The purpose of the study is to examine the effects of television viewing time on children and family dynamics by separating them into two groups. The groups were separated into the most TV viewing and the least TV viewing children and family assessment device and sub-scales were used in the analysis. The information and data about the pre-school period children were filled out by their parents. The parents were filled out the personal information and TV viewing habits forms as well as the Family Assessment Scale. According to the results, there were no statistically significant differences between the most TV viewing children and the least TV viewing children (pre-school) about their families and their families' functions. The analyses of the sub-scales have indicated that the family functions have shown no healthy functions among all sub-scales except Problem-solving sub-scale. In other words, families in general have no healthy functions on Communication, Roles, Emotional Reaction, Affective Involvement, Behavior Control and General Functioning. In according to the results, there were no statistically significant differences about family functions on TV viewing percentage. In the regards, parents have responsibilities on children's TV viewing time and habits in addition to their basic duties such as love, attachment, education, and sheltering. The family should play effective roles to regulate TV viewing habits.
Bu araştırmanın amacı, çocukları televizyon (TV) sürelerini ikiye ayırarak televizyonun aile dinamikleri üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Aile değerlendirme ölçeği ve alt ölçekleri kullanılarak analiz yapılmış ve çocuklar çok TV izleyen ve az TV izleyen olarak iki gruba ayrılmıştır. Okul öncesi çocuklarla ilgili bilgiler, bu çocukların anne babalarına ulaşılarak elde edilmiştir. Anne babalar, çocuklarının TV izleme davranış formunun yanı sıra Aile Değerlendirme Ölçeğini doldurmuşlardır. Elde edilen verilere göre, çok TV izleyen çocukların aileleri ile az TV izleyen çocukların ailelerinin, ailenin işlevleri açısından görüşleri arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Alt boyutlar açısından incelendiğinde ailelerin sadece problem çözme alt boyutu açısından sağlıklı bir işleve sahip olduğu diğer tüm alt boyutlar açısından sağlıklı olmayan bir işleve sahip oldukları söylenebilir. Başka bir deyişle ailelerin genel olarak iletişim, roller, duygusal tepki, gereken ilgiyi gösterme, davranış kontrolü ve genel işlevler açısından genel anlamda sağlıklı bir işleve sahip olmadıkları söylenebilir. Buna göre TV izleme oranı ailenin işlevleri açısından bir farklılık oluşturmamaktadır. Bu bağlamda, ana-babaların temel görevleri çocukların sevgi, ilgi, eğitim, barınma gibi ihtiyaçlarının karşılaması dışında çocukların TV seyretme sürelerini konusunda duyarlı olmalarında yarar vardır. Bu duyarlılığın sağlanmasında aile etkin rol almalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 3 |