The aim of this study was to reveal the perceptions of elementary classroom teacher candidates about âart education lessonsâ by analyzing their metaphors. The subject group consisted of 134 sophomore students,who took art education classes (both formal and evening lessons) at the Division of Elementary School Classroom Education in Fatih Faculty of Education at Karadeniz Technical University, during the academic year 2011/2012.Data was gathered by asking the students to complete the following sentences and fill in the blanks: âArt education lesson is likeâ¦Becauseâ¦â.This study sought to find answers tothe following questions: âWhat are the metaphors of classroom teacher candidates about âart education lesson?â, âWhich conceptual categories can be used to classify the metaphors of classroom teacher candidates' about âart education lesson'?â. Qualitative techniques were used for data analysis. According to the study's findings, metaphors can be used as a strong research tool for exploring, understanding and explaining the personal perceptions of classroom teacher candidates with regard to the art education lesson
Bu araştırmanın
temel amacı, ilköğretim bölümü sınıf öğretmenliği öğrencilerinin “Sanat Eğitimi
Dersi” kavramına ilişkin sahip oldukları algıların, metafor aracılığı ile ortaya
çıkarılmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, Karadeniz Teknik Üniversitesi
Fatih Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında, 2011–2012
eğitim- öğretim yılı bahar dönemi ikinci sınıfta “Sanat Eğitimi” dersi alan
örgün ve ikinci öğretimden toplam 134 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanabilmesi
için her öğrenciye “Sanat Eğitimi Dersi ... gibidir; çünkü ... ” cümlesi
yöneltilmiş ve boşlukların doldurulması istenmiştir. Araştırmada aşağıdaki
sorulara cevap aranmıştır: “Sınıf öğretmeni adaylarının “sanat eğitimi”
kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar nelerdir?”, “Sınıf öğretmeni
adaylarının “sanat eğitimi” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar hangi
kavramsal kategoriler altında toplanabilirler?” Araştırmanın veri analizinde
nitel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre metaforlar sınıf öğretmeni adaylarının Sanat
Eğitimi dersine ilişkin sahip oldukları kişisel algıları ortaya çıkartmada,
anlamada ve açıklamada güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 1 |