The aim of this study was to determine the pre-service primary education teachers` views about reflective thinking skills and to find out the effects of pre-service teachers` genders, education types and class levels on these reflective thinking skills. Due to the lack of reaching the whole population, the selection of the sample was done by rational sampling method. The sampling of this study was consisting of 214 pre-service teachers from 3rd and 4th grades at Education Faculty of Pamukkale University in the academic year of 2011–2012. For data analysis, `SPSS for Windows 16.0 (Statistical Packages for Social Sciences)` package program was used. In order to collect the data, the reflective thinking scale developed by Güney (2008) was used. The Cronbach`s alpha reliability coefficient was found as r=0,90. The findings were analyzed by the techniques of descriptive statistics and nonparametric statistics. According to the results of the study, it was found that pre-service teachers views about reflective thinking skills were at the level of completely agree with 73.4%. In addition to this, it was found that there was a significant relation between pre-service teachers views about reflective thinking skills and their genders whereas there was not any significant relation between their reflective thinking skills and their education types and class levels.
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşlerini belirlemek ve cinsiyet, öğrenim türü, sınıf düzeyi değişkenlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Evrenin tamamına ulaşmak mümkün olmadığından sınıf öğretmeni adayları oranlı küme örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2011–2012 eğitim öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 214 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde `SPSS for Windows 16.0 (Statistical Packages for Social Sciences)` paket programı kullanılmıştır. Çalışmada, Güney (2008) tarafından geliştirilen `Yansıtıcı düşünme ölçeği` kullanılmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen Cronbach`s alpha güvenirlik katsayısı r=0,90 olarak bulunmuştur. Elde edilen nicel veriler, betimsel istatistik ve nonparametrik istatistik teknikleriyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşleri % 73.4 ile `Tamamen katılıyorum` düzeyinde bulunmuştur. Bununla beraber, sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşlerinde cinsiyet değişkenine göre anlamlı fark bulunurken; öğrenim türü ile sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı fark bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 1 |