Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin hizmet içi eğitimlere yönelik görüşleri

Year 2024, Volume: 14 Issue: 4, 2303 - 2313
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1517595

Abstract

Öğretmenlerin hizmet içi eğitimlere yönelik görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlayan bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni ile yürütülmüştür. Araştırma 13 katılımcı öğretmen ile gerçekleştirilmiştir ve araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış formunda yer alan 3 soruya elektronik ortamda katılımcılar tarafından yazılı olarak cevap verilmesi istenmiştir. Araştırmada yer alan katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Verilen cevaplar bir bütün haline getirilere içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir Bu kapsamda veriler önce kodlara ayrılmış ve temalar altında birleştirilmiştir. Tema ve kodlar yorumlanmış, açıklama ve görsellerle desteklenerek raporlandırılmıştır. Araştırmada geçerlik ve güvenirliğin sağlanması için verilerin toplanması aşamasında önyargılardan uzak durulmuştur ve katılımcı özellikleri detaylı olarak açıklanmıştır. Sorulara uzman görüşü alınarak son hali verilmiştir. Katılımcılara araştırmanın amacı ve konusu açıklanmıştır. Veriler iki uzman tarafından analiz edilerek karşılaştırılmıştır ve sonuçlar alıntılarla desteklenmiştir. Hizmet içi eğitimler öğretmenlerin akademik gelişimine yeni yöntem ve etkinlikler, güncellik, gelişmeleri öğrenme, eksikleri giderme, farklı bakış açısı ve düşünme becerileri; mesleki gelişimine bilgi ve becerilerin geliştirilmesi, yöntem ve teknikler, eksiklerin giderilmesi, yeni etkinlikler, öz farkındalık ve motivasyon; kişisel gelişimine özgüven, sosyal beceriler, işbirliği, iletişim ve kitap okuma alışkanlığı kazanmasına katkı sağladığı görülmektedir.

References

  • Akar Öztürk, E.(2010). Biyoloji öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları ve gözlemlenen bölgesel farklılıklar. Eğitim ve Bilim, 32(143), 68-79.
  • Akhan, O. (2021). Tarih öğretmenlerinin mesleki gelişimlerini sağlamaya yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(1), 384-398.
  • Altınışık, S. (2006). Hizmet içi eğitimin işlevlerine ilişkin görüş ve tutumlar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 362-372.
  • Arslan, H. & Şahin, İ. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin hizmet içi eğitim kurslarına yönelik görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 56-66.
  • Bağ, C. & Ay, Ş. Ç. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmen yeterlikleri ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 289-312.
  • Baskan, H. (2001). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin hizmet içi eğitim programlarının etkililiğine ilişkin algı ve beklentileri (Denizli ili örneği)( Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Budak, Y. (1999). Eğitimde toplam kalite yönetimi ve etkili okulun gerçekleştirilmesinde öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimin önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 251, 35-38.
  • Cemaloğlu, N., Kukul, V., Üstündağ, M. T., Güneş, E. & Arslangilay, A. S. (2018). Eğiticilerin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi: Bilecik ili örneği. Turkish Studies, 13(11), 399-420.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. USA: Sage Publications.
  • Day, C. (1999). Developing teachers: The challenges of lifelong learning. London: Falmer Press.
  • Erdem, A. R. & Şimşek, S. (2013). Öğretmenlere ve okul yöneticilerine verilen hizmet içi eğitimlerin irdelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 94-108.
  • Fraenkel, J., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill Education.
  • Harris, B. (1989). In-service education for staff development. Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • İnce, M., Karataş, S. & Çiftçi, A. (2019). Branş öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 2140- 2164.
  • Karadağ, R. (2015). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe öğretimine yönelik hizmet içi eğitimlere ilişkin görüşleri ve hizmet içi eğitim gereksinimleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 33-50.
  • Kayabaş, Y. (2008). Öğretmenlerin hizmet içi eğitimde yetiştirilmesinin önemi ve esasları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2(12), 9–32.
  • Keleşoğlu, S. & Yiğit, E.Ö. (2017). Yenilikçi tarih öğretimi hizmet içi eğitim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(1), 161-187.
  • Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kuş, Z. & Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretimi için sosyal bilgiler öğretmenlerinin beklentileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 69-91.
  • Merriam, S. M. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. CA: Jossey Bass.
  • Merriam, S.B., & Grenier, R.S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. CA: Jossey Bass.
  • Osamwonyi, E. F. (2016). In-Service education of teachers: Overview, problems and the way forward. Journal of Education and Practice, 7(26), 83-87.
  • Özan, M. B. & Dikici, A. (2001). Hizmet içi eğitim programlarının etkililiğinin değerlendirilmesi (fırat,, Marmara üniversitesi ve TÜBİTAK örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2) 225-240.
  • Özer, F., Kartal, E. E., Doğan, N., Çakmakçı, G., Serhat, İ. & Yalaki, Y. (2018). Öğretmen mesleki gelişim programına genel bir bakış: Model, süreç, engel, teori ve uygulama. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 63-97. Öztürk, M. & Sancak, S. (2007). Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2(7), 761-794. Patton, M.Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating, theory and practice. London: Sage Publishing.
  • Robson, C. (2011). Real world research. West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
  • Salihoğlu, M. & Yayla, A. (2023). Hizmet içi eğitimlerin öğretmen niteliğine olan etkisinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 134-153.
  • Sarıdaş, G. (2017). Çevrimiçi öğrenme topluluklarının öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisine yönelik öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sıcak, A. & Parmaksız, R. Ş. (2016). İlköğretim kurumlarındaki mesleki çalışmaların etkililiğinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 17-33.
  • Şen, S. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin eğitim gereksinimlerinin saptanması, hizmet içi eğitim ile yetiştirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 13, 111-121.
  • Şişman, M. (2008). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Tezcan, M. (1992). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Zirve Ofset.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. (2007). Öğretmenlerin hizmet içi eğitimine yönelik uzaktan eğitim platformu tasarımı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications. Thousand Oaks: Sage Publication.

Teachers' views on in-service training

Year 2024, Volume: 14 Issue: 4, 2303 - 2313
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1517595

Abstract

This research, which aims to reveal teachers' views on in-service trainings, was conducted with a phenomenological design from qualitative research methods. The research was carried out with 13 participant teachers and the participants were asked to answer 3 questions in the semi-structured form prepared by the researcher in electronic environment. The participants in the study were selected by criterion sampling method from purposeful sampling methods. The answers given were analysed by the content analysis method. In this context, the data were first divided into codes and combined under themes. Themes and codes were interpreted, supported with explanations and visuals and reported. In order to ensure validity and reliability in the research, prejudices were avoided during the data collection phase and participant characteristics were explained in detail. The questions were finalized after receiving expert opinion. The purpose and subject of the study were explained to the participants. The data were analysed and compared by two experts and the results were supported with quotations. It is seen that in-service trainings contribute to teachers' academic development in terms of new methods and activities, timeliness, learning about developments, eliminating deficiencies, different perspectives and thinking skills; professional development in terms of improving knowledge and skills, methods and techniques, eliminating deficiencies, new activities, self-awareness and motivation; personal development in terms of self-confidence, social skills, cooperation, communication and gaining the habit of reading books.

References

  • Akar Öztürk, E.(2010). Biyoloji öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları ve gözlemlenen bölgesel farklılıklar. Eğitim ve Bilim, 32(143), 68-79.
  • Akhan, O. (2021). Tarih öğretmenlerinin mesleki gelişimlerini sağlamaya yönelik görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(1), 384-398.
  • Altınışık, S. (2006). Hizmet içi eğitimin işlevlerine ilişkin görüş ve tutumlar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 362-372.
  • Arslan, H. & Şahin, İ. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin hizmet içi eğitim kurslarına yönelik görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 56-66.
  • Bağ, C. & Ay, Ş. Ç. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmen yeterlikleri ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 289-312.
  • Baskan, H. (2001). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin hizmet içi eğitim programlarının etkililiğine ilişkin algı ve beklentileri (Denizli ili örneği)( Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Budak, Y. (1999). Eğitimde toplam kalite yönetimi ve etkili okulun gerçekleştirilmesinde öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimin önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 251, 35-38.
  • Cemaloğlu, N., Kukul, V., Üstündağ, M. T., Güneş, E. & Arslangilay, A. S. (2018). Eğiticilerin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi: Bilecik ili örneği. Turkish Studies, 13(11), 399-420.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. USA: Sage Publications.
  • Day, C. (1999). Developing teachers: The challenges of lifelong learning. London: Falmer Press.
  • Erdem, A. R. & Şimşek, S. (2013). Öğretmenlere ve okul yöneticilerine verilen hizmet içi eğitimlerin irdelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 94-108.
  • Fraenkel, J., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill Education.
  • Harris, B. (1989). In-service education for staff development. Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • İnce, M., Karataş, S. & Çiftçi, A. (2019). Branş öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 2140- 2164.
  • Karadağ, R. (2015). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe öğretimine yönelik hizmet içi eğitimlere ilişkin görüşleri ve hizmet içi eğitim gereksinimleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 33-50.
  • Kayabaş, Y. (2008). Öğretmenlerin hizmet içi eğitimde yetiştirilmesinin önemi ve esasları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2(12), 9–32.
  • Keleşoğlu, S. & Yiğit, E.Ö. (2017). Yenilikçi tarih öğretimi hizmet içi eğitim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(1), 161-187.
  • Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kuş, Z. & Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretimi için sosyal bilgiler öğretmenlerinin beklentileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 69-91.
  • Merriam, S. M. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. CA: Jossey Bass.
  • Merriam, S.B., & Grenier, R.S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. CA: Jossey Bass.
  • Osamwonyi, E. F. (2016). In-Service education of teachers: Overview, problems and the way forward. Journal of Education and Practice, 7(26), 83-87.
  • Özan, M. B. & Dikici, A. (2001). Hizmet içi eğitim programlarının etkililiğinin değerlendirilmesi (fırat,, Marmara üniversitesi ve TÜBİTAK örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2) 225-240.
  • Özer, F., Kartal, E. E., Doğan, N., Çakmakçı, G., Serhat, İ. & Yalaki, Y. (2018). Öğretmen mesleki gelişim programına genel bir bakış: Model, süreç, engel, teori ve uygulama. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 63-97. Öztürk, M. & Sancak, S. (2007). Hizmet içi eğitim uygulamalarının çalışma hayatına etkileri. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2(7), 761-794. Patton, M.Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating, theory and practice. London: Sage Publishing.
  • Robson, C. (2011). Real world research. West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
  • Salihoğlu, M. & Yayla, A. (2023). Hizmet içi eğitimlerin öğretmen niteliğine olan etkisinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 134-153.
  • Sarıdaş, G. (2017). Çevrimiçi öğrenme topluluklarının öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisine yönelik öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sıcak, A. & Parmaksız, R. Ş. (2016). İlköğretim kurumlarındaki mesleki çalışmaların etkililiğinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 17-33.
  • Şen, S. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin eğitim gereksinimlerinin saptanması, hizmet içi eğitim ile yetiştirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 13, 111-121.
  • Şişman, M. (2008). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Tezcan, M. (1992). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Zirve Ofset.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. (2007). Öğretmenlerin hizmet içi eğitimine yönelik uzaktan eğitim platformu tasarımı (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications. Thousand Oaks: Sage Publication.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Educational Sciences
Authors

Mehmet Özcan 0000-0002-5451-0773

Early Pub Date December 27, 2024
Publication Date
Submission Date July 17, 2024
Acceptance Date September 18, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 4

Cite

APA Özcan, M. (2024). Öğretmenlerin hizmet içi eğitimlere yönelik görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(4), 2303-2313. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1517595