At literature review there are both theoritical and applied studies which prove the relationship between organizational commitment, occupational burnout and intend to leave. The purpose of this study is to describe the relationship between organisational commitment, job satisfaction and intend to leave based on Primary Education Inspectors' views. Descriptive method was used in this study. The study group consisted of Pirimary Education Inpectors in Turkey who has been chosen from different field of study and cities. Data were collected by using 'Organisational Commitment', 'Occupational Burnout' and 'Intend to Leave' Questionnaire. At the study, three hypotesis based on theoritical informations and findings were analysed by using correlation. The results of study indicated that there is a positive medium relationship between organisational commitment, intent to leave and occupational burnout. In addition, there is a positive medium relationship between occupational burnout and intend to leave.
Alan yazında örgütsel bağlılık, mesleki tükenmişlik ve işten ayrılma niyeti arasında ilişki olduğuna dair hem kuramsal hem de uygulamalı araştırmalar bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı ilköğretim müfettişlerinin örgütsel bağlılık, tükenmişlik ve işten ayrılma niyetlerine ilişkin görüşlerine başvurularak, bu değişkenler arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Araştırma betimsel tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Türkiye'deki ilköğretim müfettişleri oluşturmaktadır. Örneklemini ise müfettişlerin beş farklı görev alanından rasgele seçilen illerdeki müfettişler oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; "örgütsel bağlılık", "mesleki tükenmişlik" ve "işten ayrıma niyeti" ölçekleri ile toplanmıştır. Araştırmada kuramsal bilgi ve bulgulara dayalı olarak geliştirilen üç hipotez, korelasyon analizi yapılarak test edilmiştir. Örgütsel bağlılık, işten ayrılma niyeti ve mesleki tükenmişlik arasında orta düzeyde anlamlı ve olumsuz bir ilişki varken; mesleki tükenmişlikle işten ayrılma niyeti arasında orta düzeyde anlamlı ve olumlu bir ilişki bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 3 |