Research Article
BibTex RIS Cite

Matematik dersine olan bağlılık: Ortaokul öğrencileri üzerinde bir araştırma

Year 2024, Volume: 14 Issue: 4, 2289 - 2302
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1516089

Abstract

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematik dersine olan bağlılık düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul dışı matematik dersi alma değişkenlerine göre incelenmesidir. Bu amaçla çalışmada, betimsel nitelik taşıyan tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni, Ordu ilinde öğrenim gören ortaokul öğrencileri oluşturmakta, örneklemini ise, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Ordu’daki bir devlet okulunda öğrenim gören 193 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile Rimm-Kauffman (2010) tarafından geliştirilen ve Akar ve diğerlerinin (2017) uyarladığı “Matematik Dersine Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler, ikili karşılaştırmalarda Student-t testi, çoklu kıyaslamalarda ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey çoklu karşılaştırma testleri ile değerlendirilmiştir. Araştırmada, cinsiyet değişkenine göre herhangi bir anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ancak, sınıf düzeyi değişkeninde, duyuşsal bağlılık ve bilişsel bağlılık alt boyutları ile matematik dersine bağlılık ölçeği toplam puanında; okul dışı ders alma durumu değişkeninde ise, sosyal bağlılık ve bilişsel bağlılık alt boyutlarında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgularda, 5. sınıf öğrencileri ile okul dışı matematik dersi alan öğrencilerin puan ortalamalarının yüksek olduğu saptanmıştır. Buna göre, her sınıf düzeyinde ve okul dışı ders almayan öğrenciler için matematiği daha ilgi çekici ve erişilebilir hale getirecek etkileşimli öğretim yöntemleri ile okul içi destek programları geliştirilmesi önerilebilir.

Ethical Statement

Bu araştırma, Ordu Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 2024-115 sayılı toplantıda onaylanmış ve gönüllülerden çalışmaya katılmak için yazılı bilgilendirilmiş onam alınmıştır.

References

  • Akar, S. G. M., Birgin, O., Göksu, B., Uzun, K., Gümüş, B., & Peker, E. S. (2017). Matematik dersine bağlılık ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8(1), 28-51.
  • Akoğlu, A. (2024). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik bağlılıklarının ve korkularının bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Aldan Karademir, Ç., & Yalçın, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynaklarının incelenmesi. JASS Studies: The Journal of Academic Social Science Studies, (76), 383-396.
  • Anbarlı, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin matematik çalışma stratejilerini kullanma ve matematik dersine bağlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık (school engagement) durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(26), 102-112.
  • Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to research in education (8th ed.). Wadsworth: Cengage Learning.
  • Attard, C. (2012). Engagement with mathematics: What does it mean and what does it look like? Australian Primary Mathematics Classroom, 17(1), 9-13.
  • Ayub, A. F. M., Yunus, A. S. M., Mahmud, R., Salim, N. R., ve Sulaiman, T. (2017). Differences in students’ mathematics engagement between gender and between rural and urban schools. AIP Conference Proceedings, 1795(1), 020025.
  • Bingham, G. E., & Okagaki, L. (2012). Ethnicity and student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 65-95). Springer US.
  • Bozpolat, E., & Koç, H. (2017). 8. sınıf öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 525-543.
  • Buckley, S. (2016). Gender and sex differences in student participation, achievement and engagement in mathematics. Australian Council for Educational Research (ACER). Retrieved from https://research.acer.edu.au/learning_processes/18
  • Can, S. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin okula bağlılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Research methods, design, and analysis (2nd ed.). Anı Yayıncılık.
  • Christenson, S. L., Reschly, A. L., Appleton, J. J., Berman-Young, S., Spanjers, D. M., & Varro, P. (2008). Best Practices in Fostering Student Engagement. In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best Practices in School Psychology (5th ed., pp. 1099-1119). National Association of School Psychologists.
  • Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy, and relatedness: A motivational analysis of self-system processes. In M. R. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Minnesota symposia on child psychology (Vol. 23, pp. 43-77). Erlbaum.
  • Deringöl, Y. (2020). Middle school students’ engagement in mathematics. Başkent University Journal of Education, 7(2), 180-188.
  • Finn, J. D., & Zimmer, K. S. (2012). Student engagement: What is it? Why does it matter? In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 97-131). Springer US.
  • Fredericks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School Engagement: Potential of The Concept, State of The Evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 85-95.
  • Günüç, S., & Kuzu, A. (2015). Student Engagement Scale: Development, Reliability, And Validity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(4), 587-610.
  • Günter, T. (2024). Argümantasyonla desteklenmiş PDÖ yaklaşımında HDR modeli kullanılarak geliştirilen senaryolarla ilgili öğrenci görüşleri nelerdir? Nöroendokrin. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(2), 366-385.
  • Kong, Q. P., Wong, N. Y., & Lam, C. C. (2003). Student engagement in mathematics: Development of instrument and validation of construct. Mathematics Education Research Journal, 15(1), 4-21.
  • Krause, K., & Coates, H. (2008). Students' engagement in first-year university. Assessment and Evaluation in Higher Education, 33(5), 493-505.
  • Kuh, G. D. (2009). What Student Affairs Professionals Need to Know About Student Engagement. Journal of College Student Development, 50(6), 683-706.
  • Lee, R. M., & Robbins, S. B. (2000). Understanding social connectedness in college women and men. Journal of Counseling & Development, 78(4), 484-491.
  • Leis, M., Schmidt, K. M., & Rimm-Kaufman, S. E. (2014). Using the partial credit model to evaluate the student engagement in mathematics scale. Journal of Applied Measurement, 16(3), 251-267.
  • Lewis, A. D. (2010). Facilitating student engagement: The importance of life satisfaction [Doctoral dissertation]. University of South Carolina. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • MEB, (2018). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. MEB Yayınları.
  • MEB, (2024). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. MEB Yayınları.
  • Moore, T. L. (2006). Social connectedness and social support of doctoral students in counselor education [Doctoral dissertation]. Idaho State University. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Newmann, F. M., Wehlage, G. G., & Lamborn, S. D. (1992). The significance and sources of student engagement. In F. M. Newmann (Ed.), Student engagement and achievement in American secondary schools (pp. 11–39). Teachers College Press.
  • Osterman, F. K. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (2012). Academic emotions and student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 259-282). Springer US.
  • Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 149-173). Springer.
  • Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S., & Barch, J. (2004). Enhancing students' engagement by increasing teachers' autonomy support. Motivation and Emotion, 28(2), 147-169.
  • Rimm-Kaufman, S. E. (2010). Student Engagement in Mathematics Scale (SEMS). Unpublished measure, University of Virginia, Charlottesville, VA.
  • Roberts, K. (2014). Engaging more women and girls in mathematics and STEM fields: The international evidence. Retrieved from http://amsi.org.au/publications/gender-report-20104/
  • Sevgi, S., Sarı, A. N., & Işık, C. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine bağlılığının ve matematik kaygılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 45-62.
  • Singh, K., Granville, M., & Dika, S. (2002). Mathematics and science achievement: Effects of motivation, interest, and academic engagement. The Journal of Educational Research, 95(6), 323-332.
  • Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85(4), 571-581.
  • Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children's behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 69(3), 493-525.
  • Stovall, I. (2003). Engagement And Online Learning. UIS community of practice for elearning. Retrieved from http://otel.uis.edu/copelEngagementandOnlineLearning.ppt
  • Swift, C. (2010). Academic Engagement. Quarterly Journal of Speech, 96(4), 443-449.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2024). https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi 12.06.2024).
  • Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents' perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal, 47, 633-642.
  • Willms, J. D. (2003). Student Engagement at School: A sense of belonging and participation: Results from PISA 2000. Organisation for Economic Cooperation and Development. Retrieved from https://www.oecd.org/education/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33689437.pdf
  • Yiğit, B., & Kaçire, İ. (2015). Ortaokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesine yönelik bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 309-319. Retrieved from http://sbed.mku.edu.tr/article/view/5000113974
  • Yurtbakan, E., Aydoğdu-İskenderoğlu, T., & Sesli, E. (2018). Öğrencilerin matematik dersindeki başarılarını arttırma yolları konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 101-119.

Engagement in mathematics: A study on secondary school students

Year 2024, Volume: 14 Issue: 4, 2289 - 2302
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1516089

Abstract

The purpose of this research is to examine the levels of middle school students' engagement in mathematics courses in terms of gender, grade level, and the variable of receiving outside-school mathematics lessons. For this purpose, a descriptive survey model was used in the study. The population of the study consists of middle school students studying in Ordu, and the sample consists of 193 students studying at a public school in Ordu during the 2023-2024 academic year. The data collection tools used in the research include the "Personal Information Form" developed by the researcher and the "Mathematics Engagement Scale" developed by Rimm-Kauffman (2010) and adapted by Akar and others (2017). The data were evaluated using the Student-t test for binary comparisons, one-way analysis of variance (ANOVA), and Tukey's multiple comparison tests for multiple comparisons. The research found no significant difference according to the gender variable. However, significant differences were found in the grade level variable in the sub-dimensions of affective engagement and cognitive engagement, as well as the total score of the mathematics engagement scale; and in the variable of receiving outside-school lessons in the sub-dimensions of social engagement and cognitive engagement. The findings revealed that the mean scores of 5th-grade students and students receiving outside-school mathematics lessons were higher. Accordingly, it is recommended to develop interactive teaching methods and in-school support programs to make mathematics more interesting and accessible for students at all grade levels and those who do not receive outside-school lessons.

References

  • Akar, S. G. M., Birgin, O., Göksu, B., Uzun, K., Gümüş, B., & Peker, E. S. (2017). Matematik dersine bağlılık ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8(1), 28-51.
  • Akoğlu, A. (2024). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik bağlılıklarının ve korkularının bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Aldan Karademir, Ç., & Yalçın, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynaklarının incelenmesi. JASS Studies: The Journal of Academic Social Science Studies, (76), 383-396.
  • Anbarlı, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin matematik çalışma stratejilerini kullanma ve matematik dersine bağlılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık (school engagement) durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(26), 102-112.
  • Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to research in education (8th ed.). Wadsworth: Cengage Learning.
  • Attard, C. (2012). Engagement with mathematics: What does it mean and what does it look like? Australian Primary Mathematics Classroom, 17(1), 9-13.
  • Ayub, A. F. M., Yunus, A. S. M., Mahmud, R., Salim, N. R., ve Sulaiman, T. (2017). Differences in students’ mathematics engagement between gender and between rural and urban schools. AIP Conference Proceedings, 1795(1), 020025.
  • Bingham, G. E., & Okagaki, L. (2012). Ethnicity and student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 65-95). Springer US.
  • Bozpolat, E., & Koç, H. (2017). 8. sınıf öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 525-543.
  • Buckley, S. (2016). Gender and sex differences in student participation, achievement and engagement in mathematics. Australian Council for Educational Research (ACER). Retrieved from https://research.acer.edu.au/learning_processes/18
  • Can, S. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin okula bağlılık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Research methods, design, and analysis (2nd ed.). Anı Yayıncılık.
  • Christenson, S. L., Reschly, A. L., Appleton, J. J., Berman-Young, S., Spanjers, D. M., & Varro, P. (2008). Best Practices in Fostering Student Engagement. In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best Practices in School Psychology (5th ed., pp. 1099-1119). National Association of School Psychologists.
  • Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy, and relatedness: A motivational analysis of self-system processes. In M. R. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Minnesota symposia on child psychology (Vol. 23, pp. 43-77). Erlbaum.
  • Deringöl, Y. (2020). Middle school students’ engagement in mathematics. Başkent University Journal of Education, 7(2), 180-188.
  • Finn, J. D., & Zimmer, K. S. (2012). Student engagement: What is it? Why does it matter? In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 97-131). Springer US.
  • Fredericks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School Engagement: Potential of The Concept, State of The Evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 85-95.
  • Günüç, S., & Kuzu, A. (2015). Student Engagement Scale: Development, Reliability, And Validity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(4), 587-610.
  • Günter, T. (2024). Argümantasyonla desteklenmiş PDÖ yaklaşımında HDR modeli kullanılarak geliştirilen senaryolarla ilgili öğrenci görüşleri nelerdir? Nöroendokrin. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(2), 366-385.
  • Kong, Q. P., Wong, N. Y., & Lam, C. C. (2003). Student engagement in mathematics: Development of instrument and validation of construct. Mathematics Education Research Journal, 15(1), 4-21.
  • Krause, K., & Coates, H. (2008). Students' engagement in first-year university. Assessment and Evaluation in Higher Education, 33(5), 493-505.
  • Kuh, G. D. (2009). What Student Affairs Professionals Need to Know About Student Engagement. Journal of College Student Development, 50(6), 683-706.
  • Lee, R. M., & Robbins, S. B. (2000). Understanding social connectedness in college women and men. Journal of Counseling & Development, 78(4), 484-491.
  • Leis, M., Schmidt, K. M., & Rimm-Kaufman, S. E. (2014). Using the partial credit model to evaluate the student engagement in mathematics scale. Journal of Applied Measurement, 16(3), 251-267.
  • Lewis, A. D. (2010). Facilitating student engagement: The importance of life satisfaction [Doctoral dissertation]. University of South Carolina. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • MEB, (2018). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. MEB Yayınları.
  • MEB, (2024). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. MEB Yayınları.
  • Moore, T. L. (2006). Social connectedness and social support of doctoral students in counselor education [Doctoral dissertation]. Idaho State University. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Newmann, F. M., Wehlage, G. G., & Lamborn, S. D. (1992). The significance and sources of student engagement. In F. M. Newmann (Ed.), Student engagement and achievement in American secondary schools (pp. 11–39). Teachers College Press.
  • Osterman, F. K. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (2012). Academic emotions and student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 259-282). Springer US.
  • Reeve, J. (2012). A self-determination theory perspective on student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 149-173). Springer.
  • Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S., & Barch, J. (2004). Enhancing students' engagement by increasing teachers' autonomy support. Motivation and Emotion, 28(2), 147-169.
  • Rimm-Kaufman, S. E. (2010). Student Engagement in Mathematics Scale (SEMS). Unpublished measure, University of Virginia, Charlottesville, VA.
  • Roberts, K. (2014). Engaging more women and girls in mathematics and STEM fields: The international evidence. Retrieved from http://amsi.org.au/publications/gender-report-20104/
  • Sevgi, S., Sarı, A. N., & Işık, C. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine bağlılığının ve matematik kaygılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 45-62.
  • Singh, K., Granville, M., & Dika, S. (2002). Mathematics and science achievement: Effects of motivation, interest, and academic engagement. The Journal of Educational Research, 95(6), 323-332.
  • Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85(4), 571-581.
  • Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children's behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 69(3), 493-525.
  • Stovall, I. (2003). Engagement And Online Learning. UIS community of practice for elearning. Retrieved from http://otel.uis.edu/copelEngagementandOnlineLearning.ppt
  • Swift, C. (2010). Academic Engagement. Quarterly Journal of Speech, 96(4), 443-449.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2024). https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi 12.06.2024).
  • Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents' perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal, 47, 633-642.
  • Willms, J. D. (2003). Student Engagement at School: A sense of belonging and participation: Results from PISA 2000. Organisation for Economic Cooperation and Development. Retrieved from https://www.oecd.org/education/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33689437.pdf
  • Yiğit, B., & Kaçire, İ. (2015). Ortaokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesine yönelik bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 309-319. Retrieved from http://sbed.mku.edu.tr/article/view/5000113974
  • Yurtbakan, E., Aydoğdu-İskenderoğlu, T., & Sesli, E. (2018). Öğrencilerin matematik dersindeki başarılarını arttırma yolları konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 101-119.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section Educational Sciences
Authors

Aysun İpekoğlu 0000-0001-9738-0692

İbrahim Kepceoğlu 0000-0002-5772-0987

Early Pub Date December 27, 2024
Publication Date
Submission Date July 14, 2024
Acceptance Date September 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 4

Cite

APA İpekoğlu, A., & Kepceoğlu, İ. (2024). Matematik dersine olan bağlılık: Ortaokul öğrencileri üzerinde bir araştırma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(4), 2289-2302. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1516089