V-diagrams which one of the new learning and alternative assessment strategies in science education. In this study, has been investigated effect of v-diagram on understanding of Newton's laws of motion and attitude towards physics laboratory in preservice physics teachers. The participants are 73 physics students enrolling to the art-science faculty physics program of Suleyman Demirel University in Turkey. The participants of the study took Mechanics Laboratory-II course in 2008â"2009 fall semester. In the study which was done with a pre-test post-test experimental-control group design, experimental group courses were done laboratory reports with v-diagram, the control group's courses were done laboratory reports classical methods. It has been used Attitude Scale towards Physics Laboratory (ASPL) and Newton Conceptual Understanding Test (NCUT) for determining data. After the fourteen weeks of application, the results of study emerged, v-diagram has caused to more increase understanding of Newtonian law of motion than classical laboratory reports, but not difference at attitude towards physics laboratory.
V diyagramları fen eğitiminde yeni öğrenme ve alternatif değerlendirme stratejilerinden biridir. Bu çalışmada, v-diyagramlarının fizik öğretmen adaylarının Newton Hareket Kanunlarını anlamasına ve fizik laboratuarına karşı geliştirdikleri tutuma etkisi araştırılmıştır. 2008-2009 güz döneminde Süleyman Demirel Üniversitesi Fizik Bölümü'nde Mekanik II laboratuarı dersini gören 73 öğrenci katılımcı olarak alınmıştır. Ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı çalışmada, deney grubu deney raporlarını v-diyagramını yaparken, kontrol grubu klasik yöntemle yapmışlardır. Veri toplama aracı olarak, Fizik Laboratuvarı Tutum Ölçeği (FLTÖ) ve Newton Kavramsal Anlama Testi (NKAT) kullanılmıştır. 14 haftalık uygulama sonucunda deney grubundaki öğrencilerin Newton Kanunlarını anlamaları artış kontrol grubundaki öğrencilere göre daha fazla olurken, fizik laboratuarına yönelik tutumlarda farklılık olmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |