In the field of after-sales services in the furniture sector, it is aimed to increase customer satisfaction by responding to customers' calls for spare parts (repair-maintenance process using spare parts) in a shorter time, that is, by supplying spare parts in a shorter time and sending them to the relevant region, by performing repair-maintenance operations on their products in a shorter time. After all spare parts under the same call number reach the area, the customer's problematic product can only be repaired. The determination of the items that were taken together as an order under the same call number was made with the help of the Weka package program, with the help of data mining association analysis application. In order to increase customer satisfaction in the after-sales services sector, which is gaining importance day by day and is now accepted by everyone as being as important as production, the practice of keeping spare parts stock by making association analysis is the first application in this field. The association analysis study also has quite different application and usage areas. At the end of this study, an improvement of 19.3% was achieved in the spare part collection time from the warehouse.
Bu çalışmada mobilya sektöründe satış sonrası hizmetler alanında müşterilerin yedek parçalı çağrılarına (yedek parça kullanarak tamir-bakım yapma süreci) daha kısa sürede cevap vererek (yani yedek parçalarını daha kısa sürede tedarik edip ilgili bölgesine sevk ederek) daha kısa sürede ürünlerine tamir-bakım işlemlerini gerçekleştirmek ve böylece müşteri memnuniyetini artırmak amaçlanmıştır. Aynı çağrı numarasının altındaki tüm yedek parçalar bölgeye ulaştıktan sonra müşterinin sorunlu olan ürününün tamiratı ancak yapılabilir. Aynı çağrı numarası altında birlikte sipariş olarak çekilen kalemlerin tespiti Weka paket programı yardımıyla birliktelik analizi çıkarımı veri madenciliği uygulamasıyla yapılmıştır. Her geçen gün büyük önem kazanan ve en az üretim kadar büyük öneme sahip olduğu artık herkes tarafından kabul edilen satış sonrası hizmetler sektöründe müşteri memnuniyetini artırmak için birliktelik analizi yapılarak yedek parça stok tutma uygulaması bu alanda yapılan bir ilk uygulamadır. Birliktelik analizi çalışmasının oldukça farklı uygulama ve kullanım alanları da vardır. Bu çalışma sonunda depodan yedek parça toplama süresinde %19,3’lük bir iyileşme sağlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 1, 2023 |
Publication Date | October 15, 2023 |
Submission Date | October 25, 2022 |
Acceptance Date | August 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 4 |