The aim of this study is to develop a job satisfaction scale for Information and Communication Technology (ICT) coordinator teachers at schools. The study was designed in survey format. The data were collected from 20 ICT coordinators who were reachable. The process of scale development is composed of three phases; identification, analysis and producing the final form. In the identification phase, a pool of items was formed through review of the related literature and informal interviews which were conducted with four ICT coordinators. The item pool was examined by three specialists and three Turkish Language specialists, and the items were selected in the light of their suggestions for the draft scale. In the analysis phase, Content Validity Ratio (CVR) analysis was conducted for the draft scale. In this phase, ICT coordinators examined the draft scale as field specialists and decided whether each item is necessary or not to measure their job satisfaction. Then, their responses were analyzed with CVR analysis. The items with low CVR were removed from the scale. Finally, considering the items with high CVR and comments and suggestions from the participants, the job satisfaction scale was given the final form.
Bu araştırmanın amacı, Bilişim Teknolojisi Formatör Öğretmenleri (BİTEFO)`nin iş doyum düzeylerini belirlemeye yönelik bir iş doyum ölçeği geliştirmektir. Araştırma tarama modeli çerçevesinde yürütülmekte olup, çalışmanın katılımcıları erişilebilen 20 formatör öğretmendir. Ölçek geliştirme sürecinde, belirleme, analiz ve ölçeğin nihai formunu oluşturma süreçleri yer almaktadır. Belirleme sürecinde, ilgili alanyazın incelenerek ve dört formatör öğretmenle görüşmeler yapılarak çevre değişkenleri belirlenmiş ve madde havuzu oluşturulmuştur. Analiz sürecinde ise oluşturulan taslak form üzerinde Kapsam Geçerlik Oranı (KGO) analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda KGO`su düşük olan maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Son olarak yüksek KGO değerli maddeler ve katılımcılardan gelen yorum ve öneriler dikate alınarak ölçeğin nihai formu oluşturulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |