The training inspectors should renovate and improve themselves personally and professionally to fulfill their roles effectively in the training system. Adaptation of the training inspectors to and changing and developing processes depends on passing through a planned and scheduled in-service training process as well as personal efforts. This study intends to determine in which fields the training inspectors shall need the in-service training and what extent these requirements shall be met and reveal any advices of the inspectors on elimination of any deficiencies. The study is a qualitative and descriptive study in screening models. 24 training inspectors in charge in Mersin city in 2011 constitute the work group of the study. Any data is collected in a semi-structured interview. Analysis of the obtained data is conducted by inductive content analysis method. According to the findings of the study, the training inspectors disqualify themselves mostly on `investigation,` while they find themselves sufficient mostly on `guidance and professional support.` The training inspectors state that their requirements on in-service training are determined by the ministry, and thus they met their professional requirements mostly with personal efforts. Furthermore, the training inspectors are satisfied with any means to meet any career development requirements, and give any suggestions on determination of courses, periods and participation of courses, training quality and professional support
Training Inspector In-service Training Supervision Professional Development Inspector Qualifications
Eğitim müfettişlerinin, eğitim sistemindeki rollerini etkin bir şekilde yerine getirmeleri için kişisel ve mesleki olarak kendilerini yenilemeleri ve geliştirmeleri gerekir. Eğitim müfettişlerinin değişen ve gelişen süreçlere uyum sağlamaları kişisel çabalarının yanında planlı ve programlı bir hizmet içi eğitim sürecinden geçirilmelerine bağlıdır. Bu araştırmada eğitim müfettişlerinin hangi alanlarda hizmet içi eğitime ihtiyacı olduğunu ve bu ihtiyaçların ne derece karşılandığını belirlemek ve eksikliklerin giderilmesi konusunda müfettişlerin önerilerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir durum çalışması olup, tarama modellerinden betimsel araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2011 yılında Mersin ilinde görevli 24 eğitim müfettişi oluşturmaktadır. Veriler yarı-yapılandırılmış görüşme ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi tümevarımcı içerik analizi yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre eğitim müfettişleri görev alanları ile ilgili olarak kendilerini en çok `rehberlik ve mesleki yardım`konusunda yeterli bulurken, en çok `soruşturma` alanında kendilerini yetersiz bulmaktadırlar. Eğitim müfettişleri hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının bakanlık merkezli belirlendiğini, bu nedenle mesleki gelişim ihtiyaçlarını genellikle bireysel çabaları ile karşıladıklarını belirtmektedirler. Ayrıca eğitim müfettişleri mesleki gelişim ihtiyaçlarının karşılanma yollarını yetersiz bulmakta; eğitimlerin tespiti, eğitimlerin süresi ve katılımı, eğitim kalitesi ve mesleki destek konularında önerilerde bulunmaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 2 |