BibTex RIS Cite

DEVELOPMENT OF A JOB SATISFACTION SCALE FOR INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY COORDINATORS AT SCHOOLS

Year 2012, Volume: 7 Issue: 2, 599 - 612, 01.03.2012

Abstract

The aim of this study is to develop a job satisfaction scale for Information and Communication Technology (ICT) coordinator teachers at schools. The study was designed in survey format. The data were collected from 20 ICT coordinators who were reachable. The process of scale development is composed of three phases; identification, analysis and producing the final form. In the identification phase, a pool of items was formed through review of the related literature and informal interviews which were conducted with four ICT coordinators. The item pool was examined by three specialists and three Turkish Language specialists, and the items were selected in the light of their suggestions for the draft scale. In the analysis phase, Content Validity Ratio (CVR) analysis was conducted for the draft scale. In this phase, ICT coordinators examined the draft scale as field specialists and decided whether each item is necessary or not to measure their job satisfaction. Then, their responses were analyzed with CVR analysis. The items with low CVR were removed from the scale. Finally, considering the items with high CVR and comments and suggestions from the participants, the job satisfaction scale was given the final form.

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ

Year 2012, Volume: 7 Issue: 2, 599 - 612, 01.03.2012

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Bilişim Teknolojisi Formatör Öğretmenleri (BİTEFO)`nin iş doyum düzeylerini belirlemeye yönelik bir iş doyum ölçeği geliştirmektir. Araştırma tarama modeli çerçevesinde yürütülmekte olup, çalışmanın katılımcıları erişilebilen 20 formatör öğretmendir. Ölçek geliştirme sürecinde, belirleme, analiz ve ölçeğin nihai formunu oluşturma süreçleri yer almaktadır. Belirleme sürecinde, ilgili alanyazın incelenerek ve dört formatör öğretmenle görüşmeler yapılarak çevre değişkenleri belirlenmiş ve madde havuzu oluşturulmuştur. Analiz sürecinde ise oluşturulan taslak form üzerinde Kapsam Geçerlik Oranı (KGO) analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda KGO`su düşük olan maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Son olarak yüksek KGO değerli maddeler ve katılımcılardan gelen yorum ve öneriler dikate alınarak ölçeğin nihai formu oluşturulmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Hamide Sahınkayası This is me

Özge Kelleci This is me

Yunis Şahinkayası This is me

Publication Date March 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Sahınkayası, H., Kelleci, Ö., & Şahinkayası, Y. (2012). BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ. Education Sciences, 7(2), 599-612. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Sahınkayası H, Kelleci Ö, Şahinkayası Y. BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ. Education Sciences. March 2012;7(2):599-612. doi:10.12739/10.12739
Chicago Sahınkayası, Hamide, Özge Kelleci, and Yunis Şahinkayası. “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ”. Education Sciences 7, no. 2 (March 2012): 599-612. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Sahınkayası H, Kelleci Ö, Şahinkayası Y (March 1, 2012) BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ. Education Sciences 7 2 599–612.
IEEE H. Sahınkayası, Ö. Kelleci, and Y. Şahinkayası, “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ”, Education Sciences, vol. 7, no. 2, pp. 599–612, 2012, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Sahınkayası, Hamide et al. “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ”. Education Sciences 7/2 (March 2012), 599-612. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Sahınkayası H, Kelleci Ö, Şahinkayası Y. BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ. Education Sciences. 2012;7:599–612.
MLA Sahınkayası, Hamide et al. “BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ”. Education Sciences, vol. 7, no. 2, 2012, pp. 599-12, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Sahınkayası H, Kelleci Ö, Şahinkayası Y. BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ OKUL FORMATÖR ÖĞRETMENLERİ İÇİN İŞ DOYUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ. Education Sciences. 2012;7(2):599-612.