Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematik dersine olan bağlılık düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul dışı matematik dersi alma değişkenlerine göre incelenmesidir. Bu amaçla çalışmada, betimsel nitelik taşıyan tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni, Ordu ilinde öğrenim gören ortaokul öğrencileri oluşturmakta, örneklemini ise, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Ordu’daki bir devlet okulunda öğrenim gören 193 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile Rimm-Kauffman (2010) tarafından geliştirilen ve Akar ve diğerlerinin (2017) uyarladığı “Matematik Dersine Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler, ikili karşılaştırmalarda Student-t testi, çoklu kıyaslamalarda ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey çoklu karşılaştırma testleri ile değerlendirilmiştir. Araştırmada, cinsiyet değişkenine göre herhangi bir anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ancak, sınıf düzeyi değişkeninde, duyuşsal bağlılık ve bilişsel bağlılık alt boyutları ile matematik dersine bağlılık ölçeği toplam puanında; okul dışı ders alma durumu değişkeninde ise, sosyal bağlılık ve bilişsel bağlılık alt boyutlarında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgularda, 5. sınıf öğrencileri ile okul dışı matematik dersi alan öğrencilerin puan ortalamalarının yüksek olduğu saptanmıştır. Buna göre, her sınıf düzeyinde ve okul dışı ders almayan öğrenciler için matematiği daha ilgi çekici ve erişilebilir hale getirecek etkileşimli öğretim yöntemleri ile okul içi destek programları geliştirilmesi önerilebilir.
Bu araştırma, Ordu Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 2024-115 sayılı toplantıda onaylanmış ve gönüllülerden çalışmaya katılmak için yazılı bilgilendirilmiş onam alınmıştır.
The purpose of this research is to examine the levels of middle school students' engagement in mathematics courses in terms of gender, grade level, and the variable of receiving outside-school mathematics lessons. For this purpose, a descriptive survey model was used in the study. The population of the study consists of middle school students studying in Ordu, and the sample consists of 193 students studying at a public school in Ordu during the 2023-2024 academic year. The data collection tools used in the research include the "Personal Information Form" developed by the researcher and the "Mathematics Engagement Scale" developed by Rimm-Kauffman (2010) and adapted by Akar and others (2017). The data were evaluated using the Student-t test for binary comparisons, one-way analysis of variance (ANOVA), and Tukey's multiple comparison tests for multiple comparisons. The research found no significant difference according to the gender variable. However, significant differences were found in the grade level variable in the sub-dimensions of affective engagement and cognitive engagement, as well as the total score of the mathematics engagement scale; and in the variable of receiving outside-school lessons in the sub-dimensions of social engagement and cognitive engagement. The findings revealed that the mean scores of 5th-grade students and students receiving outside-school mathematics lessons were higher. Accordingly, it is recommended to develop interactive teaching methods and in-school support programs to make mathematics more interesting and accessible for students at all grade levels and those who do not receive outside-school lessons.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 14, 2024 |
Acceptance Date | September 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |