Sosyal bilgiler dersinde kullanılabilen edebi türlerden biri de çözümlemeli öyküdür. Herhangi bir konu ve kazanımı bilişsel, duyuşsal ve devinişsel yönleri ile öğrencilere öğretmeye yarayan çözümlemeli öykünün; düşünsel, ahlaki ve empatik olmak üzere üç boyutu bulunmaktadır. Derslerin tüm aşamalarında kullanılabilen çözümlemeli öykü aracılığıyla geçmişte yaşamış insanlar ve yaşanmış olaylar daha iyi anlaşılabilir, soyut bilgiler somutlaştırılabilir, gündelik yaşam dersin bir parçası haline getirilebilir. Öğrencilere çoklu bakış açısı, empati, mekânı algılama ve okuduğunu anlama gibi becerilerin yanı sıra adalet, dürüstlük, sevgi, saygı ve vefa gibi değerler de kazandırılabilir. Çözümlemeli öykünün sosyal bilgiler dersinde etkin kullanımı öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının bu edebi türe ilişkin bilgi ve becerilerinin düzeyine bağlıdır. Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çözümlemeli öyküye ilişkin farkındalıklarını ortaya koymaktır. Nicel metodoloji kapsamında betimsel bir araştırma olarak yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören toplam 181 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan anket kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının çözümlemeli öykünün tanımını ve boyutlarını bildikleri tespit edilmiştir. Çözümlemeli öykünün sosyal bilgiler öğretimine katkı sağlayacağını savunan öğretmen adaylarına göre bu faydaların başında öğrenmeyi kolaylaştırma, öğrenmenin kalıcı olması, dersin zevkli hale gelmesi ve soyut bilgilerin somutlaştırılması gelmektedir.
One of the literary genres that can be used in the social studies course is the analytical story. This story, used to teach students about any subject and achievement with its cognitive, affective and psychomotor aspects; has three dimensions, called as intellectual, moral and empathetic. Through the analytical story that can be used at all stages of different courses, people and events in the past can be better understood, abstract information can be concretized, and daily life can be made a part of the course. Students can gain skills such as multiple perspectives, empathy, spatial cognition and reading comprehension, as well as gain values such as justice, honesty, love, respect and fidelity. The effective use of analytical story in social studies course depends on the level of knowledge and skills of teachers and teacher candidates regarding this literary genre. The aim of this study is to elicit the awareness of social studies teacher candidates about the analytical story. This study used descriptive method within the scope of quantitative methodology. The working sample of study consisted of 181 social studies teacher candidates, studying at the education faculty of a state university. In the study, a questionnaire including open-ended questions was used as a data collection tool. The collected data were analyzed with content analysis. As a result of the study it was determined that the participants knew the definition and dimensions of the analytical story. According to the them who argue that the analytic story contribute to the teaching of social studies, using of analytic story can make learning easier, provide permanent learning, make social studies enjoyable, and concretize abstract information.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 4 |