Teachers encounter different student thoughts in mathematical learning processes. While these thoughts sometimes show that students learn the concepts in a meaningful way, they also show the reflections of their wrong and incomplete learning. In this study, it is aimed to determine the reasons for the difficulties that students often experience in drawing heights, to reveal the opinions of mathematics teachers about the reasons for these difficulties and to determine what kind of suggestions they would offer about the difficulties experienced. It consists of 92 secondary school students and 9 secondary school mathematics teachers. In the study, the data were collected in two stages. In the first stage of the study, students studying in 8th grades was applied a test consisting of 4 open-ended questions about height. Afterwards, a scenario related to each open-ended question was prepared by the researchers in order to be applied to the teachers. In the analysis process of the data, the answers given by the students to the open-ended questions were firstly examined by the researchers and frequently made mistakes were identified. Then, the data obtained from the interviews with the teachers through the scenarios were transcribed. As a result of the research, while the teachers stated that there are different student difficulties, it has been determined that there are limited number of suggestions as a solution to eliminate different errors in students. In addition, it was seen that suggestions made as a solution by the teachers were similar to each other in different error types and difficulties. In particular, the use of expressions such as "I teach, I tell and I draw" in every scenario shows that they have adopted the "teacher-centered" education approach.
Öğretmenler, matematik eğitiminde bir kavramı öğretirken farklı öğrenci düşünceleriyle karşılaşmaktadır. Bu düşünceler, bazen öğrencilerin kavramları hiç zorlanmadan ve anlamlı bir şekilde öğrendiklerini gösterirken bazen de yanlış ve eksik öğrenmelerinin yansımalarını gösterirler. Bu çalışmada öğrencilerin yükseklik çiziminde sıklıkla yaşadıkları zorlukların nedenlerini belirleyerek bu zorlukların nedenlerinin neler olabileceği hakkında matematik öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymak ve yaşanan zorluklar hakkında ne tür öneriler sunacaklarını tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 92 ortaokul öğrencisi ve 9 ortaokul matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışmada veriler iki aşamada toplanmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında 8. sınıfta öğrenim gören öğrencilere yükseklik konusuyla ilgili 4 açık uçlu sorudan oluşan test uygulanmıştır. Daha sonra öğretmenlere uygulanmak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorularla ilgili senaryo hazırlanmıştır. Verilerin analiz sürecinde ilk olarak öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar, araştırmacılar tarafından incelenmiş ve sıklıkla yapılan hatalar tespit edilmiştir. Bundan sonra ise senaryolar yoluyla öğretmenlerle yapılan mülakatlardan elde edilen veriler çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda ise öğretmenler, öğrencilerin karşılaştıkları farklı öğrenme zorlukları olduğunu ifade ederken öğrencilerdeki bu hataları gidermek için çözüm önerilerinin sınırlı sayıda olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çözüm önerilerinin, farklı hata türleri ve zorluklarda da birbirine benzer olduğu görülmüştür. Özellikle her senaryoda “anlatırım, söylerim ve çizdiririm” vb. ifadeleri kullanmaları “öğretmen merkezli” eğitim anlayışını benimsediklerini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | September 20, 2023 |
Publication Date | September 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 3 |