In this study, the results of studies about the usage of visual and audio contents in multimedia educational designs were examined and discussed. In studies analyzed, it has been generally observed that experimental surveys were performed for collective usage of visual (picture+text) and audial sources. Looking on results of these studies, when figures were used as visual inducer in multimedia designs and texts were also used simultaneously, cognitive load and split attention arised by the attempt to reach the information through the same (visual) source. Instead of using both visual inducers together, using different visual and audial presentation types together gave more effective educational results. In most studies, it was emphasized that the information presented by multiple sources should be given simultaneously and as integrated each other.
Bu çalışmada, görsel ve işitsel öğelerin çoklu ortam öğretim tasarımlarında kullanımı ile ilgili yapılmış çalışma sonuçları incelenerek tartışılmıştır. İncelenen araştırmalarda, genel olarak görsel (resim+metin) ve işitsel kaynakların birlikte kullanımları üzerine deneysel çalışmalar yapıldığı görülmektedir. Bu araştırmaların sonuçlarına bakıldığında, çoklu ortam tasarımlarında görsel uyarıcılar olarak resimler kullanıldığında, eş zamanlı olarak metinlerin kullanılması, aynı kanal (görsel) üzerinden bilginin alınmaya çalışılmasıyla bilişsel yüke ve bölünmüş dikkat etkisine neden olmaktadır. İki görsel uyarıcının birlikte kullanılması yerine, görsel ve işitsel farklı sunum türlerinin bir arada kullanılması daha etkili öğrenme sonuçları vermektedir. Çoklu kaynaklardan sunulan bilgilerin, eşzamanlı ve birbirlerine entegre edilmiş olarak verilmesi gerektiği de araştırmalarda vurgulanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 3 |