Abstract
With the increasing effects of globalization, women entrepreneurs have taken their places in the business world as questioning, supporting, producing and winning people. Previous studies show that there is no comprehensive study examining the effects of social support perception of women entrepreneurs on business performance in the business world and the mediating role of self-efficacy in the relationship between these two variables. In this context, the aim of the study is to examine the effect of perceived social support among women entrepreneurs on business performance; It is the determination of whether self-efficacy has a mediating effect on the relationship between perceived social support and business performance. In order to achieve the aim of the study, an intermediary impact model was created by using the variables of self-efficacy, perceived social support and business performance. The sample of the study consisted of women entrepreneurs operating in different sectors in Turkey (n=447). Regression analysis was performed to test the hypotheses regarding the model. According to the findings of the study, it was determined that perceived social support and self-efficacy are determinants of business performance, and self-efficacy has a partial mediating effect on the relationship between perceived social support and business performance. Finally, it was emphasized that the study had some limitations and some suggestions were made for future research on similar issues.
Öz
Küreselleşmenin etkilerinin artmasıyla birlikte kadın girişimciler, sorgulayan, destekleyen, üreten ve kazanan kişiler olarak iş dünyasında yerlerini almışlardır. Daha önce yapılan çalışmalar, iş dünyasında kadın girişimcilerin sosyal destek algısının iş başarımları üzerindeki etkilerini inceleyen ve bu iki değişken arasındaki ilişkide öz yeterliliğin aracı rolü ile ilgili kapsamlı bir çalışmaya rastlanmadığını göstermektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, kadın girişimcilerde algılanan sosyal desteğin iş başarımı üzerindeki etkisini incelemek; algılanan sosyal destek ile iş başarımı arasındaki ilişkide öz yeterliliğin aracı etkisinin olup olmadığının tespit edilmesidir. Çalışmanın amacına ulaşmak için öz yeterlilik, algılanan sosyal destek ve iş başarımı değişkenleri kullanılarak bir aracı etki modeli oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de farklı sektörlerde faaliyet gösteren kadın girişimciler oluşturmaktadır (n=447). Modele ilişkin hipotezleri test etmek regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, algılanan sosyal desteğin ve öz yeterliliğin iş başarımının belirleyicisi olduğu ve algılanan sosyal destek ile iş başarımı arasındaki ilişkide öz yeterliliğin kısmi aracı etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Son olarak araştırmanın bazı kısıtlılıkları olduğu vurgulanmış ve gelecekte benzer konularda yapılacak araştırmalara ilişkin bazı öneriler sunulmuştur.
Women Entrepreneurs Perceived Social Support Business Performance Self-Efficacy Kadın Girişimciler Algılanan Sosyal Destek İş Başarımı Öz-Yeterlilik
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 4 |