ABSTRACT The purpose of this study is to investigate the effects of educatiaonal games on students aged 5-6 to their gross motor development. 36 students (13 girls- 23 boys) from three private primary school nursery classes in the city center of Erzurum. This research was applied during the weekend (Saturday-Sunday) as two sessions in 60 minutes and 16 weeks. Gross motor development tests were applied to the students and saved before starting. Applied locomotor tests consist of 25 m running,gallop jump, leap, horizontal jump, recording and the object of control tests fixed ball, stop driving the ball, the ball droppped catch, the ball hitting the foot, ball throwing, catching the ball at the test, After 4 monts studying same tests were aplied to the students again.Educational games were chosen as ferce, speed, quickness, balance coordination. The data were recorded as mean ± standart deviation. The static analysis of the colllected datas is used ssps 16.00 pakage program. Significant development was confirmed after the measurement of the students 25 m running,gallop jump, leap, horizontal jump, recording and the object of control tests , the ball hitting the foot, ball throwing, catching the ball at the test
Bu çalışmanın amacı, 5-6 yaş grubundaki okul öncesi eğitimi alan öğrencilere eğitsel oyunların kaba motor gelişimlerine etkisini araştırmaktır. Araştırmaya Erzurum il merkezinde eğitim veren 3 özel ilköğretim okulu ana sınıfı öğrencilerinden 36 (13 kız + 23 erkek) öğrenci katılmıştır. Araştırma hafta sonları (Cumartesi ve Pazar günleri) 60’şar dakikalık 2 çalışma şeklinde sürdürülmüştür. Çalışma 2009-2010 öğretim yılı güz dönemi süresince 16 hafta devam etmiştir. Çalışmalara başlamadan önce çocuklara kaba motor gelişim testleri (test of gross motor development) uygulanarak kaydedilmiştir. Uygulanan lokomotor testler, 25 m koşu, gallop, atlama, sıçrama, horizontal atlama, Kayma ve nesne kontrol testlerinden, duran topa vurma, durarak top sürme, atılan topu yakalama, topa ayak ile vurma, top fırlatma, attığı topu yakalama testlerinden oluşmaktadır. Araştırmada verilerin istatistik analizleri SPSS 16.00 paket programı kullanılmıştır. İstatistiksel yöntem olarak çocukların minimum ve maksimum değerleri, aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları değerlendirilmiştir. Yapılan ölçümler sonucunda öğrencilerin, 25 m koşu, gallop, atlama, sıçrama, horizontal atlama, kayma ve nesne kontrol testlerinden, topa ayak ile vurma, top fırlatma, attığı topu yakalama özelliklerinde anlamlı yönde gelişme gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 6 Issue: 1 |