Websites are one of the most important introductory tools for institutions. However, due to their hyper nature they may become very complicated and disturb visitors' information retrieval sessions. This situation negatively affects visitors' navigational performances. Researchers surveyed the related literature and compiled a set of 13 navigation facilitators. Using these facilitators, an evaluation form was created and websites of 102 Turkish state universities were evaluated in August 2011. Results indicate heavy use of typographic features like font faces and image links, but mere use of position indicators and navigational aids for people with disabilities.
Günümüzde kurumların en önemli tanıtım araçlarından biri olan web siteleri, kullanıcıların gezinimlerini zorlaştıracak düzeyde karmaşık olabilmektedir. Bu karmaşıklık bireylerin bilgi edinme performanslarını olumsuz yönde etkilemektedir. Gerçekleştirilen çalışmada, bu sorunu çözmek için kullanılabilecek web sitesi gezinim araçları alanyazın taraması sonucunda derlenmiştir. 13 maddelik değerlendirme formu ile 2011 yılı Ağustos ayı içinde Türkiye'de faaliyet gösteren 102 devlet üniversitesi web siteleri bu çerçevede değerlendirilmiştir. Tarama modeli ile desenlenen araştırma sonucunda üniversite web sitelerinde font farklılığı, grafik bağlantıları gibi tipografik öğeler yoğun biçimde kullanılırken, konum bilgisi, engelli bireylere yardımcı araçlar gibi öğelerin kullanımının düşük olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |