık ile ilgili algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 38(170), 281-293.
  • Becker, P., & Raveloson, J. A. (2008). What is democracy?. Antananarivo: KMF-CNOE & NOVA STELLA.
  • Boddy, C., Bond, D., & Ramsey, E. (2011). Projective techniques: Are they a victim of clashing paradigms? 25.09.2019 tarihinde https://mpra.ub.uni-muenchen.de/33331/ adresinden elde edilmiştir.
  • Brinkmann, S. (2013). Qualitative interviewing: Understanding qualitative research. New York: Oxford University Press.
  • Corbin, J., & Straus, A. (2008). Basics of qualitative research: Technique and procedure for developing grounded theory. USA: Sage Publication.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approach. USA: Sage Publication.
  • Çelik, N. (2018). Değişen devlet algısı: Toplumsallıktan bireyselliğe. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 60-78.
  • Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2019). Sosyal bilgiler dersi “demokrasinin serüveni” ünitesi ile öğrencilerin bilişsel yapılarının ve kavramsal gelişim süreçlerinin incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 56-86.
  • Demir, N. (2010). Demokrasinin temel ilkeleri ve modern demokrasi kuramları. Ege Akademik Bakış, 10(2), 597-611.
  • Dinç, E., & Üztemur, S. S. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin demokratik değer algılarının karikatürler aracılığıyla incelenmesi. Elementary Education Online, 15(3), 974-988.
  • Doğanay, A. (2010). What does democracy mean to 14‐year‐old Turkish children? A comparison with results of the 1999 IEA Civic Education Study. Research Papers in Education, 25(1), 51-71.
  • Er, H., & Ünal, F. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin demokrasiye ilişkin görsel algılarının incelenmesi. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 93-106.
  • Eriksson, L., Isemo, S., & Abrahamsson, H. (2017). On justice, fairness and equity in Gothenburg. Mistra Urban Futures Working Paper-1, Swedish.
  • Fortuna, P., & Panizza, U. (2015). Democracy, education and the quality of government. J Econ Growth, 20, 333-363.
  • Gönenç, L. (2011). Yargının bağımsızlığı ve tarafsızlığı. TEPAV Anayasa Çalışma Metinleri-3.
  • Gözlügöl, S. V. (2013). Uluslararası hukuk boyutuyla hukukun üstünlüğü. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17(1-2), 1423-1453.
  • Gümüş, A. T. (2014). Demokrasilerde sivil toplum ve devlet–sivil toplum ilişkisinde karşılaşılabilecek sorunlar. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 18(3-4), 529-572.
  • Gündoğan, A. O. (2002). Çoğulculuk ve değer bunalımı. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 43-52.
  • Güneş, A. (2005). Toplumsal bir zorunluluk: Bir arada yaşamak. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10(2), 89-103.
  • Hansen, M. H. (2010). The mixed constitution versus the separation of powers: Monarchical and aristocratic aspects of modern democracy. History of Political Thought, 31(3), 509-531.
  • Hatemi, H. (2005). Adalet kavramının içeriği ve mutlaklığı ve değişmezliği. Köprü Dergisi, 92.
  • İşten, İ. (2014). Yargı bağımsızlığı ve tarafsızlığı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 285-313.
  • Kaldırım, E. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin demokrasi algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 143-162.
  • Karatekin, K., & Elvan, Ö. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin demokrasi kavramına ilişkin bilişsel yapıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(USBES Özel Sayı II), 1405-1431.
  • Kaya, E. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin bazı demokrasi kavramları hakkındaki görüşleri ve yanılgıları (Aksaray örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Khare, N. (2017). Separation of power and rule of law in India, unswerving deepening of democracy. International Journal of Recent Research Aspects, 4(8), 114-117.
  • Kılıç, A. (2015). İlköğretim 8.sınıf vatandaşlık ve demokrasi dersinde öğrencilerin kavram yanılgılarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kuş, Z. (2012). İlköğretim öğrencilerinin demokrasi algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lai, B., & Melkonian-Hoover, R. (2005). Democratic progress and regress: The effect of parties on the transitions of states to and away from democracy. Political Research Quarterly, 58(4), 551-564.
  • Mathé, N. E. H. (2016). Students’ understanding of the concept of democracy and implications for teacher education in social studies. Acta Didactica Norge, 10(2), 271-289.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. California: John Wiley & Sons, Inc.
  • Mesfin, B. (2008). Democracy, elections & political parties A conceptual overview with special emphasis on Africa. ISS Paper, 166, 1-12.
  • Miri, L. R. (2006). Using projective techniques in the evaluation of groups for children of rehabilitating drug addicts. Issues in Mental Health Nursing, 27(5), 519-535.
  • Nicolescu-Waggonner, C. (2016). No rule of law, no democracy: Conflicts of interest, corruption, and elections as democratic deficits. USA: State University of New York Press.
  • Nielsen, K. (1979). Radical egalitarian justice: Justice as equality. Social Theory and Practice, 5(2), 209-226.
  • Olatunji, F. O. (2013). Democracy and the challenge of the rules of law in developing Democratic society. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 3(2), 67-79.
  • Özdemir, Y., Şimşek, U., & Aktaş, E. (2006). Demokrasi üzerine. KKEFD/JOKKEF, 14, 259-269.
  • Palombella, G., & Morlino, L. (2010). Rule of law and democracy: Inquiries into internal and external issues. Leiden: Brill NV.
  • Post, R. (2005). Commentaries: "thinking about democracy" democracy and equality. Law, Culture and the Humanities, 1, 142-153.
  • Sadık, F., & Sarı, M. (2012). Çocuk ve demokrasi: İlköğretim öğrencilerinin demokrasi algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1), 48-62.
  • Sadykova, G., & Tutar, H. (2014). Örgütsel demokrasi ve örgütsel muhalefet arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. İşletme Bilimi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Schmidh, M. (2002). Demokrasi kuramına giriş (Çev. M. E. Köktaş). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Subba, D. (2014). Democratic values and democratic approach in teaching: A perspective. American Journal of Educational Research, 2(12), 37-40.
  • Şahin, Ş. (2020). Öğrenci, öğretmen ve müdürlerin sevgi, demokrasi ve eğitim algıları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Tunç, H. (2008). Demokrasi türleri ve müzakereci demokrasi kavramı. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 12(1-2), 1113-1132.
  • Türk, H. S. (1995). Demokratik rejimlerde seçim kanunları ve Türkiye için yeni bir seçim kanunu önerisi (ss. 553-563). Demokrasi ve Seçim Sistemleri Uluslararası Konferansı, İstanbul.
  • Vander Hook, S. (2011). Democracy. USA: Abdo Consulting Group, Inc.
  • Wojtasik, W. (2013). Functions of elections in democratic systems. Political Preferences, 4, 25-38.
  • Yağcı, E. (1998). Demokrasi ve eğitim. Eğitim ve Bilim, 22(107), 15-22.
  • Yılmaz, K. (2013). İlköğretim öğrencilerinin vatandaşlık eğitimi ile ilgili temel kavramlara ilişkin algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1),453-463.

İLKOKUL, ORTAOKUL VE LİSE ÖĞRENCİLERİNİN DEMOKRASİ ALGILARINA İLİŞKİN KAVRAM AĞLARI

Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 764 - 785, 30.12.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.683057

Abstract

Araştırmanın amacı öğrencilerin demokrasi algılarını belirlemektir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden “olgu bilim” deseni kapsamında yürütülmüştür. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi tercih edilmiştir. Çeşitlemede; okul kademesi, okul türü, okul başarı durumu, sınıf seviyesi ve cinsiyet değişkenleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; üç ilkokul, üç ortaokul ve üç lisede farklı sınıf düzeylerinde eğitim gören toplamda 95 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama tekniği olarak projeksiyon tekniklerinden; “kelime çağrışım tekniği”, veri toplama aracı olarak “kelime çağrışım formu” kullanılmıştır. Veriler kavram analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonunda; öğrencilerin bilgi eksikliklerinin ve kavram yanılgılarının olduğu görülmüştür. Araştırma sonunda ulaşılan sonuçlara göre bazı öneriler geliştirilmiştir.

References

  • Açıkgöz, R. (2008). Adalet ve özgürlük bağlamında Türkiye’de demokrasi. Köprü Dergisi. https://www.yeniasya.com.tr/semseddin-cakir/esitlik-mi-adalet-mi_468005 adresinden 25.09.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Aktaş, M. (2015). Demokrasi kavramına eleştirel bir bakış. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 87-105. Aliefendioğlu, Y. (2005). Temsili demokrasinin “seçim” ayağı. TBB Dergisi, 60, 71-96.
  • Assiotis, A., & Sylwester, K. (2015). Does democracy promote the rule of law?. Journal of Economic Development, 40(1), 63-92.
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2013). 8. sınıf Amerikan ve Türk öğrencilerinin vatandaşlık ile ilgili algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 38(170), 281-293.
  • Becker, P., & Raveloson, J. A. (2008). What is democracy?. Antananarivo: KMF-CNOE & NOVA STELLA.
  • Boddy, C., Bond, D., & Ramsey, E. (2011). Projective techniques: Are they a victim of clashing paradigms? 25.09.2019 tarihinde https://mpra.ub.uni-muenchen.de/33331/ adresinden elde edilmiştir.
  • Brinkmann, S. (2013). Qualitative interviewing: Understanding qualitative research. New York: Oxford University Press.
  • Corbin, J., & Straus, A. (2008). Basics of qualitative research: Technique and procedure for developing grounded theory. USA: Sage Publication.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approach. USA: Sage Publication.
  • Çelik, N. (2018). Değişen devlet algısı: Toplumsallıktan bireyselliğe. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 60-78.
  • Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2019). Sosyal bilgiler dersi “demokrasinin serüveni” ünitesi ile öğrencilerin bilişsel yapılarının ve kavramsal gelişim süreçlerinin incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 56-86.
  • Demir, N. (2010). Demokrasinin temel ilkeleri ve modern demokrasi kuramları. Ege Akademik Bakış, 10(2), 597-611.
  • Dinç, E., & Üztemur, S. S. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin demokratik değer algılarının karikatürler aracılığıyla incelenmesi. Elementary Education Online, 15(3), 974-988.
  • Doğanay, A. (2010). What does democracy mean to 14‐year‐old Turkish children? A comparison with results of the 1999 IEA Civic Education Study. Research Papers in Education, 25(1), 51-71.
  • Er, H., & Ünal, F. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin demokrasiye ilişkin görsel algılarının incelenmesi. PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 93-106.
  • Eriksson, L., Isemo, S., & Abrahamsson, H. (2017). On justice, fairness and equity in Gothenburg. Mistra Urban Futures Working Paper-1, Swedish.
  • Fortuna, P., & Panizza, U. (2015). Democracy, education and the quality of government. J Econ Growth, 20, 333-363.
  • Gönenç, L. (2011). Yargının bağımsızlığı ve tarafsızlığı. TEPAV Anayasa Çalışma Metinleri-3.
  • Gözlügöl, S. V. (2013). Uluslararası hukuk boyutuyla hukukun üstünlüğü. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17(1-2), 1423-1453.
  • Gümüş, A. T. (2014). Demokrasilerde sivil toplum ve devlet–sivil toplum ilişkisinde karşılaşılabilecek sorunlar. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 18(3-4), 529-572.
  • Gündoğan, A. O. (2002). Çoğulculuk ve değer bunalımı. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 43-52.
  • Güneş, A. (2005). Toplumsal bir zorunluluk: Bir arada yaşamak. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10(2), 89-103.
  • Hansen, M. H. (2010). The mixed constitution versus the separation of powers: Monarchical and aristocratic aspects of modern democracy. History of Political Thought, 31(3), 509-531.
  • Hatemi, H. (2005). Adalet kavramının içeriği ve mutlaklığı ve değişmezliği. Köprü Dergisi, 92.
  • İşten, İ. (2014). Yargı bağımsızlığı ve tarafsızlığı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 285-313.
  • Kaldırım, E. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin demokrasi algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 143-162.
  • Karatekin, K., & Elvan, Ö. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin demokrasi kavramına ilişkin bilişsel yapıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(USBES Özel Sayı II), 1405-1431.
  • Kaya, E. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin bazı demokrasi kavramları hakkındaki görüşleri ve yanılgıları (Aksaray örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Khare, N. (2017). Separation of power and rule of law in India, unswerving deepening of democracy. International Journal of Recent Research Aspects, 4(8), 114-117.
  • Kılıç, A. (2015). İlköğretim 8.sınıf vatandaşlık ve demokrasi dersinde öğrencilerin kavram yanılgılarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kuş, Z. (2012). İlköğretim öğrencilerinin demokrasi algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lai, B., & Melkonian-Hoover, R. (2005). Democratic progress and regress: The effect of parties on the transitions of states to and away from democracy. Political Research Quarterly, 58(4), 551-564.
  • Mathé, N. E. H. (2016). Students’ understanding of the concept of democracy and implications for teacher education in social studies. Acta Didactica Norge, 10(2), 271-289.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. California: John Wiley & Sons, Inc.
  • Mesfin, B. (2008). Democracy, elections & political parties A conceptual overview with special emphasis on Africa. ISS Paper, 166, 1-12.
  • Miri, L. R. (2006). Using projective techniques in the evaluation of groups for children of rehabilitating drug addicts. Issues in Mental Health Nursing, 27(5), 519-535.
  • Nicolescu-Waggonner, C. (2016). No rule of law, no democracy: Conflicts of interest, corruption, and elections as democratic deficits. USA: State University of New York Press.
  • Nielsen, K. (1979). Radical egalitarian justice: Justice as equality. Social Theory and Practice, 5(2), 209-226.
  • Olatunji, F. O. (2013). Democracy and the challenge of the rules of law in developing Democratic society. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 3(2), 67-79.
  • Özdemir, Y., Şimşek, U., & Aktaş, E. (2006). Demokrasi üzerine. KKEFD/JOKKEF, 14, 259-269.
  • Palombella, G., & Morlino, L. (2010). Rule of law and democracy: Inquiries into internal and external issues. Leiden: Brill NV.
  • Post, R. (2005). Commentaries: "thinking about democracy" democracy and equality. Law, Culture and the Humanities, 1, 142-153.
  • Sadık, F., & Sarı, M. (2012). Çocuk ve demokrasi: İlköğretim öğrencilerinin demokrasi algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1), 48-62.
  • Sadykova, G., & Tutar, H. (2014). Örgütsel demokrasi ve örgütsel muhalefet arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. İşletme Bilimi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Schmidh, M. (2002). Demokrasi kuramına giriş (Çev. M. E. Köktaş). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Subba, D. (2014). Democratic values and democratic approach in teaching: A perspective. American Journal of Educational Research, 2(12), 37-40.
  • Şahin, Ş. (2020). Öğrenci, öğretmen ve müdürlerin sevgi, demokrasi ve eğitim algıları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Tunç, H. (2008). Demokrasi türleri ve müzakereci demokrasi kavramı. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 12(1-2), 1113-1132.
  • Türk, H. S. (1995). Demokratik rejimlerde seçim kanunları ve Türkiye için yeni bir seçim kanunu önerisi (ss. 553-563). Demokrasi ve Seçim Sistemleri Uluslararası Konferansı, İstanbul.
  • Vander Hook, S. (2011). Democracy. USA: Abdo Consulting Group, Inc.
  • Wojtasik, W. (2013). Functions of elections in democratic systems. Political Preferences, 4, 25-38.
  • Yağcı, E. (1998). Demokrasi ve eğitim. Eğitim ve Bilim, 22(107), 15-22.
  • Yılmaz, K. (2013). İlköğretim öğrencilerinin vatandaşlık eğitimi ile ilgili temel kavramlara ilişkin algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1),453-463.
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şeyma Şahin 0000-0003-1727-4772

Abdurrahman Kılıç 0000-0002-2704-2951

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Şahin, Ş., & Kılıç, A. (2020). İLKOKUL, ORTAOKUL VE LİSE ÖĞRENCİLERİNİN DEMOKRASİ ALGILARINA İLİŞKİN KAVRAM AĞLARI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 764-785. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.683057