Research Article
BibTex RIS Cite

EFFECTİVENESS OF GROUP WORK ON ANGER CONTROL METHODS

Year 2023, Volume: 13 Issue: 4, 2394 - 2406, 25.12.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1304364

Abstract

Violence in society has begun to affect children as a result of negative examples in media and negative attitudes and behaviors of parents.. At this point, studies to be carried out at the primary prevention level in the child-family-school triangle are important in minimizing violence and uncontrolled anger. Aim of this study is to apply group work to increase the anger control levels of individuals whose children attend school and to evaluate the effectiveness of this study. In the research, a seminar about anger control methods for families was given in a school, and after the seminar, the scale was applied to the participants. As a result of the evaluation, 30 people were determined by sorting from the highest score to the lowest score, and these 30 people were divided into 3 different groups of 10 and included in the group work. After the group work process was completed, the scale was reapplied to the women and post-test measurements were taken. The findings of the study led to the conclusion that after the group work, the scores of the women on the trait anger subscale decreased statistically significantly, while the scores they got from the anger control subscale increased statistically.

References

  • Akdemir, N. T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Akgün, R. & Duyan, V. (2017). Öfke kontrolü grup çalışmasının adam öldürme veya yaralama suçundan hüküm giymiş kadınların öfke kontrolü becerilerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53), 650-657.
  • Albayrak, B. & Kutlu, Y. (2009). Ergenlerde öfke ifade tazı ve ilişkili faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 57-69.
  • Aydın, İ. H. & Değirmenci C. H. (2016). Öfke kontrolü ve motivasyon. Girdap Kitap
  • Bulut Serin, N. & Genç, H. (2011). The effects of anger management education on the anger management skills of adolescents. Education and Science, 36(159), 236-254.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık
  • Canpolat, M. & Atıcı, M. (2017). Öfke kontrolü programının ortaokul öğrencilerinin öfke kontrolü becerilerine etkisi. Turkish Psychological Counselling and Guidance Journal, 7(47), 87-98.
  • Çankaya Çadırcıoğlu, D. (2023). Suça sürüklenen çocuklarla bilişsel davranışçı öfke kontrolü: bir grup çalışması. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 6(11), 7-18.
  • Çekiç, A. & Murat, M. (2011). Grupla psikolojik danışmanın ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öfke ile başa çıkabilme becerilerine etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 41-58.
  • Demir B. & Okanlı A. (2013). Hemodiyaliz hastalarında gevşeme egzersizi ve öfke eğitiminin öfke ifadelerine etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(4), 227-233.
  • Duran, Ö. & Eldeleklioğlu, J. (2005) Öfke kontrol programının 15-18 yaş arası ergenler üzerindeki etkililiğinin araştırılması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 267-280.
  • Duyan, V. & Gökçearslan, E. (2004). Sosyal grup çalışması uygulamasının psikolojik gereksinimlere etkisi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 15(1), 61-74.
  • Elkin, N. & Karaağlı, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Anadolu Kliniği, 21(1), 64-71.
  • Fidan, B. & Bulut Serin, N. (2021). An examination of the relationship between anger, aggression, and problem solving skills in secondary school students. Turkish Psychological Counselling and Guidance Journal, 11(63), 577-590.
  • Gül, N., Bal, C. G. & Tumurbağa, M. (2019). Sürekli öfke ve öfke ifade tarzının demografik özelliklerle ilişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 63-72.
  • Karataş, Z. (2009). Bilişsel davranışçı teknikler kullanılarak yapılan öfke yönetimi programının ergenlerin saldırganlığını azaltmadaki etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 12-24.
  • Koydemir, S. (2016). Grubun doğası ve yapısı. A. Demir & S. Koydemir (Ed.), Grupla Psikolojik Danışma içinde (ss. 1-23). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Mahat, P. & Sharma, V. V. (2011). Anger and its Management. Journal of Nobel Medical College, 1, 9-14.
  • Novaco, R. W. & Taylor, J. L. (2008). Anger and assaultiveness of male forensic patients with developmental disabilities: links to volatile parents. Aggressive Behaviour, 34(4), 380-393.
  • Özer, K. (1994). Sürekli öfke ve öfke ifadesi ölçeği ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 26-35.
  • Özkamalı, E. & Buğa, A. (2010). Bir öfke denetimi eğitimi programının üniversite öğrencilerinin sürekli öfke düzeylerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 50-59.
  • Puff, R. & Seghers, J. (2016). Öfke kontrol rehberi. (B. Tamer, Çev.). Olimpos Yayınları.
  • Rahmatulin, Z. (2015). Bilişsel davranışçı tekniklerle hazırlanan öfke grup terapisinin yetişkin kadınların öfkesi üzerinde etkililiği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Serin, N. B. (2019). The Impact of anger management training on anger, aggression and problem-solving skills of primary school students. International Online Journal of Education and Teaching, 6(3), 525-543
  • Soykan, Ç. (2003). Öfke ve öfke yönetimi. Kriz Dergisi, 11(2), 19-27.
  • Şakiroğlu, M. (2012). Öfkeyi olumlu kullanmak. Postiga Yayınları
  • Tekinsav Sütçü, G. S. (2006). Ergenlerde öfke ve saldırganlığı azaltmaya yönelik bilişsel davranışçı müdahale programının etkililiğinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.

ÖFKE KONTROL YÖNTEMLERİNDE GRUP ÇALIŞMASININ ETKİLİĞİ

Year 2023, Volume: 13 Issue: 4, 2394 - 2406, 25.12.2023
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1304364

Abstract

Toplumda var olan şiddet olguları gerek medyadaki olumsuz örnekler gerekse anne babanın olumsuz tutum ve davranışları neticesinde çocukları da etkilemeye başlamıştır. Bu noktada okullarda çocuk-aile-okul üçgeninde birincil önleme düzeyinde yapılacak olan çalışmalar şiddet ve kontrolsüz öfkeyi en aza indirme noktasında önemlidir. Bu çalışmanın amacı da çocukları okula devam eden bireylerin, öfke kontrol düzeylerini artırmaya yönelik grup çalışması uygulamak ve bu çalışmanın etkililiğini değerlendirmektir. Araştırmada bir okulda ailelere yönelik öfke kontrol yöntemleri hakkında seminer verilmiş, seminer sonrasında da katılımcılara ölçek uygulanmıştır. Yapılan değerlendirme neticesinde en yüksek puandan en düşük puana doğru sıralama yapılarak 30 kişi belirlenmiş, bu 30 kişi, 10’ar kişilik 3 farklı gruba ayrılarak grup çalışmasına dâhil edilmişlerdir. Grup çalışması süreci tamamlandıktan sonra kadınlara ölçek tekrar uygulanarak son test ölçümleri alınmıştır. Araştırmanın bulguları, grup çalışması sonrasında kadınların sürekli öfke alt ölçeğinden aldıkları puanların istatistiksel olarak anlamlı düzeyde azaldığı, öfke kontrolü alt ölçeğinden aldıkları puanların ise istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı sonucuna ulaştırmıştır.

References

  • Akdemir, N. T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Akgün, R. & Duyan, V. (2017). Öfke kontrolü grup çalışmasının adam öldürme veya yaralama suçundan hüküm giymiş kadınların öfke kontrolü becerilerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53), 650-657.
  • Albayrak, B. & Kutlu, Y. (2009). Ergenlerde öfke ifade tazı ve ilişkili faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 57-69.
  • Aydın, İ. H. & Değirmenci C. H. (2016). Öfke kontrolü ve motivasyon. Girdap Kitap
  • Bulut Serin, N. & Genç, H. (2011). The effects of anger management education on the anger management skills of adolescents. Education and Science, 36(159), 236-254.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık
  • Canpolat, M. & Atıcı, M. (2017). Öfke kontrolü programının ortaokul öğrencilerinin öfke kontrolü becerilerine etkisi. Turkish Psychological Counselling and Guidance Journal, 7(47), 87-98.
  • Çankaya Çadırcıoğlu, D. (2023). Suça sürüklenen çocuklarla bilişsel davranışçı öfke kontrolü: bir grup çalışması. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 6(11), 7-18.
  • Çekiç, A. & Murat, M. (2011). Grupla psikolojik danışmanın ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öfke ile başa çıkabilme becerilerine etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 41-58.
  • Demir B. & Okanlı A. (2013). Hemodiyaliz hastalarında gevşeme egzersizi ve öfke eğitiminin öfke ifadelerine etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(4), 227-233.
  • Duran, Ö. & Eldeleklioğlu, J. (2005) Öfke kontrol programının 15-18 yaş arası ergenler üzerindeki etkililiğinin araştırılması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 267-280.
  • Duyan, V. & Gökçearslan, E. (2004). Sosyal grup çalışması uygulamasının psikolojik gereksinimlere etkisi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 15(1), 61-74.
  • Elkin, N. & Karaağlı, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Anadolu Kliniği, 21(1), 64-71.
  • Fidan, B. & Bulut Serin, N. (2021). An examination of the relationship between anger, aggression, and problem solving skills in secondary school students. Turkish Psychological Counselling and Guidance Journal, 11(63), 577-590.
  • Gül, N., Bal, C. G. & Tumurbağa, M. (2019). Sürekli öfke ve öfke ifade tarzının demografik özelliklerle ilişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 63-72.
  • Karataş, Z. (2009). Bilişsel davranışçı teknikler kullanılarak yapılan öfke yönetimi programının ergenlerin saldırganlığını azaltmadaki etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 12-24.
  • Koydemir, S. (2016). Grubun doğası ve yapısı. A. Demir & S. Koydemir (Ed.), Grupla Psikolojik Danışma içinde (ss. 1-23). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Mahat, P. & Sharma, V. V. (2011). Anger and its Management. Journal of Nobel Medical College, 1, 9-14.
  • Novaco, R. W. & Taylor, J. L. (2008). Anger and assaultiveness of male forensic patients with developmental disabilities: links to volatile parents. Aggressive Behaviour, 34(4), 380-393.
  • Özer, K. (1994). Sürekli öfke ve öfke ifadesi ölçeği ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 9(31), 26-35.
  • Özkamalı, E. & Buğa, A. (2010). Bir öfke denetimi eğitimi programının üniversite öğrencilerinin sürekli öfke düzeylerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 50-59.
  • Puff, R. & Seghers, J. (2016). Öfke kontrol rehberi. (B. Tamer, Çev.). Olimpos Yayınları.
  • Rahmatulin, Z. (2015). Bilişsel davranışçı tekniklerle hazırlanan öfke grup terapisinin yetişkin kadınların öfkesi üzerinde etkililiği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Serin, N. B. (2019). The Impact of anger management training on anger, aggression and problem-solving skills of primary school students. International Online Journal of Education and Teaching, 6(3), 525-543
  • Soykan, Ç. (2003). Öfke ve öfke yönetimi. Kriz Dergisi, 11(2), 19-27.
  • Şakiroğlu, M. (2012). Öfkeyi olumlu kullanmak. Postiga Yayınları
  • Tekinsav Sütçü, G. S. (2006). Ergenlerde öfke ve saldırganlığı azaltmaya yönelik bilişsel davranışçı müdahale programının etkililiğinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied and Developmental Psychology (Other)
Journal Section PSİKOLOJİ
Authors

Abdulkadir Karabulut 0000-0002-5953-9823

Early Pub Date December 20, 2023
Publication Date December 25, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 4

Cite

APA Karabulut, A. (2023). ÖFKE KONTROL YÖNTEMLERİNDE GRUP ÇALIŞMASININ ETKİLİĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(4), 2394-2406. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1304364