Research Article
BibTex RIS Cite

KÜLTÜREL MİRASIN AKTARIMINDA DİJİTAL TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI

Year 2023, Volume: 13 Issue: İhtisaslaşma, 134 - 150, 06.10.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1309699

Abstract

Kültürel mirasın aktarımı, geçmiş nesillerin bilgi, sanat ve kültürünü gelecek nesillere ulaştırmak üzere yapılan çabalardır. Bu aktarım kültürel mirasın korunması ve sürdürülebilirliği açısından oldukça önemlidir. Son yıllarda dijital teknolojilerin gelişmesi kültürel mirasın aktarımında yenilikçi ve etkili uygulamalar sağlamaktadır. Gelişen dijital teknolojiler, kültürel mirasın depolanması, korunması ve yayılmasında aracı bir unsurdur. Kültürel mirasın dijitalleştirilmesi, kaybolma riski olan nesneler ve belgeler için önemli olup bunların sürdürülebilirliğini artırmaktadır. Dijital teknolojiler, kültürel mirasın turizmdeki önemini de artırmaktadır. Turizm, kültürel mirasın keşfedilmesi ve paylaşılmasında önemli bir araçtır. Dijital teknolojiler, turizmde turist deneyimlerini zenginleştirerek, onların kültürel mirasla daha yoğun bir şekilde etkileşim kurmalarına olanak tanımaktadır. Örneğin, dijital rehberlik uygulamaları, turistlerin kültürel mirasa yönelik daha fazla bilgi edinmelerini ve keşfetmelerini sağlar. Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojileri ise, turistlerin tarihi yerleri ziyaret etmelerini ve geçmişteki yaşamı deneyimlemelerini sağlar. Bu makale, kültürel miras alanı ve varlıklarına yönelik geliştirilen bazı çevrimiçi, sanal uygulamalara, işlevlerine ve turizm alanındaki faydalarına genel bir bakış sunmaktadır.

References

  • Affleck, J, & Kvan, T. (2008). A virtual community as the context for discursive interpretation: A role in cultural heritage engagement, International Journal of Heritage Studies, 14 (3), 268–280.
  • Affleck, J, & Kvan, T. (2008). A virtual community as the context for discursive interpretation: A role in cultural heritage engagement, International Journal of Heritage Studies, 14 (3), 268–280.
  • Ahunbay, Z. (1994). Birinci derece anıtlarda değerlendirme ve restorasyon sorunları. Arredamento Dekorasyon,7-8, .87/90.
  • Ahunbay, Z. (1994). Birinci derece anıtlarda değerlendirme ve restorasyon sorunları. Arredamento Dekorasyon,7-8, .87/90.
  • Akın, E. (2021). Sanal ortamda veli kültünün yeniden inşası: Hacı Bektaş Veli örneği. Hacı Bektaş Veli Özel Sayısı. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11(4): 118-134.
  • Akın, E. (2021). Sanal ortamda veli kültünün yeniden inşası: Hacı Bektaş Veli örneği. Hacı Bektaş Veli Özel Sayısı. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11(4): 118-134.
  • Aktüel Arkeoloji, (2020). Çorum Arkeoloji Müzesi. https://aktuelarkeoloji.com.tr/kategori/kulturel-miras/corum-arkeoloji-muzesi Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Aktüel Arkeoloji, (2020). Çorum Arkeoloji Müzesi. https://aktuelarkeoloji.com.tr/kategori/kulturel-miras/corum-arkeoloji-muzesi Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Alsadik, B. (2018). Practicing the geometric designation of sensor networks using the Crowdsource 3D models of cultural heritage objects. Journal of cultural Heritage, 31, 202–207.
  • Alsadik, B. (2018). Practicing the geometric designation of sensor networks using the Crowdsource 3D models of cultural heritage objects. Journal of cultural Heritage, 31, 202–207.
  • Altaş, N.T. (2014). Kentsel dönüşümde kültürel miras değerlerinin korunması: Erzurum örneği. Doğu Coğrafya Dergisi, (19)32: 243-260.
  • Altaş, N.T. (2014). Kentsel dönüşümde kültürel miras değerlerinin korunması: Erzurum örneği. Doğu Coğrafya Dergisi, (19)32: 243-260.
  • Aslan, Z.& Ardemagni, M. (2006). Introducing Young People to the Protection of Heritage Sites and Historic Cites. Roma: MAXTUDIO, ICCROM.
  • Aslan, Z.& Ardemagni, M. (2006). Introducing Young People to the Protection of Heritage Sites and Historic Cites. Roma: MAXTUDIO, ICCROM.
  • Aşılıoğlu, F. & Memlük, Y. (2010). Frig Vadisi kültür mirası alanlarının belirlenmesi ve değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 2 (2): 185- 197.
  • Aşılıoğlu, F. & Memlük, Y. (2010). Frig Vadisi kültür mirası alanlarının belirlenmesi ve değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 2 (2): 185- 197.
  • Atkinson, K.B. (1996). Close Range Photogrammetry and Machine Vision. Whittles Publishing Service, London.
  • Atkinson, K.B. (1996). Close Range Photogrammetry and Machine Vision. Whittles Publishing Service, London.
  • Aurindo, M. J., & Machado, C. (2016). MUVITUR (virtual museum of tourism): A new approach to tourism history. Journal of Tourism History, 8(3), 300-309.
  • Aurindo, M. J., & Machado, C. (2016). MUVITUR (virtual museum of tourism): A new approach to tourism history. Journal of Tourism History, 8(3), 300-309.
  • Aydoğan, D. (2017). Virtual museums in the context of virtual reality and simulation. e-Journal of New Media, 1(2): 137-148.
  • Aydoğan, D. (2017). Virtual museums in the context of virtual reality and simulation. e-Journal of New Media, 1(2): 137-148.
  • Barazzetti, L. & Banfi, F. (2017). Historic BIM for mobile VR/AR applications. Marinos Ioannides Nadia Magnenat-Thalmann &George Papagiannakis (Ed.), Mixed Reality and Gamification for Cultural Heritage içinde, Springer International Publishing.
  • Barazzetti, L. & Banfi, F. (2017). Historic BIM for mobile VR/AR applications. Marinos Ioannides Nadia Magnenat-Thalmann &George Papagiannakis (Ed.), Mixed Reality and Gamification for Cultural Heritage içinde, Springer International Publishing.
  • Baudrillard, J. (2022). Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev. Oğuz Adanır). Ankara: Doğubatı Yayınları
  • Baudrillard, J. (2022). Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev. Oğuz Adanır). Ankara: Doğubatı Yayınları
  • Berry, D. M. (2011). The computational turn: Thinking about the digital humanities. Culture Machine, 12, 1-22.
  • Berry, D. M. (2011). The computational turn: Thinking about the digital humanities. Culture Machine, 12, 1-22.
  • Bianchi, C. (2006). Making online monuments more accessible through interface design. L. MacDonald (Ed.), Digital Heritage Applying Digital Imaging to Cultural Heritage içinde, (ss. 445-466). Oxford: ButterworthHeinemann.
  • Bianchi, C. (2006). Making online monuments more accessible through interface design. L. MacDonald (Ed.), Digital Heritage Applying Digital Imaging to Cultural Heritage içinde, (ss. 445-466). Oxford: ButterworthHeinemann.
  • Carrozzino, M., & Bergamasco, M. (2010). Beyond virtual museums: Experiencing immersive virtual reality in real museums. Journal of Cultural Heritage, 11(4), 452-458.
  • Carrozzino, M., & Bergamasco, M. (2010). Beyond virtual museums: Experiencing immersive virtual reality in real museums. Journal of Cultural Heritage, 11(4), 452-458.
  • Charr, (2019). Michael John Gorman on ‘Play’ in Museums. https://www.museumnext.com/article/michael-john-gorman-on-play-in-museums/ Erişim Tarihi: 02.08.2023
  • Charr, (2019). Michael John Gorman on ‘Play’ in Museums. https://www.museumnext.com/article/michael-john-gorman-on-play-in-museums/ Erişim Tarihi: 02.08.2023
  • Chhabra, D., Healy, R. & Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism. Annals of Tourism Research, 30(3): 702-719.
  • Chhabra, D., Healy, R. & Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism. Annals of Tourism Research, 30(3): 702-719.
  • Chung, M.& Callin, J. (2017). Point cloud framework for rendering 3D models using Google Tango. (Yayımlanmamış bitirme tezi). Santa Clara Üniversitesi.
  • Chung, M.& Callin, J. (2017). Point cloud framework for rendering 3D models using Google Tango. (Yayımlanmamış bitirme tezi). Santa Clara Üniversitesi.
  • Constantinidis, D. (2016). Crowdsourcing Culture: Challenges to Change‖, Borowiecki,K.J., Forbes, N. &Fresa, A. (Ed.), Cultural Heritage in a Changing World içinde (ss. 215-236). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Constantinidis, D. (2016). Crowdsourcing Culture: Challenges to Change‖, Borowiecki,K.J., Forbes, N. &Fresa, A. (Ed.), Cultural Heritage in a Changing World içinde (ss. 215-236). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Cranmer, E. E. (2017). Developing an augmented reality business model for cultural heritage tourism: The case of Geevor Museum (Yayınlanmış doktora tezi). Department of Operations, Technology, Events and Hospitality Management The Manchester Metropolitan Üniversitesi.
  • Cranmer, E. E. (2017). Developing an augmented reality business model for cultural heritage tourism: The case of Geevor Museum (Yayınlanmış doktora tezi). Department of Operations, Technology, Events and Hospitality Management The Manchester Metropolitan Üniversitesi.
  • D’andria. F. (2020). Hierapolis in Phrygia. Sixty years of Italian archaeological research in Turkey (Phrygia Hierapolisi. Türkiye’de İtalyan arkeoloji araştırmalarının altmış yılı). Lycus Dergisi, 1: 99-119.
  • D’andria. F. (2020). Hierapolis in Phrygia. Sixty years of Italian archaeological research in Turkey (Phrygia Hierapolisi. Türkiye’de İtalyan arkeoloji araştırmalarının altmış yılı). Lycus Dergisi, 1: 99-119.
  • Darmawan, R. (2011). Web 2.0 and idiosyncrasy of cultural heritage: A perspective from indonesia. G. Styliaras, D.Koukopoulos, & F. Lazarinis, (Ed.). Handbook of Research on Technologies and Cultural Heritage: Applications and Environments içinde (ss. 481-494). IGI Global.
  • Darmawan, R. (2011). Web 2.0 and idiosyncrasy of cultural heritage: A perspective from indonesia. G. Styliaras, D.Koukopoulos, & F. Lazarinis, (Ed.). Handbook of Research on Technologies and Cultural Heritage: Applications and Environments içinde (ss. 481-494). IGI Global.
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisinin turizm sektöründe kullanılabilirliği üzerine bir literatür taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1): 1-26.
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisinin turizm sektöründe kullanılabilirliği üzerine bir literatür taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1): 1-26.
  • Digital Heritage Lab (2021). Lab Brochure 2021. https://digitalheritagelab.eu/wp-content/uploads/2022/09/Lab_Brochure_2021_compressed.pdf Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Digital Heritage Lab (2021). Lab Brochure 2021. https://digitalheritagelab.eu/wp-content/uploads/2022/09/Lab_Brochure_2021_compressed.pdf Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Elinich, K. J. (2011). Augmented hands-on: An evaluation of the impact of augmented reality technology on informal science learning behavior (Yayımlanmış doktora tezi). Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology.
  • Elinich, K. J. (2011). Augmented hands-on: An evaluation of the impact of augmented reality technology on informal science learning behavior (Yayımlanmış doktora tezi). Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology.
  • Eur-Lex. (2008). İ2010: Digital libraries.
  • Eur-Lex. (2008). İ2010: Digital libraries.
  • Froehlich, M., Azhar, S. &Vanture, M. (2017). An investigation of Google Tango tablet for low cost 3D scanning. International Symposium on Automation and Robotics in Construction ISARC, Taiwan.
  • Froehlich, M., Azhar, S. &Vanture, M. (2017). An investigation of Google Tango tablet for low cost 3D scanning. International Symposium on Automation and Robotics in Construction ISARC, Taiwan.
  • Gaitatzes, A., Christopoulos, D., & Papaioannou, G. (2004). The ancient olympic games: Being part of the experience. 5th International Conference on Virtual Reality, Archaeology and Intelligent Cultural Heritage. Oudenaarde Belçika.
  • Gaitatzes, A., Christopoulos, D., & Papaioannou, G. (2004). The ancient olympic games: Being part of the experience. 5th International Conference on Virtual Reality, Archaeology and Intelligent Cultural Heritage. Oudenaarde Belçika.
  • Gutierrez, A., M., Vexo, F. & Thalman, D. (2008). Stepping into Virtual Reality. Springer Science and Business Media, London.
  • Gutierrez, A., M., Vexo, F. & Thalman, D. (2008). Stepping into Virtual Reality. Springer Science and Business Media, London.
  • Hamengkubowono, X. (1993). Revitalization of culture heritage within the context of tourism. in universal tourism: Enriching or degrading culture. Proceedings of the International Conference on Culture and Tourism, W. Nuryanti (ed.), (ss. 20-29). Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
  • Hamengkubowono, X. (1993). Revitalization of culture heritage within the context of tourism. in universal tourism: Enriching or degrading culture. Proceedings of the International Conference on Culture and Tourism, W. Nuryanti (ed.), (ss. 20-29). Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
  • Herbert, D. T. (1989). Leisure Trends and The Heritage Market. D. T. Herbert, R. C. Prentice & C. J. Thomas (ed.), Heritage Sites: Strategies for Marketing and Development içinde., (ss. l-15). Hants: Avebury.
  • Herbert, D. T. (1989). Leisure Trends and The Heritage Market. D. T. Herbert, R. C. Prentice & C. J. Thomas (ed.), Heritage Sites: Strategies for Marketing and Development içinde., (ss. l-15). Hants: Avebury.
  • Hocaoğlu, D. (2016). Beypazarı’nın kültürel mirasa dayalı kentsel markalaşmasında tasarımın rolü. Millî Folklor, 28 (109): 217-232.
  • Hocaoğlu, D. (2016). Beypazarı’nın kültürel mirasa dayalı kentsel markalaşmasında tasarımın rolü. Millî Folklor, 28 (109): 217-232.
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired Magazine. 14(6): 1–5.
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired Magazine. 14(6): 1–5.
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired Magazine. 14(6): 1–5. http://www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds_pr.html
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired Magazine. 14(6): 1–5. http://www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds_pr.html
  • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al24226i erişim tarihi: eklenmelidir.
  • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al24226i erişim tarihi: eklenmelidir.
  • https://mused.org/tr/explore/ Erişim Tarihi: 03.08.2023.
  • https://mused.org/tr/explore/ Erişim Tarihi: 03.08.2023.
  • https://www.louvre.fr/en/what-s-on/life-at-the-museum/the-mona-lisa-in-virtual-reality-in-your-own- home Erişim Tarihi: 31.07.2023
  • https://www.louvre.fr/en/what-s-on/life-at-the-museum/the-mona-lisa-in-virtual-reality-in-your-own- home Erişim Tarihi: 31.07.2023
  • https://www.louvre.fr/en/what-s-on/life-at-the-museum/the-mona-lisa-in-virtual-reality-in-your-own-home Erişim Tarihi: 31.07.2023
  • https://www.louvre.fr/en/what-s-on/life-at-the-museum/the-mona-lisa-in-virtual-reality-in-your-own-home Erişim Tarihi: 31.07.2023
  • https://www.reo-tek.com/corum-arkeoloji-muzesi Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • https://www.reo-tek.com/corum-arkeoloji-muzesi Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • https://www.reo-tek.com/emitt-gobeklitepe-sanal-gerceklik Erişim Tarihi: 03.08.2023.
  • https://www.reo-tek.com/emitt-gobeklitepe-sanal-gerceklik Erişim Tarihi: 03.08.2023.
  • Hutton, W. & Giddens, A. (2000). Anthony Giddens and Will Hutton in converstation. Anthony Giddens & Will Hutton (ed.), Global Capitalism içinde, New York: The New Press.
  • Hutton, W. & Giddens, A. (2000). Anthony Giddens and Will Hutton in converstation. Anthony Giddens & Will Hutton (ed.), Global Capitalism içinde, New York: The New Press.
  • International Federation of Library Associations and Institutions (2013). Trend Report 2013. https://trends.ifla.org/files/trends/assets/literature-review_2013-02-22.pdf Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • International Federation of Library Associations and Institutions (2013). Trend Report 2013. https://trends.ifla.org/files/trends/assets/literature-review_2013-02-22.pdf Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • International Research Centre for Intangible Cultural Heritage in the Asia-Pacific Region (2015). Vision &Mission. https://www.irci.jp/about/vision_mission/ Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • International Research Centre for Intangible Cultural Heritage in the Asia-Pacific Region (2015). Vision &Mission. https://www.irci.jp/about/vision_mission/ Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Ioannides, M., Davies, R., Chatzigrigoriou, P., Papageorgiou, E., Leventis, G., Nikolakopoulou, V., & Athanasiou, V. (2017). 3D digital libraries and their contribution in the documentation of the past. Marinos Ioannides Nadia Magnenat-Thalmann &George Papagiannakis (Ed.), Mixed Reality and Gamification for Cultural Heritage içinde, Springer International Publishing.
  • Ioannides, M., Davies, R., Chatzigrigoriou, P., Papageorgiou, E., Leventis, G., Nikolakopoulou, V., & Athanasiou, V. (2017). 3D digital libraries and their contribution in the documentation of the past. Marinos Ioannides Nadia Magnenat-Thalmann &George Papagiannakis (Ed.), Mixed Reality and Gamification for Cultural Heritage içinde, Springer International Publishing.
  • İSMEP Rehber Kitaplar, (2014). Kültürel Mirasın Korunması. İstanbul.
  • İSMEP Rehber Kitaplar, (2014). Kültürel Mirasın Korunması. İstanbul.
  • Jung, Y., Behr, J. & Graf, H. (2011). X3DOM As a carrier of the virtual heritage. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, XXXVIII-5/W16: 475- 482.
  • Jung, Y., Behr, J. & Graf, H. (2011). X3DOM As a carrier of the virtual heritage. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, XXXVIII-5/W16: 475- 482.
  • Kaplan, F. (2014). Frederic Kaplan: How to build an information time machine [Video dosyası]. Erişim adresi: https://www.ted.com/talks/frederic_kaplan_how_i_built_an_information_time_machine/transcript?language=en erişim tarihi eklenmelidir.
  • Kaplan, F. (2014). Frederic Kaplan: How to build an information time machine [Video dosyası]. Erişim adresi: https://www.ted.com/talks/frederic_kaplan_how_i_built_an_information_time_machine/transcript?language=en erişim tarihi eklenmelidir.
  • Keş, Y. & Başer Akyürek, A. (2018). Teknoloji ile büyüyen yeni nesil için interaktif müzeler. İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 4(2): 95-110.
  • Keş, Y. & Başer Akyürek, A. (2018). Teknoloji ile büyüyen yeni nesil için interaktif müzeler. İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 4(2): 95-110.
  • Kounavis, C. D., Kasimati, A. E. & Zamani, E. D. (2012). Enhancing the tourism experience through mobile augmented reality: challenges and prospects, International Journal of Engineering Business Management, 4(10): 1-6.
  • Kounavis, C. D., Kasimati, A. E. & Zamani, E. D. (2012). Enhancing the tourism experience through mobile augmented reality: challenges and prospects, International Journal of Engineering Business Management, 4(10): 1-6.
  • Küçük C. & Yar N. M. (2013). Zeugma Mozaik Müzesi Projesi. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, 10: 67-75.
  • Küçük C. & Yar N. M. (2013). Zeugma Mozaik Müzesi Projesi. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, 10: 67-75.
  • Külcü, Ö. (2012). Dijital ortamda kültürel mirasın yönetimi ve InterPARES 3 Projesi.
  • Külcü, Ö. (2012). Dijital ortamda kültürel mirasın yönetimi ve InterPARES 3 Projesi.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müğdürlüğü (2023). Sanal Müzeler. https://sanalmuze.gov.tr/ Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müğdürlüğü (2023). Sanal Müzeler. https://sanalmuze.gov.tr/ Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü, (2023). Hitit Kültür ve Turizm Sistemi. https://btgm.ktb.gov.tr/TR-268728/hitit-kultur-ve-turizm-sistemi.html Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü, (2023). Hitit Kültür ve Turizm Sistemi. https://btgm.ktb.gov.tr/TR-268728/hitit-kultur-ve-turizm-sistemi.html Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Little, C., Bec, A., Moyle, B. D., & Patterson, D. (2020). Innovative methods for heritage tourism experiences: Creating windows into the past. Journal of Heritage Tourism, 15(1), 1-13.
  • Little, C., Bec, A., Moyle, B. D., & Patterson, D. (2020). Innovative methods for heritage tourism experiences: Creating windows into the past. Journal of Heritage Tourism, 15(1), 1-13.
  • Makaklı, E.S & Ozar, B. (2018). Fiziksel mekânın dijital platformlardaki temsili; Topkapı Sarayı Müzesi örneği. I. International Ottoman Traces Symposium, Edirne..
  • Makaklı, E.S & Ozar, B. (2018). Fiziksel mekânın dijital platformlardaki temsili; Topkapı Sarayı Müzesi örneği. I. International Ottoman Traces Symposium, Edirne..
  • Malpas, J. (2008). New media, cultural heritage and the sense of place: Mapping the conceptual ground. International Journal of Heritage Studies, 14(3), 197-209.
  • Malpas, J. (2008). New media, cultural heritage and the sense of place: Mapping the conceptual ground. International Journal of Heritage Studies, 14(3), 197-209.
  • Matterport Scenes. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.matterport.capture &hl=en.
  • Matterport Scenes. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.matterport.capture &hl=en.
  • Michael, D., Pelekanos, N., Chrysanthou, I., Zaharias, P., Hadjigavriel, L.L. & Chrysanthou, Y. (2010). Comparative study of interactive systems in a museum. Digital Heritage- Third International Conference, Kıbrıs.
  • Michael, D., Pelekanos, N., Chrysanthou, I., Zaharias, P., Hadjigavriel, L.L. & Chrysanthou, Y. (2010). Comparative study of interactive systems in a museum. Digital Heritage- Third International Conference, Kıbrıs.
  • Morris, C. G. (2013). Psikolojiyi Anlamak, (H. B. Ayvaışık, M. Sayıl. Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Morris, C. G. (2013). Psikolojiyi Anlamak, (H. B. Ayvaışık, M. Sayıl. Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Mortara, M., Catalano, C. E., Bellotti, F., Fiucci, G., Houry-Panchetti, M., & Petridis, P. (2014). Learning cultural heritage by serious games. Journal of Cultural Heritage, 15(3), 318- 325.
  • Mortara, M., Catalano, C. E., Bellotti, F., Fiucci, G., Houry-Panchetti, M., & Petridis, P. (2014). Learning cultural heritage by serious games. Journal of Cultural Heritage, 15(3), 318- 325.
  • Muşkara, Ü. (2017). Yeni medyanın kültürel miras konulu uygulamaları. Erdem, 73: 89-110.
  • Muşkara, Ü. (2017). Yeni medyanın kültürel miras konulu uygulamaları. Erdem, 73: 89-110.
  • Nuryanti, W. (1996). Heritage and postmodern tourism. Annals of Tourism Research, 23(2): 249-260.
  • Nuryanti, W. (1996). Heritage and postmodern tourism. Annals of Tourism Research, 23(2): 249-260.
  • Nyhlén, S., & Gidlund, K. L. (2018). Everything’ disappears… reflexive design and norm-critical intervention in the digitalization of cultural heritage. Information, Communication & Society, 22: 1361-1375.
  • Nyhlén, S., & Gidlund, K. L. (2018). Everything’ disappears… reflexive design and norm-critical intervention in the digitalization of cultural heritage. Information, Communication & Society, 22: 1361-1375.
  • Pastviewexperience (2023). https://pastviewexperience.com/en/pastview-experienceenglish/#custom (Erişim tarihi: 04.08.2032).
  • Pastviewexperience (2023). https://pastviewexperience.com/en/pastview-experienceenglish/#custom (Erişim tarihi: 04.08.2032).
  • Remondino, F. & Rizzi, A. (2009). RealityBased 3D Documentation of World Heritage Sites:Methodologies, Problems and Examples,. 22nd CIPA Sempozyumu, Kyoto, Japonya, Ekim 11‐15 2009.
  • Remondino, F. & Rizzi, A. (2009). RealityBased 3D Documentation of World Heritage Sites:Methodologies, Problems and Examples,. 22nd CIPA Sempozyumu, Kyoto, Japonya, Ekim 11‐15 2009.
  • Sabharwal, A. (2015). Digital Curation in the Digital Humanities: Preserving and Promoting Archival and Special Collections. USA: Chandos Publishing.
  • Sabharwal, A. (2015). Digital Curation in the Digital Humanities: Preserving and Promoting Archival and Special Collections. USA: Chandos Publishing.
  • Scandy Pro. https://www.scandy.co/blog/four-reasons-for-scandy-pro/
  • Scandy Pro. https://www.scandy.co/blog/four-reasons-for-scandy-pro/
  • Serain C. (2016) The contribution of digital technologies to the mediation of the conservation-restoration of cultural heritage. Euro-Mediterranean Conference.
  • Serain C. (2016) The contribution of digital technologies to the mediation of the conservation-restoration of cultural heritage. Euro-Mediterranean Conference.
  • Sherman, W. R.& Craig, A. B. (2003). Understanding Virtual Reality: Interface, Application, and Design. University of California, Berkeley, Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco.
  • Sherman, W. R.& Craig, A. B. (2003). Understanding Virtual Reality: Interface, Application, and Design. University of California, Berkeley, Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco.
  • Sürücü, O. & Başar, M.E. (2016). Kültürel mirası korumada bir farkındalık aracı olarak sanal gerçeklik. Mimarlık Planlama Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(1), 13-26.
  • Sürücü, O. & Başar, M.E. (2016). Kültürel mirası korumada bir farkındalık aracı olarak sanal gerçeklik. Mimarlık Planlama Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(1), 13-26.
  • Taşkıran, M. (2022). Digital Arkeoloji Uygulamaları: Sillyon Çalışmaları Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, Dijitalleşme Özel Sayısı. 320-328.
  • Taşkıran, M. (2022). Digital Arkeoloji Uygulamaları: Sillyon Çalışmaları Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, Dijitalleşme Özel Sayısı. 320-328.
  • Türk Arkeoloji ve Kültürel Miras Enstitüsü (2023). https://turkarkeolojienstitusu.org/enstitu/misyon-vizyon/ Erişim Tarihi: 07.08.2023
  • Türk Arkeoloji ve Kültürel Miras Enstitüsü (2023). https://turkarkeolojienstitusu.org/enstitu/misyon-vizyon/ Erişim Tarihi: 07.08.2023
  • UNESCO, (1972). Convention concerning the protection of the World Cultural and Natural Heritage. https://whc.unesco.org/archive/convention-en.pdf
  • UNESCO, (1972). Convention concerning the protection of the World Cultural and Natural Heritage. https://whc.unesco.org/archive/convention-en.pdf
  • UNESCO, (2003). Text of the convention for the safeguarding of ıntangible cultural heritage Paris, 17 October 2003. https://ich.unesco.org/en/convention
  • UNESCO, (2003). Text of the convention for the safeguarding of ıntangible cultural heritage Paris, 17 October 2003. https://ich.unesco.org/en/convention
  • UNESCO, (2023). World heritage list https://whc.unesco.org/en/list/ erşim tarihi eklenmelidir.
  • UNESCO, (2023). World heritage list https://whc.unesco.org/en/list/ erşim tarihi eklenmelidir.
  • VandeCreek, D. (2007). Web of significance: The Abraham Lincoln historical digitization project,new technology, and the democratiziation of histroy. Digital Humanities Quarterly, 1(1).
  • VandeCreek, D. (2007). Web of significance: The Abraham Lincoln historical digitization project,new technology, and the democratiziation of histroy. Digital Humanities Quarterly, 1(1).
  • Vargün, Ö. (2022). Teknolojinin belirleyiciliğinde müzelerde dijitalleşme süreci ve insan odaklı tasarım yaklaşımları. İdil, 92: 565-584.
  • Vargün, Ö. (2022). Teknolojinin belirleyiciliğinde müzelerde dijitalleşme süreci ve insan odaklı tasarım yaklaşımları. İdil, 92: 565-584.
  • Vlahakis, V., Ioannidis, N., Karigiannis, J., Tsotros, M., Gounaris, M., Stricker, D., & Almeida, L. (2002). Archeoguide: an augmented reality guide for archaeological sites. IEEE Computer Graphics and Applications, (5), 52-60. VOMA, https://visit.voma.space/ Erişim Tarihi: 31.07.2023.
  • Vlahakis, V., Ioannidis, N., Karigiannis, J., Tsotros, M., Gounaris, M., Stricker, D., & Almeida, L. (2002). Archeoguide: an augmented reality guide for archaeological sites. IEEE Computer Graphics and Applications, (5), 52-60. VOMA, https://visit.voma.space/ Erişim Tarihi: 31.07.2023.
  • Wands, B. (2006). Art of The Digital Age. London: Thames & Hudson.
  • Wands, B. (2006). Art of The Digital Age. London: Thames & Hudson.
  • Wojciechowski, R., Walczak, K., White, M., & Cellary, W. (2004). Building virtual and Augmented Reality museum exhibitions, Ninth International Conference on 3D Web Technology-Web3D, 135-144.
  • Wojciechowski, R., Walczak, K., White, M., & Cellary, W. (2004). Building virtual and Augmented Reality museum exhibitions, Ninth International Conference on 3D Web Technology-Web3D, 135-144.
  • Zeppel, H. & Hall, M.C. (1992). Arts and Heritage Tourism. B. Weiler, & M. C. Hall (Ed.), Special Interest Tourism içinde (ss. 47-69). London: Belhaven.
  • Zeppel, H. & Hall, M.C. (1992). Arts and Heritage Tourism. B. Weiler, & M. C. Hall (Ed.), Special Interest Tourism içinde (ss. 47-69). London: Belhaven.
Year 2023, Volume: 13 Issue: İhtisaslaşma, 134 - 150, 06.10.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1309699

Abstract

References

  • Affleck, J, & Kvan, T. (2008). A virtual community as the context for discursive interpretation: A role in cultural heritage engagement, International Journal of Heritage Studies, 14 (3), 268–280.
  • Affleck, J, & Kvan, T. (2008). A virtual community as the context for discursive interpretation: A role in cultural heritage engagement, International Journal of Heritage Studies, 14 (3), 268–280.
  • Ahunbay, Z. (1994). Birinci derece anıtlarda değerlendirme ve restorasyon sorunları. Arredamento Dekorasyon,7-8, .87/90.
  • Ahunbay, Z. (1994). Birinci derece anıtlarda değerlendirme ve restorasyon sorunları. Arredamento Dekorasyon,7-8, .87/90.
  • Akın, E. (2021). Sanal ortamda veli kültünün yeniden inşası: Hacı Bektaş Veli örneği. Hacı Bektaş Veli Özel Sayısı. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11(4): 118-134.
  • Akın, E. (2021). Sanal ortamda veli kültünün yeniden inşası: Hacı Bektaş Veli örneği. Hacı Bektaş Veli Özel Sayısı. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 11(4): 118-134.
  • Aktüel Arkeoloji, (2020). Çorum Arkeoloji Müzesi. https://aktuelarkeoloji.com.tr/kategori/kulturel-miras/corum-arkeoloji-muzesi Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Aktüel Arkeoloji, (2020). Çorum Arkeoloji Müzesi. https://aktuelarkeoloji.com.tr/kategori/kulturel-miras/corum-arkeoloji-muzesi Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Alsadik, B. (2018). Practicing the geometric designation of sensor networks using the Crowdsource 3D models of cultural heritage objects. Journal of cultural Heritage, 31, 202–207.
  • Alsadik, B. (2018). Practicing the geometric designation of sensor networks using the Crowdsource 3D models of cultural heritage objects. Journal of cultural Heritage, 31, 202–207.
  • Altaş, N.T. (2014). Kentsel dönüşümde kültürel miras değerlerinin korunması: Erzurum örneği. Doğu Coğrafya Dergisi, (19)32: 243-260.
  • Altaş, N.T. (2014). Kentsel dönüşümde kültürel miras değerlerinin korunması: Erzurum örneği. Doğu Coğrafya Dergisi, (19)32: 243-260.
  • Aslan, Z.& Ardemagni, M. (2006). Introducing Young People to the Protection of Heritage Sites and Historic Cites. Roma: MAXTUDIO, ICCROM.
  • Aslan, Z.& Ardemagni, M. (2006). Introducing Young People to the Protection of Heritage Sites and Historic Cites. Roma: MAXTUDIO, ICCROM.
  • Aşılıoğlu, F. & Memlük, Y. (2010). Frig Vadisi kültür mirası alanlarının belirlenmesi ve değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 2 (2): 185- 197.
  • Aşılıoğlu, F. & Memlük, Y. (2010). Frig Vadisi kültür mirası alanlarının belirlenmesi ve değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 2 (2): 185- 197.
  • Atkinson, K.B. (1996). Close Range Photogrammetry and Machine Vision. Whittles Publishing Service, London.
  • Atkinson, K.B. (1996). Close Range Photogrammetry and Machine Vision. Whittles Publishing Service, London.
  • Aurindo, M. J., & Machado, C. (2016). MUVITUR (virtual museum of tourism): A new approach to tourism history. Journal of Tourism History, 8(3), 300-309.
  • Aurindo, M. J., & Machado, C. (2016). MUVITUR (virtual museum of tourism): A new approach to tourism history. Journal of Tourism History, 8(3), 300-309.
  • Aydoğan, D. (2017). Virtual museums in the context of virtual reality and simulation. e-Journal of New Media, 1(2): 137-148.
  • Aydoğan, D. (2017). Virtual museums in the context of virtual reality and simulation. e-Journal of New Media, 1(2): 137-148.
  • Barazzetti, L. & Banfi, F. (2017). Historic BIM for mobile VR/AR applications. Marinos Ioannides Nadia Magnenat-Thalmann &George Papagiannakis (Ed.), Mixed Reality and Gamification for Cultural Heritage içinde, Springer International Publishing.
  • Barazzetti, L. & Banfi, F. (2017). Historic BIM for mobile VR/AR applications. Marinos Ioannides Nadia Magnenat-Thalmann &George Papagiannakis (Ed.), Mixed Reality and Gamification for Cultural Heritage içinde, Springer International Publishing.
  • Baudrillard, J. (2022). Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev. Oğuz Adanır). Ankara: Doğubatı Yayınları
  • Baudrillard, J. (2022). Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev. Oğuz Adanır). Ankara: Doğubatı Yayınları
  • Berry, D. M. (2011). The computational turn: Thinking about the digital humanities. Culture Machine, 12, 1-22.
  • Berry, D. M. (2011). The computational turn: Thinking about the digital humanities. Culture Machine, 12, 1-22.
  • Bianchi, C. (2006). Making online monuments more accessible through interface design. L. MacDonald (Ed.), Digital Heritage Applying Digital Imaging to Cultural Heritage içinde, (ss. 445-466). Oxford: ButterworthHeinemann.
  • Bianchi, C. (2006). Making online monuments more accessible through interface design. L. MacDonald (Ed.), Digital Heritage Applying Digital Imaging to Cultural Heritage içinde, (ss. 445-466). Oxford: ButterworthHeinemann.
  • Carrozzino, M., & Bergamasco, M. (2010). Beyond virtual museums: Experiencing immersive virtual reality in real museums. Journal of Cultural Heritage, 11(4), 452-458.
  • Carrozzino, M., & Bergamasco, M. (2010). Beyond virtual museums: Experiencing immersive virtual reality in real museums. Journal of Cultural Heritage, 11(4), 452-458.
  • Charr, (2019). Michael John Gorman on ‘Play’ in Museums. https://www.museumnext.com/article/michael-john-gorman-on-play-in-museums/ Erişim Tarihi: 02.08.2023
  • Charr, (2019). Michael John Gorman on ‘Play’ in Museums. https://www.museumnext.com/article/michael-john-gorman-on-play-in-museums/ Erişim Tarihi: 02.08.2023
  • Chhabra, D., Healy, R. & Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism. Annals of Tourism Research, 30(3): 702-719.
  • Chhabra, D., Healy, R. & Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism. Annals of Tourism Research, 30(3): 702-719.
  • Chung, M.& Callin, J. (2017). Point cloud framework for rendering 3D models using Google Tango. (Yayımlanmamış bitirme tezi). Santa Clara Üniversitesi.
  • Chung, M.& Callin, J. (2017). Point cloud framework for rendering 3D models using Google Tango. (Yayımlanmamış bitirme tezi). Santa Clara Üniversitesi.
  • Constantinidis, D. (2016). Crowdsourcing Culture: Challenges to Change‖, Borowiecki,K.J., Forbes, N. &Fresa, A. (Ed.), Cultural Heritage in a Changing World içinde (ss. 215-236). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Constantinidis, D. (2016). Crowdsourcing Culture: Challenges to Change‖, Borowiecki,K.J., Forbes, N. &Fresa, A. (Ed.), Cultural Heritage in a Changing World içinde (ss. 215-236). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Cranmer, E. E. (2017). Developing an augmented reality business model for cultural heritage tourism: The case of Geevor Museum (Yayınlanmış doktora tezi). Department of Operations, Technology, Events and Hospitality Management The Manchester Metropolitan Üniversitesi.
  • Cranmer, E. E. (2017). Developing an augmented reality business model for cultural heritage tourism: The case of Geevor Museum (Yayınlanmış doktora tezi). Department of Operations, Technology, Events and Hospitality Management The Manchester Metropolitan Üniversitesi.
  • D’andria. F. (2020). Hierapolis in Phrygia. Sixty years of Italian archaeological research in Turkey (Phrygia Hierapolisi. Türkiye’de İtalyan arkeoloji araştırmalarının altmış yılı). Lycus Dergisi, 1: 99-119.
  • D’andria. F. (2020). Hierapolis in Phrygia. Sixty years of Italian archaeological research in Turkey (Phrygia Hierapolisi. Türkiye’de İtalyan arkeoloji araştırmalarının altmış yılı). Lycus Dergisi, 1: 99-119.
  • Darmawan, R. (2011). Web 2.0 and idiosyncrasy of cultural heritage: A perspective from indonesia. G. Styliaras, D.Koukopoulos, & F. Lazarinis, (Ed.). Handbook of Research on Technologies and Cultural Heritage: Applications and Environments içinde (ss. 481-494). IGI Global.
  • Darmawan, R. (2011). Web 2.0 and idiosyncrasy of cultural heritage: A perspective from indonesia. G. Styliaras, D.Koukopoulos, & F. Lazarinis, (Ed.). Handbook of Research on Technologies and Cultural Heritage: Applications and Environments içinde (ss. 481-494). IGI Global.
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisinin turizm sektöründe kullanılabilirliği üzerine bir literatür taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1): 1-26.
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisinin turizm sektöründe kullanılabilirliği üzerine bir literatür taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1): 1-26.
  • Digital Heritage Lab (2021). Lab Brochure 2021. https://digitalheritagelab.eu/wp-content/uploads/2022/09/Lab_Brochure_2021_compressed.pdf Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Digital Heritage Lab (2021). Lab Brochure 2021. https://digitalheritagelab.eu/wp-content/uploads/2022/09/Lab_Brochure_2021_compressed.pdf Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Elinich, K. J. (2011). Augmented hands-on: An evaluation of the impact of augmented reality technology on informal science learning behavior (Yayımlanmış doktora tezi). Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology.
  • Elinich, K. J. (2011). Augmented hands-on: An evaluation of the impact of augmented reality technology on informal science learning behavior (Yayımlanmış doktora tezi). Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology.
  • Eur-Lex. (2008). İ2010: Digital libraries.
  • Eur-Lex. (2008). İ2010: Digital libraries.
  • Froehlich, M., Azhar, S. &Vanture, M. (2017). An investigation of Google Tango tablet for low cost 3D scanning. International Symposium on Automation and Robotics in Construction ISARC, Taiwan.
  • Froehlich, M., Azhar, S. &Vanture, M. (2017). An investigation of Google Tango tablet for low cost 3D scanning. International Symposium on Automation and Robotics in Construction ISARC, Taiwan.
  • Gaitatzes, A., Christopoulos, D., & Papaioannou, G. (2004). The ancient olympic games: Being part of the experience. 5th International Conference on Virtual Reality, Archaeology and Intelligent Cultural Heritage. Oudenaarde Belçika.
  • Gaitatzes, A., Christopoulos, D., & Papaioannou, G. (2004). The ancient olympic games: Being part of the experience. 5th International Conference on Virtual Reality, Archaeology and Intelligent Cultural Heritage. Oudenaarde Belçika.
  • Gutierrez, A., M., Vexo, F. & Thalman, D. (2008). Stepping into Virtual Reality. Springer Science and Business Media, London.
  • Gutierrez, A., M., Vexo, F. & Thalman, D. (2008). Stepping into Virtual Reality. Springer Science and Business Media, London.
  • Hamengkubowono, X. (1993). Revitalization of culture heritage within the context of tourism. in universal tourism: Enriching or degrading culture. Proceedings of the International Conference on Culture and Tourism, W. Nuryanti (ed.), (ss. 20-29). Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
  • Hamengkubowono, X. (1993). Revitalization of culture heritage within the context of tourism. in universal tourism: Enriching or degrading culture. Proceedings of the International Conference on Culture and Tourism, W. Nuryanti (ed.), (ss. 20-29). Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
  • Herbert, D. T. (1989). Leisure Trends and The Heritage Market. D. T. Herbert, R. C. Prentice & C. J. Thomas (ed.), Heritage Sites: Strategies for Marketing and Development içinde., (ss. l-15). Hants: Avebury.
  • Herbert, D. T. (1989). Leisure Trends and The Heritage Market. D. T. Herbert, R. C. Prentice & C. J. Thomas (ed.), Heritage Sites: Strategies for Marketing and Development içinde., (ss. l-15). Hants: Avebury.
  • Hocaoğlu, D. (2016). Beypazarı’nın kültürel mirasa dayalı kentsel markalaşmasında tasarımın rolü. Millî Folklor, 28 (109): 217-232.
  • Hocaoğlu, D. (2016). Beypazarı’nın kültürel mirasa dayalı kentsel markalaşmasında tasarımın rolü. Millî Folklor, 28 (109): 217-232.
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired Magazine. 14(6): 1–5.
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired Magazine. 14(6): 1–5.
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired Magazine. 14(6): 1–5. http://www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds_pr.html
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired Magazine. 14(6): 1–5. http://www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds_pr.html
  • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al24226i erişim tarihi: eklenmelidir.
  • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al24226i erişim tarihi: eklenmelidir.
  • https://mused.org/tr/explore/ Erişim Tarihi: 03.08.2023.
  • https://mused.org/tr/explore/ Erişim Tarihi: 03.08.2023.
  • https://www.louvre.fr/en/what-s-on/life-at-the-museum/the-mona-lisa-in-virtual-reality-in-your-own- home Erişim Tarihi: 31.07.2023
  • https://www.louvre.fr/en/what-s-on/life-at-the-museum/the-mona-lisa-in-virtual-reality-in-your-own- home Erişim Tarihi: 31.07.2023
  • https://www.louvre.fr/en/what-s-on/life-at-the-museum/the-mona-lisa-in-virtual-reality-in-your-own-home Erişim Tarihi: 31.07.2023
  • https://www.louvre.fr/en/what-s-on/life-at-the-museum/the-mona-lisa-in-virtual-reality-in-your-own-home Erişim Tarihi: 31.07.2023
  • https://www.reo-tek.com/corum-arkeoloji-muzesi Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • https://www.reo-tek.com/corum-arkeoloji-muzesi Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • https://www.reo-tek.com/emitt-gobeklitepe-sanal-gerceklik Erişim Tarihi: 03.08.2023.
  • https://www.reo-tek.com/emitt-gobeklitepe-sanal-gerceklik Erişim Tarihi: 03.08.2023.
  • Hutton, W. & Giddens, A. (2000). Anthony Giddens and Will Hutton in converstation. Anthony Giddens & Will Hutton (ed.), Global Capitalism içinde, New York: The New Press.
  • Hutton, W. & Giddens, A. (2000). Anthony Giddens and Will Hutton in converstation. Anthony Giddens & Will Hutton (ed.), Global Capitalism içinde, New York: The New Press.
  • International Federation of Library Associations and Institutions (2013). Trend Report 2013. https://trends.ifla.org/files/trends/assets/literature-review_2013-02-22.pdf Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • International Federation of Library Associations and Institutions (2013). Trend Report 2013. https://trends.ifla.org/files/trends/assets/literature-review_2013-02-22.pdf Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • International Research Centre for Intangible Cultural Heritage in the Asia-Pacific Region (2015). Vision &Mission. https://www.irci.jp/about/vision_mission/ Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • International Research Centre for Intangible Cultural Heritage in the Asia-Pacific Region (2015). Vision &Mission. https://www.irci.jp/about/vision_mission/ Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Ioannides, M., Davies, R., Chatzigrigoriou, P., Papageorgiou, E., Leventis, G., Nikolakopoulou, V., & Athanasiou, V. (2017). 3D digital libraries and their contribution in the documentation of the past. Marinos Ioannides Nadia Magnenat-Thalmann &George Papagiannakis (Ed.), Mixed Reality and Gamification for Cultural Heritage içinde, Springer International Publishing.
  • Ioannides, M., Davies, R., Chatzigrigoriou, P., Papageorgiou, E., Leventis, G., Nikolakopoulou, V., & Athanasiou, V. (2017). 3D digital libraries and their contribution in the documentation of the past. Marinos Ioannides Nadia Magnenat-Thalmann &George Papagiannakis (Ed.), Mixed Reality and Gamification for Cultural Heritage içinde, Springer International Publishing.
  • İSMEP Rehber Kitaplar, (2014). Kültürel Mirasın Korunması. İstanbul.
  • İSMEP Rehber Kitaplar, (2014). Kültürel Mirasın Korunması. İstanbul.
  • Jung, Y., Behr, J. & Graf, H. (2011). X3DOM As a carrier of the virtual heritage. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, XXXVIII-5/W16: 475- 482.
  • Jung, Y., Behr, J. & Graf, H. (2011). X3DOM As a carrier of the virtual heritage. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, XXXVIII-5/W16: 475- 482.
  • Kaplan, F. (2014). Frederic Kaplan: How to build an information time machine [Video dosyası]. Erişim adresi: https://www.ted.com/talks/frederic_kaplan_how_i_built_an_information_time_machine/transcript?language=en erişim tarihi eklenmelidir.
  • Kaplan, F. (2014). Frederic Kaplan: How to build an information time machine [Video dosyası]. Erişim adresi: https://www.ted.com/talks/frederic_kaplan_how_i_built_an_information_time_machine/transcript?language=en erişim tarihi eklenmelidir.
  • Keş, Y. & Başer Akyürek, A. (2018). Teknoloji ile büyüyen yeni nesil için interaktif müzeler. İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 4(2): 95-110.
  • Keş, Y. & Başer Akyürek, A. (2018). Teknoloji ile büyüyen yeni nesil için interaktif müzeler. İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 4(2): 95-110.
  • Kounavis, C. D., Kasimati, A. E. & Zamani, E. D. (2012). Enhancing the tourism experience through mobile augmented reality: challenges and prospects, International Journal of Engineering Business Management, 4(10): 1-6.
  • Kounavis, C. D., Kasimati, A. E. & Zamani, E. D. (2012). Enhancing the tourism experience through mobile augmented reality: challenges and prospects, International Journal of Engineering Business Management, 4(10): 1-6.
  • Küçük C. & Yar N. M. (2013). Zeugma Mozaik Müzesi Projesi. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, 10: 67-75.
  • Küçük C. & Yar N. M. (2013). Zeugma Mozaik Müzesi Projesi. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, 10: 67-75.
  • Külcü, Ö. (2012). Dijital ortamda kültürel mirasın yönetimi ve InterPARES 3 Projesi.
  • Külcü, Ö. (2012). Dijital ortamda kültürel mirasın yönetimi ve InterPARES 3 Projesi.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müğdürlüğü (2023). Sanal Müzeler. https://sanalmuze.gov.tr/ Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müğdürlüğü (2023). Sanal Müzeler. https://sanalmuze.gov.tr/ Erişim Tarihi: 28.07.2023.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü, (2023). Hitit Kültür ve Turizm Sistemi. https://btgm.ktb.gov.tr/TR-268728/hitit-kultur-ve-turizm-sistemi.html Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Teknolojileri Genel Müdürlüğü, (2023). Hitit Kültür ve Turizm Sistemi. https://btgm.ktb.gov.tr/TR-268728/hitit-kultur-ve-turizm-sistemi.html Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Little, C., Bec, A., Moyle, B. D., & Patterson, D. (2020). Innovative methods for heritage tourism experiences: Creating windows into the past. Journal of Heritage Tourism, 15(1), 1-13.
  • Little, C., Bec, A., Moyle, B. D., & Patterson, D. (2020). Innovative methods for heritage tourism experiences: Creating windows into the past. Journal of Heritage Tourism, 15(1), 1-13.
  • Makaklı, E.S & Ozar, B. (2018). Fiziksel mekânın dijital platformlardaki temsili; Topkapı Sarayı Müzesi örneği. I. International Ottoman Traces Symposium, Edirne..
  • Makaklı, E.S & Ozar, B. (2018). Fiziksel mekânın dijital platformlardaki temsili; Topkapı Sarayı Müzesi örneği. I. International Ottoman Traces Symposium, Edirne..
  • Malpas, J. (2008). New media, cultural heritage and the sense of place: Mapping the conceptual ground. International Journal of Heritage Studies, 14(3), 197-209.
  • Malpas, J. (2008). New media, cultural heritage and the sense of place: Mapping the conceptual ground. International Journal of Heritage Studies, 14(3), 197-209.
  • Matterport Scenes. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.matterport.capture &hl=en.
  • Matterport Scenes. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.matterport.capture &hl=en.
  • Michael, D., Pelekanos, N., Chrysanthou, I., Zaharias, P., Hadjigavriel, L.L. & Chrysanthou, Y. (2010). Comparative study of interactive systems in a museum. Digital Heritage- Third International Conference, Kıbrıs.
  • Michael, D., Pelekanos, N., Chrysanthou, I., Zaharias, P., Hadjigavriel, L.L. & Chrysanthou, Y. (2010). Comparative study of interactive systems in a museum. Digital Heritage- Third International Conference, Kıbrıs.
  • Morris, C. G. (2013). Psikolojiyi Anlamak, (H. B. Ayvaışık, M. Sayıl. Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Morris, C. G. (2013). Psikolojiyi Anlamak, (H. B. Ayvaışık, M. Sayıl. Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Mortara, M., Catalano, C. E., Bellotti, F., Fiucci, G., Houry-Panchetti, M., & Petridis, P. (2014). Learning cultural heritage by serious games. Journal of Cultural Heritage, 15(3), 318- 325.
  • Mortara, M., Catalano, C. E., Bellotti, F., Fiucci, G., Houry-Panchetti, M., & Petridis, P. (2014). Learning cultural heritage by serious games. Journal of Cultural Heritage, 15(3), 318- 325.
  • Muşkara, Ü. (2017). Yeni medyanın kültürel miras konulu uygulamaları. Erdem, 73: 89-110.
  • Muşkara, Ü. (2017). Yeni medyanın kültürel miras konulu uygulamaları. Erdem, 73: 89-110.
  • Nuryanti, W. (1996). Heritage and postmodern tourism. Annals of Tourism Research, 23(2): 249-260.
  • Nuryanti, W. (1996). Heritage and postmodern tourism. Annals of Tourism Research, 23(2): 249-260.
  • Nyhlén, S., & Gidlund, K. L. (2018). Everything’ disappears… reflexive design and norm-critical intervention in the digitalization of cultural heritage. Information, Communication & Society, 22: 1361-1375.
  • Nyhlén, S., & Gidlund, K. L. (2018). Everything’ disappears… reflexive design and norm-critical intervention in the digitalization of cultural heritage. Information, Communication & Society, 22: 1361-1375.
  • Pastviewexperience (2023). https://pastviewexperience.com/en/pastview-experienceenglish/#custom (Erişim tarihi: 04.08.2032).
  • Pastviewexperience (2023). https://pastviewexperience.com/en/pastview-experienceenglish/#custom (Erişim tarihi: 04.08.2032).
  • Remondino, F. & Rizzi, A. (2009). RealityBased 3D Documentation of World Heritage Sites:Methodologies, Problems and Examples,. 22nd CIPA Sempozyumu, Kyoto, Japonya, Ekim 11‐15 2009.
  • Remondino, F. & Rizzi, A. (2009). RealityBased 3D Documentation of World Heritage Sites:Methodologies, Problems and Examples,. 22nd CIPA Sempozyumu, Kyoto, Japonya, Ekim 11‐15 2009.
  • Sabharwal, A. (2015). Digital Curation in the Digital Humanities: Preserving and Promoting Archival and Special Collections. USA: Chandos Publishing.
  • Sabharwal, A. (2015). Digital Curation in the Digital Humanities: Preserving and Promoting Archival and Special Collections. USA: Chandos Publishing.
  • Scandy Pro. https://www.scandy.co/blog/four-reasons-for-scandy-pro/
  • Scandy Pro. https://www.scandy.co/blog/four-reasons-for-scandy-pro/
  • Serain C. (2016) The contribution of digital technologies to the mediation of the conservation-restoration of cultural heritage. Euro-Mediterranean Conference.
  • Serain C. (2016) The contribution of digital technologies to the mediation of the conservation-restoration of cultural heritage. Euro-Mediterranean Conference.
  • Sherman, W. R.& Craig, A. B. (2003). Understanding Virtual Reality: Interface, Application, and Design. University of California, Berkeley, Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco.
  • Sherman, W. R.& Craig, A. B. (2003). Understanding Virtual Reality: Interface, Application, and Design. University of California, Berkeley, Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco.
  • Sürücü, O. & Başar, M.E. (2016). Kültürel mirası korumada bir farkındalık aracı olarak sanal gerçeklik. Mimarlık Planlama Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(1), 13-26.
  • Sürücü, O. & Başar, M.E. (2016). Kültürel mirası korumada bir farkındalık aracı olarak sanal gerçeklik. Mimarlık Planlama Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(1), 13-26.
  • Taşkıran, M. (2022). Digital Arkeoloji Uygulamaları: Sillyon Çalışmaları Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, Dijitalleşme Özel Sayısı. 320-328.
  • Taşkıran, M. (2022). Digital Arkeoloji Uygulamaları: Sillyon Çalışmaları Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, Dijitalleşme Özel Sayısı. 320-328.
  • Türk Arkeoloji ve Kültürel Miras Enstitüsü (2023). https://turkarkeolojienstitusu.org/enstitu/misyon-vizyon/ Erişim Tarihi: 07.08.2023
  • Türk Arkeoloji ve Kültürel Miras Enstitüsü (2023). https://turkarkeolojienstitusu.org/enstitu/misyon-vizyon/ Erişim Tarihi: 07.08.2023
  • UNESCO, (1972). Convention concerning the protection of the World Cultural and Natural Heritage. https://whc.unesco.org/archive/convention-en.pdf
  • UNESCO, (1972). Convention concerning the protection of the World Cultural and Natural Heritage. https://whc.unesco.org/archive/convention-en.pdf
  • UNESCO, (2003). Text of the convention for the safeguarding of ıntangible cultural heritage Paris, 17 October 2003. https://ich.unesco.org/en/convention
  • UNESCO, (2003). Text of the convention for the safeguarding of ıntangible cultural heritage Paris, 17 October 2003. https://ich.unesco.org/en/convention
  • UNESCO, (2023). World heritage list https://whc.unesco.org/en/list/ erşim tarihi eklenmelidir.
  • UNESCO, (2023). World heritage list https://whc.unesco.org/en/list/ erşim tarihi eklenmelidir.
  • VandeCreek, D. (2007). Web of significance: The Abraham Lincoln historical digitization project,new technology, and the democratiziation of histroy. Digital Humanities Quarterly, 1(1).
  • VandeCreek, D. (2007). Web of significance: The Abraham Lincoln historical digitization project,new technology, and the democratiziation of histroy. Digital Humanities Quarterly, 1(1).
  • Vargün, Ö. (2022). Teknolojinin belirleyiciliğinde müzelerde dijitalleşme süreci ve insan odaklı tasarım yaklaşımları. İdil, 92: 565-584.
  • Vargün, Ö. (2022). Teknolojinin belirleyiciliğinde müzelerde dijitalleşme süreci ve insan odaklı tasarım yaklaşımları. İdil, 92: 565-584.
  • Vlahakis, V., Ioannidis, N., Karigiannis, J., Tsotros, M., Gounaris, M., Stricker, D., & Almeida, L. (2002). Archeoguide: an augmented reality guide for archaeological sites. IEEE Computer Graphics and Applications, (5), 52-60. VOMA, https://visit.voma.space/ Erişim Tarihi: 31.07.2023.
  • Vlahakis, V., Ioannidis, N., Karigiannis, J., Tsotros, M., Gounaris, M., Stricker, D., & Almeida, L. (2002). Archeoguide: an augmented reality guide for archaeological sites. IEEE Computer Graphics and Applications, (5), 52-60. VOMA, https://visit.voma.space/ Erişim Tarihi: 31.07.2023.
  • Wands, B. (2006). Art of The Digital Age. London: Thames & Hudson.
  • Wands, B. (2006). Art of The Digital Age. London: Thames & Hudson.
  • Wojciechowski, R., Walczak, K., White, M., & Cellary, W. (2004). Building virtual and Augmented Reality museum exhibitions, Ninth International Conference on 3D Web Technology-Web3D, 135-144.
  • Wojciechowski, R., Walczak, K., White, M., & Cellary, W. (2004). Building virtual and Augmented Reality museum exhibitions, Ninth International Conference on 3D Web Technology-Web3D, 135-144.
  • Zeppel, H. & Hall, M.C. (1992). Arts and Heritage Tourism. B. Weiler, & M. C. Hall (Ed.), Special Interest Tourism içinde (ss. 47-69). London: Belhaven.
  • Zeppel, H. & Hall, M.C. (1992). Arts and Heritage Tourism. B. Weiler, & M. C. Hall (Ed.), Special Interest Tourism içinde (ss. 47-69). London: Belhaven.
There are 164 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital Archaeology, Digital Marketing
Journal Section Tourism
Authors

Meral Büyükkuru 0000-0002-1418-6411

Early Pub Date October 6, 2023
Publication Date October 6, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: İhtisaslaşma

Cite

APA Büyükkuru, M. (2023). KÜLTÜREL MİRASIN AKTARIMINDA DİJİTAL TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(İhtisaslaşma), 134-150. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1309699