Research Article
BibTex RIS Cite

YURT DIŞI LİSANSÜSTÜ ÖĞRENİME YÖNELİK DEVLET BURS PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMALI OLARAK İNCELENMESİ VE POLİTİKA ÖNERİLERİ (BREZİLYA, ESTONYA, KAZAKİSTAN, TÜRKİYE)

Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 1424 - 1447, 30.09.2021
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.888830

Abstract

Bu araştırmada; 1416 sayılı Kanun kapsamında Millî Eğitim Bakanlığı’nca yürütülen kısa adı YLSY olan burs programı ile farklı ülkelerde yürütülen devlet burs programlarının incelenerek karşılaştırılması amaç-lanmaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada doküman analizi yöntemiyle veri toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini Brezilya – CNPq, Estonya – Kristjan Jaak, Kazakistan – BOLASHAK ve Türkiye – YLSY burs programları oluşturmakta ve böylelikle Avrupa, Güney Amerika, Ön Asya, Orta Asya’dan bir gelişmiş (Estonya), iki gelişmekte olan (Brezilya ve Türkiye) ve doğal kaynaklara bağlı olarak gelir seviyesi yüksek ve gelişmekte olan bir ülkenin (Kazakistan) seçimiyle örneklem oluşturulmuştur. Araştırmaya konu olan burs programları mecburi hizmet karşılığında olup, programın düzenlendiği ülkenin vatandaşlarına yönelik olarak yürütülmektedir. Araştırmada incelenen burs programları arasında en kapsamlı seçme ve yerleştirme sistemini uygulayan burs programının Kazakistan – BOLASHAK, 2014 – 2018 yılları arasında ilan edilen yıllık kontenjanlar incelendiğinde en fazla Türkiye – YLSY kontenjan ilan edildiği (ort. 1234), maddi destekler yönünden en kapsayıcı burs programlarının Brezilya – CNPq ve Kazakistan – BOLASHAK burs programları olduğu, doktora düzeyinde mecburi hizmet yükümlülüğünün en kısa olduğu programın 3 yıl ile Estonya –Kristjan Jaak, en uzun olduğu programınsa öğrenim süresinin iki katı kadar mecburi hizmet süre şartıyla Türkiye – YLSY burs programı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında farklı uygulamalardan yola çıkılarak YLSY Burs Programı için politika önerileri sunulmuştur.

References

  • Adams, A. J., & Hancock, T. M. (2000). Work experience as a predictor of MBA performan-ce. College Student Journal, Vol 34: 2, s. 211
  • Ahmadi, M., Raiszadeh, F. and Helms M. (1997). An examination of the admission criteria for the MBA programs: A case study. Education, Vol 117: 4, ss. 540.
  • Aktekin, S., ve Tekben, İ. (2019). 1416 Sayılı kanun kapsamında yurt dışında lisansüstü öğre-nim görenlerin çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşlarına yaptıkları katkılar ile ilgili gö-rüşlerin analizi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 123-147.
  • Altbach ve David (2014). Global Student Mobility The Changing Landscape. International Higher Education, Vol. 77:4, ss. 11-13. Archimedes (2019a). About Us. Erişim Adresi http://archimedes.ee/en/sihtasutus/about-us/
  • Throsby, D. (1999). Cultural capital. Journal of cultural economics, 23(1-2), 3-12.
  • Tiyuri, A., Saberi, B., Miri, M., Shahrestanaki, E., Bayat, B. B., & Salehiniya, H. (2018). Re-search self-efficacy and its relationship with academic performance in postgraduate stu-dents of Tehran University of Medical Sciences in 2016. Journal of Education and He-alth Promotion, 7(1), 11.
  • Traynor, R. (1985). The TOEFL: An appraisal. ELT Journal, 39(1), ss. 43–47.
  • Varghese, N.V. (2008). Globalization of Higher Education and Cross-border Student Mobility. Unesco, International Institute for Educational Planning, International İnstitute for Education Planning.
  • Koğar, H., & Sayin, A. (2014). Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. 47, ss. 171-186.
  • Kraaykamp, G., & Van Eijck, K. (2010). The intergenerational reproduction of cultural capital: A threefold perspective. Social forces, 89(1), 209-231.
  • Light, R. L., Xu, M., & Mossop, J. (1987). English Proficiency and Academic Performance of International Students. TESOL Quarterly, 21(2), ss. 251.
  • McClure, R. H., Wells, C. E., & Bowerman, B. L. (1986). A model of MBA student perfor-mance. Research in Higher Education, 25(2), ss. 182–193.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016). Millî Eğitim Bakanlığı yurt dışı lisansüstü öğrenim bursu pro-gramı. Erişim Adresi http:// yegm.meb.gov.tr/ meb_iys_dosyalar/2016_10/21031209_ylsy_ tanitim_kitapcigi.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2019a). Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü verileri. Erişim Adresi: http://yyegm.meb.gov.tr/
Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 1424 - 1447, 30.09.2021
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.888830

Abstract

References

  • Adams, A. J., & Hancock, T. M. (2000). Work experience as a predictor of MBA performan-ce. College Student Journal, Vol 34: 2, s. 211
  • Ahmadi, M., Raiszadeh, F. and Helms M. (1997). An examination of the admission criteria for the MBA programs: A case study. Education, Vol 117: 4, ss. 540.
  • Aktekin, S., ve Tekben, İ. (2019). 1416 Sayılı kanun kapsamında yurt dışında lisansüstü öğre-nim görenlerin çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşlarına yaptıkları katkılar ile ilgili gö-rüşlerin analizi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 123-147.
  • Altbach ve David (2014). Global Student Mobility The Changing Landscape. International Higher Education, Vol. 77:4, ss. 11-13. Archimedes (2019a). About Us. Erişim Adresi http://archimedes.ee/en/sihtasutus/about-us/
  • Throsby, D. (1999). Cultural capital. Journal of cultural economics, 23(1-2), 3-12.
  • Tiyuri, A., Saberi, B., Miri, M., Shahrestanaki, E., Bayat, B. B., & Salehiniya, H. (2018). Re-search self-efficacy and its relationship with academic performance in postgraduate stu-dents of Tehran University of Medical Sciences in 2016. Journal of Education and He-alth Promotion, 7(1), 11.
  • Traynor, R. (1985). The TOEFL: An appraisal. ELT Journal, 39(1), ss. 43–47.
  • Varghese, N.V. (2008). Globalization of Higher Education and Cross-border Student Mobility. Unesco, International Institute for Educational Planning, International İnstitute for Education Planning.
  • Koğar, H., & Sayin, A. (2014). Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. 47, ss. 171-186.
  • Kraaykamp, G., & Van Eijck, K. (2010). The intergenerational reproduction of cultural capital: A threefold perspective. Social forces, 89(1), 209-231.
  • Light, R. L., Xu, M., & Mossop, J. (1987). English Proficiency and Academic Performance of International Students. TESOL Quarterly, 21(2), ss. 251.
  • McClure, R. H., Wells, C. E., & Bowerman, B. L. (1986). A model of MBA student perfor-mance. Research in Higher Education, 25(2), ss. 182–193.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016). Millî Eğitim Bakanlığı yurt dışı lisansüstü öğrenim bursu pro-gramı. Erişim Adresi http:// yegm.meb.gov.tr/ meb_iys_dosyalar/2016_10/21031209_ylsy_ tanitim_kitapcigi.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2019a). Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü verileri. Erişim Adresi: http://yyegm.meb.gov.tr/
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Koray Subaşı 0000-0002-7231-3757

İbrahim Tekben 0000-0003-1090-0582

Taner Kuzucu This is me 0000-0002-8561-1147

Publication Date September 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Subaşı, K., Tekben, İ., & Kuzucu, T. (2021). YURT DIŞI LİSANSÜSTÜ ÖĞRENİME YÖNELİK DEVLET BURS PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRILMALI OLARAK İNCELENMESİ VE POLİTİKA ÖNERİLERİ (BREZİLYA, ESTONYA, KAZAKİSTAN, TÜRKİYE). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1424-1447. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.888830