Research Article
BibTex RIS Cite

THE CHALLENGES THAT PROSPECTIVE TEACHERS FACE IN GAINING INFORMATION LITERACY SKILLS

Year 2011, Volume: 6 Issue: 1, 119 - 138, 01.02.2011

Abstract

Information literacy consists of finding, retrieving, analyzing and using information by using a wide range of sources. The aim of this study is to examine the challenges that prospective teachers face in gaining the skills related to information literacy. We aimed to see if students' views differed in terms of gender, university entrance score and department variables. The population of the study consists of fourth year students enrolled at the Faculty of Education of Fyrat University. The whole population was considered as the sample of the study. "Media Literacy Scale" developed by Polat (2005) was used as data collection tool. Independent samples t test and One way Anova were used to analyze the data. Students' views differed toward in terms of gender, university entrance scores and department variables.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ

Year 2011, Volume: 6 Issue: 1, 119 - 138, 01.02.2011

Abstract

Bilgi okuryazarlığı değişik kaynaklardan bilgiyi bulma, ona erişme, onu analiz etme ve değerlendirmedir. Araştırma ile öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı becerilerindeki zorlanma düzeylerini ortaya koyma ve buna ilişkin görüşlerinin cinsiyetlerine, üniversiteye giriş puan türlerine, öğrenim gördükleri bölüm/program değişkenine göre farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Evrenin tamamı örneklem olarak alınmıştır. Veri toplama aracı olarak Polat (2005a) tarafından geliştirilen “Bilgi Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma ile öğrencilerin bilgi okuryazarlığı becerilerindeki zorlanma düzeylerinin cinsiyetlerine, üniversiteye giriş puan türlerine, öğrenim gördükleri bölüm/programa göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Mehmet Nuri Gömleksiz This is me

Ümmühan Öner Öner This is me

Publication Date February 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Gömleksiz, M. N., & Öner, Ü. Ö. (2011). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ. Education Sciences, 6(1), 119-138.
AMA Gömleksiz MN, Öner ÜÖ. ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ. NWSA. February 2011;6(1):119-138.
Chicago Gömleksiz, Mehmet Nuri, and Ümmühan Öner Öner. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ”. Education Sciences 6, no. 1 (February 2011): 119-38.
EndNote Gömleksiz MN, Öner ÜÖ (February 1, 2011) ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ. Education Sciences 6 1 119–138.
IEEE M. N. Gömleksiz and Ü. Ö. Öner, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ”, NWSA, vol. 6, no. 1, pp. 119–138, 2011.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - Öner, Ümmühan Öner. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ”. Education Sciences 6/1 (February 2011), 119-138.
JAMA Gömleksiz MN, Öner ÜÖ. ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ. NWSA. 2011;6:119–138.
MLA Gömleksiz, Mehmet Nuri and Ümmühan Öner Öner. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ”. Education Sciences, vol. 6, no. 1, 2011, pp. 119-38.
Vancouver Gömleksiz MN, Öner ÜÖ. ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ OKURYAZARLIĞI BECERİLERİNDEKİ ZORLANMA DÜZEYLERİ. NWSA. 2011;6(1):119-38.