BibTex RIS Cite

LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ

Year 2016, Volume: 11 Issue: 3, 126 - 152, 15.07.2016

Abstract

Bu araştırmanın genel amacı lise öğretmenlerinin örgütsel imaj ve örgütsel kimlik algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisini belirlemektir. İlişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın evrenini 2012–2013 eğitim –  öğretim yılında Malatya il merkezinde ve ilçelerinde görev yapan 2321 lise öğretmeni oluşturmaktadır. 6 İlçe ve İl merkezine uygulanan anketlerden 521 öğretmen tarafından doldurulan anketler geri dönmüş ve analize dâhil edilmiştir. Veriler çoklu regresyon yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, örgütsel kimliğin örgütsel bağlılığı olumlu yönde anlamlı şekilde etkilediği, örgütsel kimliğin örgütsel bağlılığın %12’sini açıkladığı belirlenmiştir. Örgütsel imajın örgütsel bağlılığı olumlu yönde anlamlı şekilde etkilediği, örgütsel imajın örgütsel bağlılığın %37’sini açıkladığı belirlenmiştir. Yapısal eşitlik modellemesine göre örgütsel imajın örgütsel bağlılık üzerinde daha fazla etkisinin olduğu, örgütsel kimlik ve örgütsel imajın birlikte örgütsel bağlılığın % 40’nı açıkladığı belirlenmiştir.

References

  • • Afacan, Ö., (2011). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Örgütsel Adanmışlık Düzeyleri İle Müdürlerin Liderlik Davranışlarını Algılama Düzeyleri Arasındaki Ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • • Aktuğlu, I.K., (2004). Marka Yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • • Ayar, Ö., (2010). Kurumsal İmaj Yönetimi; Türkiye İş Kurumu Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İşletme Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • • Aydın, M., (2005). Eğitim Yönetimi. 7. Baskı. Hatipoğlu Yayıncılık. Ankara. S:13
  • • Baker, M.J. and Balmer, J.M.T., (1997). Visual Identity: Trappings or Substance. European Journal of Marketing.
  • :366-382.
  • • Baysal, A.C. ve Paksoy, M., (1999). Mesleğe ve Örgüte Bağlılığın Çok Yönlü İncelenmesinde Meyer-Allen Modeli, İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 28(1), ss:7-15.
  • • Büyükgöze, T., (2012). Çalışanların Kurumsal İmaj Algılaması İle Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul.
  • • Cerit, Y., (2006). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversitenin Örgütsel İmaj Düzeyine İlişkin Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. Cilt:12, Sayı:47, ss:343-365.
  • • Doğan, A., (2008). İlköğretim Kurumlarında Örgütsel Adeletin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi (Elazığ İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • • Eğriboyun, D., (2013). Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Güven ve Örgütsel Destek Algıları Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:12, Sonbahar 2013, ss:17-43.
  • • Erkmen, T. ve Çerik, Ş., (2007). Kurum İmajını Oluşturan Kurum Kimliği Boyutları Bağlamında Örgüte Bağlılığın İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi. Cilt:7, Sayı:28, ss:107-119.
  • • Eroğlu, S., (2007). Toplam Kalite Yönetimi Uygulanan Ortaöğretim Kurumlarında Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlık ve Motivasyon Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • • Gemlik, N. ve Sığrı, Ü., (2007). Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:6, Sayı:11, ss:267-282.
  • • Güzelbayram, Ş., (2010).Ankara, İstanbul, İzmir' deki Vakıf Üniversitelerinde Görev Yapan Okutmanların Örgütsel Bağlılık Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Ve Politikası Anabilim Dalı, Ankara.
  • • İbicioğlu, H., (2005). Üniversite Öğrencilerinde Kurumsal İmaj Algılamalarını Etkileyen Faktörlere İlişkin SDÜ. İİBF. Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt:10, Sayı:2, ss:59-73.
  • • İnce, M. ve Gül, H., (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık. İleri Giden Ofset, Ankara.
  • • Kahveci, G., (2010). İlköğretim Okullarında Örgütsel Sessizlik İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiler. Yüksel Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Anabilim Dalı Elazığ
  • • Korkmaz, M., (2007). Örgütsel Sağlık Üzerinde Liderlik Stillerinin Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 49, 57-91.
  • • Kurşunoğlu, A., Bakay, E. ve Tanrıöğen, A., (2010). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 101-115.
  • • Mahmutoğlu, A., (2007). Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Örgütünde Iş Doyumu Ve Örgütsel Bağlılık. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • • Nartgün, Ş.S. ve Menep, İ., (2010). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığa İlişkin Algı Düzeylerinin İncelenmesi: Şırnak/İdil Örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 289-316.
  • • Okay, A., (2002). Halkla Ilişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları. Der Yayınları, İstanbul.
  • • Oktay, M., (1996). İşletmeciler İçin: Davranış Bilimlerine Giriş. Der Yayınları, 187, İstanbul.
  • • Polat, S., (2011). Üniversite Öğrencilerine Göre Kocaeli Üniversitesi’nin Örgütsel İmajı. Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt:36, Sayı:160, ss:106–119
  • • Polat, S., Abat, E., and Tekyürek, S., (2010). The perceived Corporate Image of Private Secondary Schools by Students’ and Parents’ Views. European Journal of Educational Studies. 2(2), ISSN:1946-6331 Ozean Puplication.
  • • Sezgin, F., (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Bağliliğinin Bir Yordayicisi Olarak Okul Kültürü. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(156), 142-159.
  • • Şişli, G., (2012). Kurum Kültürü ve Kurumsal İmaj Ilişkisi Devlet ve Vakıf Üniversiteleri Üzerinde Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Programı, Manisa.
  • • Tutar, H., (2007). Erzurum’da Devlet ve Özel Hastanelerde Çalışan Sağlık Personelinin İşlem Adaleti, İş Tatmini ve Duygusal Bağlılık Durumlarının İncelenmesi. Isparta. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Cilt:12, Sayı:3, Sayfa:97-120.
  • • Topaloglu, M., Koç, H. ve Yavuz, E., (2008). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bazı Temel Faktörler Açısından Analizi. Kamu-İş, 9:4.
  • • Uğurlu, C.T. ve Üstüner, M., (2011). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerine Yöneticilerinin Etik Liderlik ve Örgütsel Adalet Davranışlarının Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41:434-448
  • • Yıldırım, F., (2002). Çalışma yaşamında örgüte bağlılık ve örgütsel adalet ilişkisi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Year 2016, Volume: 11 Issue: 3, 126 - 152, 15.07.2016

Abstract

References

  • • Afacan, Ö., (2011). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Örgütsel Adanmışlık Düzeyleri İle Müdürlerin Liderlik Davranışlarını Algılama Düzeyleri Arasındaki Ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • • Aktuğlu, I.K., (2004). Marka Yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler, İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • • Ayar, Ö., (2010). Kurumsal İmaj Yönetimi; Türkiye İş Kurumu Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İşletme Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • • Aydın, M., (2005). Eğitim Yönetimi. 7. Baskı. Hatipoğlu Yayıncılık. Ankara. S:13
  • • Baker, M.J. and Balmer, J.M.T., (1997). Visual Identity: Trappings or Substance. European Journal of Marketing.
  • :366-382.
  • • Baysal, A.C. ve Paksoy, M., (1999). Mesleğe ve Örgüte Bağlılığın Çok Yönlü İncelenmesinde Meyer-Allen Modeli, İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 28(1), ss:7-15.
  • • Büyükgöze, T., (2012). Çalışanların Kurumsal İmaj Algılaması İle Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul.
  • • Cerit, Y., (2006). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversitenin Örgütsel İmaj Düzeyine İlişkin Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. Cilt:12, Sayı:47, ss:343-365.
  • • Doğan, A., (2008). İlköğretim Kurumlarında Örgütsel Adeletin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi (Elazığ İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • • Eğriboyun, D., (2013). Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Güven ve Örgütsel Destek Algıları Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:12, Sonbahar 2013, ss:17-43.
  • • Erkmen, T. ve Çerik, Ş., (2007). Kurum İmajını Oluşturan Kurum Kimliği Boyutları Bağlamında Örgüte Bağlılığın İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi. Cilt:7, Sayı:28, ss:107-119.
  • • Eroğlu, S., (2007). Toplam Kalite Yönetimi Uygulanan Ortaöğretim Kurumlarında Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlık ve Motivasyon Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • • Gemlik, N. ve Sığrı, Ü., (2007). Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:6, Sayı:11, ss:267-282.
  • • Güzelbayram, Ş., (2010).Ankara, İstanbul, İzmir' deki Vakıf Üniversitelerinde Görev Yapan Okutmanların Örgütsel Bağlılık Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Ve Politikası Anabilim Dalı, Ankara.
  • • İbicioğlu, H., (2005). Üniversite Öğrencilerinde Kurumsal İmaj Algılamalarını Etkileyen Faktörlere İlişkin SDÜ. İİBF. Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt:10, Sayı:2, ss:59-73.
  • • İnce, M. ve Gül, H., (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık. İleri Giden Ofset, Ankara.
  • • Kahveci, G., (2010). İlköğretim Okullarında Örgütsel Sessizlik İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiler. Yüksel Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Anabilim Dalı Elazığ
  • • Korkmaz, M., (2007). Örgütsel Sağlık Üzerinde Liderlik Stillerinin Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 49, 57-91.
  • • Kurşunoğlu, A., Bakay, E. ve Tanrıöğen, A., (2010). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 101-115.
  • • Mahmutoğlu, A., (2007). Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Örgütünde Iş Doyumu Ve Örgütsel Bağlılık. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • • Nartgün, Ş.S. ve Menep, İ., (2010). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığa İlişkin Algı Düzeylerinin İncelenmesi: Şırnak/İdil Örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 289-316.
  • • Okay, A., (2002). Halkla Ilişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları. Der Yayınları, İstanbul.
  • • Oktay, M., (1996). İşletmeciler İçin: Davranış Bilimlerine Giriş. Der Yayınları, 187, İstanbul.
  • • Polat, S., (2011). Üniversite Öğrencilerine Göre Kocaeli Üniversitesi’nin Örgütsel İmajı. Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt:36, Sayı:160, ss:106–119
  • • Polat, S., Abat, E., and Tekyürek, S., (2010). The perceived Corporate Image of Private Secondary Schools by Students’ and Parents’ Views. European Journal of Educational Studies. 2(2), ISSN:1946-6331 Ozean Puplication.
  • • Sezgin, F., (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Bağliliğinin Bir Yordayicisi Olarak Okul Kültürü. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(156), 142-159.
  • • Şişli, G., (2012). Kurum Kültürü ve Kurumsal İmaj Ilişkisi Devlet ve Vakıf Üniversiteleri Üzerinde Bir Uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Programı, Manisa.
  • • Tutar, H., (2007). Erzurum’da Devlet ve Özel Hastanelerde Çalışan Sağlık Personelinin İşlem Adaleti, İş Tatmini ve Duygusal Bağlılık Durumlarının İncelenmesi. Isparta. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Cilt:12, Sayı:3, Sayfa:97-120.
  • • Topaloglu, M., Koç, H. ve Yavuz, E., (2008). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bazı Temel Faktörler Açısından Analizi. Kamu-İş, 9:4.
  • • Uğurlu, C.T. ve Üstüner, M., (2011). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerine Yöneticilerinin Etik Liderlik ve Örgütsel Adalet Davranışlarının Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41:434-448
  • • Yıldırım, F., (2002). Çalışma yaşamında örgüte bağlılık ve örgütsel adalet ilişkisi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
There are 32 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Önder Şanlı

İmam Bakir Arabacı

Publication Date July 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Şanlı, Ö., & Arabacı, İ. B. (2016). LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ. Education Sciences, 11(3), 126-152.
AMA Şanlı Ö, Arabacı İB. LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ. NWSA. July 2016;11(3):126-152.
Chicago Şanlı, Önder, and İmam Bakir Arabacı. “LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ”. Education Sciences 11, no. 3 (July 2016): 126-52.
EndNote Şanlı Ö, Arabacı İB (July 1, 2016) LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ. Education Sciences 11 3 126–152.
IEEE Ö. Şanlı and İ. B. Arabacı, “LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ”, NWSA, vol. 11, no. 3, pp. 126–152, 2016.
ISNAD Şanlı, Önder - Arabacı, İmam Bakir. “LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ”. Education Sciences 11/3 (July 2016), 126-152.
JAMA Şanlı Ö, Arabacı İB. LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ. NWSA. 2016;11:126–152.
MLA Şanlı, Önder and İmam Bakir Arabacı. “LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ”. Education Sciences, vol. 11, no. 3, 2016, pp. 126-52.
Vancouver Şanlı Ö, Arabacı İB. LİSELERDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL KİMLİK VE ÖRGÜTSEL İMAJ ALGILARININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARINA ETKİSİ. NWSA. 2016;11(3):126-52.