In this study the effect of Turkish instruction based on reading comprehension strategy on students` attitudes towards reading and retention was investigated. The pre-test/post-test control group experimental design was used in the study. The groups were created according to one control and one experimental group design. Both groups were instructed by their own teachers in order not to decrease the reliabiltiy. The study was carried out with fifth grade students` attending an elementary school in centre of Denizli in spring of 2010-2011 academic term. A sample of 55 students (27 of them experimental, 28 of them control group) participated in this study. The data was analyzed by SPSS 13. Statisticak techniques such as frequency, percentage, arithmetic mean, standart deviation, paired sample t-test, independent sample t test, covareiance (ANCOVA), repeated anova analyses were used. According to findings, there found to be a significant difference between the control group which was instructed based on the current curriculum and the post test scores of the experimental group which was instructed based on reading comprehension strategy. However this difference diseppeared after the retention test. According to findings of longitudinal study, there found to be significant difference between the pre-test, post-test and retention tests of experimental group. There was no significant difference between the pre-test, post-test and retention tests of control group.
Bu çalışmada okuduğunu anlama stratejisi temel alınarak yapılan Türkçe öğretiminin, öğrencilerin okumaya yönelik tutum ve bu tutuma ilişkin kalıcılığına etkisi araştırılmıştır. Araştırma deneysel araştırma modellerinden öntest sontest kontrol gruplu deneme modeline göre desenlenmiştir. Çalışmada gruplar bir kontrol bir deney grubu desenine göre oluşturulmuştur. Her iki grupte da dersler güvenilirliğin düşmemesi adına sınıf öğretmenlerince yürütülmüştür. Araştırma 2010-2011 öğretim yılı bahar döneminde Denizli ili merkez ilçesinde yer alan bir ilköğretim okulunun beşinci sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunda deney grubu 27 öğrenci; kontrol grubu 28 öğrenci olmak üzere 55 öğrenci yer almıştır. Araştırma süresince elde edilen veriler SPSS 13.0 programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Araştırma sürecinde yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, faktör analizi, eşli ve bağımsız gruplar t testi, kovaryans (ANCOVA) ve tekrarlı (repeated) anova analizleri kullanulmıştır. Araştırma sonucunda okuduğunu anlama stratejisinin kullanıldığı deney grubunun okumaya yönelik tutum son test puanları ile mevcut programa dayalı olarak öğretin uygulandığı kontrol grubunun okumaya yönelik tutum son test puanları arasında anlamlı bir farklılığın oluştuğu ancak kalıcılık testi sonucunda ortay çıkan bu anlamlı farklılığın ortadan kalktığı gözlenmiştir. Yapılan boylamsal analizler sonucunda da deney grubu öğrencilerinin öntest, sontest, kalıcılık testi puanları arasında sontest ve kalıcılık testi lehine anlamlı bir farklılık meydana gelirken, kontrol grubunun öntest, sontest ve kalıcılık testi puanları arasında herhangi bir farklılık ortaya çıkmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 2 |