Summary Art, music and physical education courses are among the lessons supporting the studentsâaâ¬a⢠physical, intellectual and mental development, most. These courses are the most contributing lessons to studentsâaâ¬a⢠expressing themselves, developing creativity, providing aesthetic development, acquiring self-confidence and recognizing themselves in respect of period. Consequently, it is important that these coursesâaâ¬a⢠being used in accordance with their aims because of qualifications. Within this analyse, it is targeted to determine how primary school teachers teach the physical education, music and art courses, whether these courses are carried out in accordance with their aims or not and the point of view of primary school teachers This analyse has the quality of scanning model, Methods of literature scanning , interview and observation have been used. The way of assigning segment has not been followed, twelve Primary School, Level I teachers , who admitted to attend on the base of volunteering, have been interviewed. It has been determined that these courses have not been taught in accordance with these aims, can not provide necessary contribution to studentsâaâ¬a⢠individual development and socialisation , teachers do not have enough knowledge of teaching these courses and subjects which could not be taught at the right time are thought during these lessons. Keywords: Individual Development, Socialisation, Courses of Physical Education, Music, Art
Resim, müzik ve beden eğitimi dersleri öğrencilerin bedensel,
zihinsel ve duyuşsal gelişimlerini en fazla destekleyen dersler arasındadır. Bu
dersler öğrencilerin kendilerini ifade edebilmelerine, yaratıcılıklarını
geliştirmelerine, estetik gelişim sağlamalarına, özgüven kazanmalarına ve
kendilerini tanımalarına dönem itibariyle en fazla katkı sağlayacak derslerdir.
Dolayısıyla bu derslerin bu özellikleri nedeniyle amaçlarına uygun kullanılması
da önemlidir. Bu çalışmada, İlköğretim sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi,
resim ve müzik derslerini nasıl işledikleri, derslerin amaçlarına uygun olarak
yapılıp yapılmadığını ve bu derslere ilköğretim sınıf öğretmenlerinin bakış
açılarının tespitinin yapılası amaçlanmıştır. Araştırma tarama modeli
niteliğinde olup literatür taraması, görüşme teknikleri kullanılmıştır.
Örneklem belirlenmesinde örnekleme yoluna gidilmemiş olup, gönüllülük esasına
dayalı olarak katılmayı kabul eden 12 ilköğretim birinci kademe sınıf öğretmeni
ile görüşme yapılmıştır. Belirtilen
derslerin amaçlarına uygun işlenmediği, öğrencilerin bireysel gelişim ve
sosyalleşmelerine gereken katkıyı sağlayamadığı, öğretmenlerin bu dersler konusunda
yeterli bilgiye sahip olmadıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |