Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF MULTIPLE INTELLIGENCE THEORY ON ACHIEVEMENT, ATTITUDE AND RETENTION

Year 2011, Volume: 6 Issue: 1, 147 - 168, 01.02.2011

Abstract

The purpose of the present study is to investigate the effects of multiple-intelligence theory on students' achievement, attitude and retention. The study employed quasi-experimental design. The study was carried out with fifth grade students from Atatürk Primary School in Köyceğiz, Muğla in 2004-2005 school year. The participants were divided into two groups as control and experimental groups. Traditional way of teaching was employed in the control group and multiple-intelligence-based teaching was used in the experimental group. The data obtained were analyzed through dependent and independent-samples t-test. The findings revealed that there are significant differences between the achievement, attitude, and retention of the experimental group and control group favoring the experimental group students exposed to multiple-intelligence based teaching.

ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ

Year 2011, Volume: 6 Issue: 1, 147 - 168, 01.02.2011

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Çoklu Zekâ Kuramı’na dayalı öğretimin öğrencilerin erişi, tutum ve kalıcılık düzeyleri üzerine olan etkilerini araştırmaktır. Araştırmada yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma, 2004-2005 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Muğla ili Köyceğiz ilçesindeki Pansiyonlu Atatürk İlköğretim Okulu beşinci sınıf öğrencilerinden iki grup üzerinde yürütülmüştür. Kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemi, deney grubunda Çoklu Zekâ Kuramı’na dayalı öğretim yöntemi uygulanmıştır. Verilerin analizi, bağımlı ve bağımsız gruplar t testi ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular, Çoklu Zekâ Kuramı’na dayalı öğretim yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin başarı, tutum ve kalıcılık düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlı fark olduğunu göstermiştir. 

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Şendil Can This is me

Derya Gök Altun This is me

Mansur Harmandar This is me

Publication Date February 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Can, Ş., Altun, D. . G., & Harmandar, M. (2011). ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ. Education Sciences, 6(1), 147-168.
AMA Can Ş, Altun DG, Harmandar M. ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ. Education Sciences. February 2011;6(1):147-168.
Chicago Can, Şendil, Derya Gök Altun, and Mansur Harmandar. “ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ”. Education Sciences 6, no. 1 (February 2011): 147-68.
EndNote Can Ş, Altun DG, Harmandar M (February 1, 2011) ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ. Education Sciences 6 1 147–168.
IEEE Ş. Can, D. . G. Altun, and M. Harmandar, “ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ”, Education Sciences, vol. 6, no. 1, pp. 147–168, 2011.
ISNAD Can, Şendil et al. “ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ”. Education Sciences 6/1 (February 2011), 147-168.
JAMA Can Ş, Altun DG, Harmandar M. ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ. Education Sciences. 2011;6:147–168.
MLA Can, Şendil et al. “ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ”. Education Sciences, vol. 6, no. 1, 2011, pp. 147-68.
Vancouver Can Ş, Altun DG, Harmandar M. ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN ERİŞİ, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ. Education Sciences. 2011;6(1):147-68.