The aim of this study is to determine of students` problem solving skillsthat studying in different departments of Pamukkale University Educatioanl Faculty, investigate problem solving skills for the porposes of differet variables and expand some suggestions. The sample of this study consists of 452 students that chosen random from different departments of Pamukkale University Educational Faculty. In this research Heppner and Petersen`s "Proble Solving Inventory" and "Personel Information Form" prepared by researchers were used for data collection. The data wwas analyzed by SPSS 13.0. Statistical techniques such as frequency, percentage, arithmetic mean, standart deviation, independent sample t test, anova and tekey were used. According to findings there is no significant difference for problem solving skills of students` sub dimensions and total score for gender, socia-economic status. There found to be significant difference for; Department variable on impatiant, deliberative planning approach sub dimensions and total scores; Graduated high school variable on impatient, self-reliant approach sub dimensions. Graduated field study variable on impatient, deliberative approach sub dimensions
Araştırmanın amacı, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören birinci sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerini belirlemek, öğrencilerin problem çözme becerilerini farklı değişkenler açısından incelemek ve bu doğrultuda öneriler geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini 2009-10 eğitim öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi birinci sınıflarından random yolla seçilen 452 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen "Problem ÇÖzme Envanteri" ve araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma süresince elde edilen veriler, SPSS 13.0 istatistik paket programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Araştırma sürecinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t testi, ANOVA ve tukey HSD istatistiksel teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin problem çözme becerisi alt boyutlarına ve toplamına ait ortalamaların, cinsiyet ve ekonomik düzey değişkenine değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı; bölüm değişkenine göre, aceleci yaklaşım, düşünen yaklaşım, planlı yaklaşım alt boyutları ve toplam puana; mezun olunan lise türü değişkenine göre aceleci yaklaşım ve güvenli yaklaşım boyutlarında, mezun olunan alan değişkenine göre aceleci yaklaşım ve düşünen yaklaşım alt boyutlarında anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |