The research is conducted to 81 students who study at Fırat University, Science Teaching Programme of Education Faculty and investigated whether there is a significant difference some of the variables in terms of their preferred styles of thinking. In this research âThinking Style Scaleâ which Ali Murat Sünbül translated to Turkish, was used in order to determine the students'thinking styles. The students' marks in Fall Semester in 2009-2010 Academic Year determined their success scores regarding Chemistry. The differences thinking styles of teacher candidates were analyzed as descriptive with model of scan. Independent sample t-test and one- way varience anaysis on the SPSS program were used in order to analyze the data of the study. As a result of work, the students who have low success levels in Chemistry, prefer subjective thinking style much more than the students who have higher success levels. The female students, prefer extroverted style of thinking much more than the male students. When we look at the thinking styles depending on age, those who are older prefer holistic thinking style much more than those who are younger. It was found out that the students whose mothers have higher educational level, prefer subjective thinking style. Also it was seen that the students who go to school at night prefer normative and introverted thinking styles more than those who study at school at daytime.
Bu çalışmada, Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programındaki 81 öğretmen adayının, bazı değişkenler açısından tercih ettikleri düşünme stilleri arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada öğrencilerin düşünme stillerini belirlemek için Ali Murat Sünbül'ün Türkçe'ye çevirdiği âDüşünme Stilleri Ölçeğiâ kullanılmıştır. Öğrencilerin kimya dersine ilişkin başarı puanları, 2009–2010 öğretim yılı güz yarıyılı notlarından elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının düşünme stilleri farklılıkları tarama modeliyle betimsel olarak analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programında bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda, kimya başarı düzeyi düşük olan öğrencilerin diğer başarı düzeylerine sahip olan öğrencilere göre daha çok öznel düşünme stilini, kız öğrencilerin, erkek öğrencilere göre dışadönük düşünme stilini tercih ettikleri tespit edilmiştir. Yaşa bağlı olarak düşünme stillerine bakıldığında, yaşı büyük olanların küçük olanlara göre daha çok bütüncül düşünme stilini tercih ettikleri görülmüştür. Anne eğitim durumu yüksek olan öğrencilerin öznel düşünme stilini kullandıkları bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 3 |