Günümüzde YouTube özelinde sosyal medya insanların takip ettikleri dini öğrenim merkezlerinden biri haline gelmiştir. Nitekim insanlar sadece kitaplardan veya klasik sözlü anlatım yapan vaizlerden değil sosyal medyadan da dini bilgilerini öğrenebilmektedirler. Bu platformu aktif olarak kullanan ve video içerikler yayınlayan dindar kişilerin sayısı da giderek artmaktadır. YouTube’da insanlara İslam dininin ahlaki öğretilerini vaaz ederek anlatan bu kişiler söylem bağlamında metodolojileri modern olan fenomenlerdir. Sosyal medya kullanıcıları onları dinlerken sıkılmazlar. Bu kişiler teknolojik olanakları sonuna kadar kullanırlar. Ses kaliteleri kusursuzdur, görsel efektleri mükemmeldir. Sunumları uzun ve karmaşık değildir. Hazırladıkları videolar kısa, akılda kalıcı ve öz içeriklerden oluşmaktadır. İşte sosyal medyanın dini amaçlarla kullanılmasını sorunsallaştıran çalışma sosyal medya vaizi olarak nitelendirilen bu fenomenlerin YouTube uygulamasını nasıl kullandıklarını ve nasıl bir imaj çizdiklerini araştırmaktadır. Batı sosyal medyasında İslam dininin negatif gösterildiği bir dönemde bu husus daha da önemli hâle gelmiştir. Dijital din perspektifinden yürütülen araştırmada Serdar Tuncer, Bekir Develi, Hayati İnanç, Dursun Ali Erzincanlı ve Saliha Erdim gibi vaizlerin takipçi sayısı, program içerikleri, verdikleri mesajlar, hedef kitle, söylem dili ve vaizliğin ardalanı incelenmektedir. Araştırmada söylem analizi tekniği kullanılmştır. Sonuçlar YouTube’un medyatik bir dille dini ve ahlaki değerleri aktaran yeni vaizler oluşturduğunu göstermiştir. Dini programların varlığı ve etkisi radyoda, televizyonda olduğu kadar sosyal medyada da ilgi görmeye devam etmektedir.
Gerek yoktur
In today's context, YouTube has become one of the religious education centers that people follow on social media. Indeed, people can learn about religious teachings not only from books or traditional oral preachers but also from social media. The number of devout individuals actively using this platform and publishing video content is steadily increasing. Those who convey the ethical teachings of Islam to people on YouTube are modern phenomena in terms of discourse. Social media users do not get bored listening to them. These individuals utilize technological opportunities to the fullest extent. Their sound quality is flawless, and their visual effects are excellent. Their presentations are neither long nor complex. The videos they prepare consist of short, memorable, and concise content. This study problematizes the use of social media for religious purposes, investigating how these phenomena, referred to as social media preachers, utilize the YouTube application and the image they portray. This issue has become even more important during a period when Islam is portrayed negatively in Western social media. In the research conducted from the perspective of digital religion, the number of followers, program content, messages conveyed, target audience, discourse style, and the background of preachers like Serdar Tuncer, Bekir Develi, Hayati İnanç, Dursun Ali Erzincanlı, and Saliha Erdim are examined. Discourse analysis technique is employed in the study. The results indicate that YouTube has given rise to new preachers who convey religious and ethical values in a media-oriented manner. The presence and impact of religious programs continue to attract attention not only on radio and television but also on social media platforms.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1 |