The purpose of this study is to compare the impact of video lectures which were recorded by a video camera and which were recorded by computer screen capture software on freshmen students' derivative subject achievement with the freshmen students who took the same subject in a traditional way. Prestest-postest control group design was used to explain the effects of video lectures on students' derivative achievement. The students in treatment groups were randomly assigned to treatment group 1 (n=28), treatment group 2 (n=27), control group 1 (n=28) and control group 2 (n=64). Derivative achievement test (KR-20 reliability coefficient .81) which was developed by Altıparmak and Acar (2005) was used as a data collection tool. Results obtained by the analysis of derivative achievement test indicated a significant difference between achievement test scores of treatment and control groups (p=0.001, Å2= 0,22). However, regarding to the posttest scores there is no significant difference between the treatment group 1 and treatment group 2 groups.
Bu araştırmada, matematik öğretimi için farklı iki ortamda kaydedilen video dersleri izleyen öğrenciler ile bu video dersleri izlemeyen öğrencilerin türev başarıları karşılaştırılmaktadır. Video derslerin öğrencilerin başarılarına etkisini açıklamada ön test-son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Seçkisiz olarak gruplara atanan öğrenciler deney 1 (n=28), deney 2 (n=27), kontrol 1 (n=28) ve kontrol 2 (n=64) olarak gruplara ayrılmışlardır. Araştırmada, verilerin toplanması için Altıparmak ve Acar (2005) tarafından geliştirilen türev başarı testi (KR güvenirlik katsayısı .81) veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, Web destekli matematik öğretiminde kullanılan video ders uygulamalarının, video ders izlemeyen öğrenci grubuna göre öğrenci başarısına anlamlı derecede olumlu etki ettiğini göstermektedir (p=0.001, Å2= 0,22). Ancak, deney 1 ile deney 2 grubundaki öğrencilerin türev başarı son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |