BibTex RIS Cite

THE ANALYSIS OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS' LEVEL OF AGRESSION ACCORDING TO SCHOOL' ELEMENTS AND SOMEVARIABLES

Year 2009, Volume: 4 Issue: 3, 833 - 858, 01.04.2009

Abstract

The purpose of the research was to analyze secondary school students' level of aggression considering some variables together with school as a living space and its elements. The research was conducted on 450 elementary school students. ANOVA, independent samples, Tukey's test and multiple regression analysis were employed to analyze the obtained data. The results of the study indicated that, according to sex, male students had higher levels of aggression. According to class level, it was shown that the level of aggression got higher with the class level. In school and class dimension, it was seen that the variables of school as a friendly, nice and secure place, the ease of abiding by the rules for students, and school and class activities suitable for children were significant predictors of aggressive behavior. In the dimension of teacher qualities, the variables of tolerant and patient teachers, kind-empathetic-humorous teachers, and teachers' taking into account the students' learning pace while teaching were found to be significant predictors of aggressive behavior.

OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2009, Volume: 4 Issue: 3, 833 - 858, 01.04.2009

Abstract

Araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin bir yaşam alanı olarak okul ve ögeleri ile diğer bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırma, 450 ilköğretim öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Toplanan veriler üzerinde ANOVA, bağımsız gruplarda t testi, Tukey testi ve çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyete göre, erkek öğrencilerin saldırganlık düzeyleri yüksek bulunmuştur. Sınıf düzeyine göre, sınıf düzeyi yükseldikçe saldırganlık düzeyi de yükselmiştir. Okul ve sınıf özellikleri boyutunda; okulun ve sınıfın öğrenci için sıcak, sevimli ve güvenli bir yer olması, öğrencinin okul ve sınıf kurallarına uymakta zorluk çekmemesi, okul ve sınıf etkinliklerinin çocuk oldukları unutulmadan düzenlenmesi değişkenlerinin saldırganlık davranışının üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

FULYA Yüksel-sahın This is me

Publication Date April 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Yüksel-sahın, F. (2009). OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Education Sciences, 4(3), 833-858. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Yüksel-sahın F. OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Education Sciences. April 2009;4(3):833-858. doi:10.12739/10.12739
Chicago Yüksel-sahın, FULYA. “OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Education Sciences 4, no. 3 (April 2009): 833-58. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Yüksel-sahın F (April 1, 2009) OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Education Sciences 4 3 833–858.
IEEE F. Yüksel-sahın, “OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”, Education Sciences, vol. 4, no. 3, pp. 833–858, 2009, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Yüksel-sahın, FULYA. “OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Education Sciences 4/3 (April 2009), 833-858. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Yüksel-sahın F. OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Education Sciences. 2009;4:833–858.
MLA Yüksel-sahın, FULYA. “OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Education Sciences, vol. 4, no. 3, 2009, pp. 833-58, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Yüksel-sahın F. OKULUN ÖGELERİNE VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Education Sciences. 2009;4(3):833-58.