This study examines the role of families' child rearing styles and culture in fostering and managing bullying in school setting from the perspectives of school principals and counseling teachers. During 2006-2007 academic year, some selected school principals and counseling teachers of the schools in Erzurum, Malatya and Van, the biggest three Provinces of Eastern Anatolia, were interviewed. In each province, three high schools from different socioeconomic levels were selected by help of Province National Education Directorate. The school principals and the counseling teachers were interviewed using a semi-structured interview form. All subjects were assured of the confidentiality of their responses.
Bu araştırma, okul müdürleri ve rehber öğretmenlerin bakış açısıyla, okullarda zorbalığın azaltılması ve önlenmesi bakımından okulların bulunduğu bölgenin kültürel özellikleri ile ailelerin çocuk yetiştirme biçimlerinin zorbalık davranışları üzerindeki besleyici rolünü ve önemini araştırmayı hedeflemiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Doğu Anadolu Bölgesi'nin üç büyük ili olan Erzurum, Malatya ve Van illerinde 2006–2007 eğitim-öğretim yılında seçilmiş bazı lise müdürleri ve rehber öğretmenlerle görüşmeler yapılmıştır. Her bir şehirde, İl Milli Eğitim Müdürlükleri'nin yardımlarıyla farklı sosyo-ekonomik düzeyleri temsil eden üç okul seçilmiştir. Okul müdürleri ve rehber öğretmenlerle yapılan görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Katılımcılar, yanıtlarının gizliliği konusunda mutlak surette temin edilmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 3 |